فنگ شویی چیست؛ تاثیر فنگ شویی در دکوراسیون اتاق خواب

فنگ شویی چیست؛ تاثیر فنگ شویی در دکوراسیون اتاق خواب
فنگ شویی یا فانگ شویی (Fengshui) فلسفه و هنری باستانی است که سابقه آن به ۳۰۰۰ سال پیش در کشور چین باز می گردد. بر اساس آن هر فضایی دارای انرژی است و با بکارگیری و حفظ تعادل بین اشیا و فضا، سلامتی و خوشبختی برای انسان رقم می خورد.
فنگ به معنی باد و شویی آب است. در فرهنگ چینی باد و آب مظهر سلامتی و پاکی است. در نتیجه فنگ شویی خوب، خوشبختی است و فنگ شویی بد، بدشانسی و بدبختی است.

اساس فنگ شویی دیدگاهی است که فلسفه و فنون باستانی چین به جهان دارد. بر اساس این دیدگاه، زمین، زنده و منبع انرژی است.
یک روز بهاری را تجسم کنید. خورشید می درخشد و نسیم خنکی می وزد در حالیکه شما بر امواج آرام دریا در حال استراحت هستید. اکنون احساس فوق العاده ای دارید. چرا این احساس را داخل خانه خود نبرید؟ هدف فنگ شویی ایجاد اینگونه تغییرات برای احساس کردن لطافت باد و آب است.
در ادامه به نکاتی برای طراحی دکوراسیون یک اتاق خواب آرامش بخش، بر اساس قواعد فنگ شویی اشاره می کنیم:
اتاق خواب مکانی برای استراحت است

تلویزیون، کامپیوتر، وسایل ورزشی و هرگونه وسایلی که با استراحت منافات دارند را از اتاق خواب خود بیرون ببرید، زیرا که وجود این وسایل در اتاق خواب باعث از بین رفتن انرژی های مثبت و نهایتاً آرامش شما می شود.
ریخت و پاشها را مرتب کنید
اتاقتان را مرتب کنید و از شر هر چیزی که دوست ندارید در اتاقتان باشد خلاص شوید. جمع کردن ریخت و پاش ممکن است زمانبر و خسته کننده باشد، ولی باعث می شود که احساس خوبی به شما دست دهد و بتوانید تغییرات را بر طبق علاقه خود اعمال کنید. از این مرحله فرار نکنید، زیرا مهمترین مرحله هماهنگ کردن انرژی ها، پاکیزگی و مرتب بودن است.
بگذارید هوای تازه و نور کافی وارد اتاق شود
پنجره ها را باز کنید و هوای تازه و پاک را به اتاق خود راه دهید. گیاهان خانگی نیز می توانند هوای اتاق را تصفیه کنند، به شرطی که اتاق بزرگ و گیاهان دور از تخت خواب گذاشته شوند. اجازه دهید نور طبیعی و کافی در روز به اتاق وارد شود.
درجات مختلف نوری را در اتاق خوابتان ایجاد کنید
شبها درجات مختلف تیرگی و روشنی ایجاد کنید. می توانید ازلامپهایی که دارای سوییچ های تنظیم شدت نور هستند و یا از شمع هایی که دارای کیفیت بالا و فاقد مواد سمی می باشند، استفاده کنید. روشن کردن شمع حداقل ۱۵ دقیقه قبل از خواب، باعث جذب انرژی و داشتن خوابی راحت می شود.
دکوراسیون و رنگهای مناسب
رنگ، مهمترین بخش دکوراسیون است. رنگ های متناسب برای دکوراسیون، درجات رنگی بین رنگ پوستی تا شکلاتی است. آبی روشن و سبز نیز مناسب می باشند. باید دقت داشت که از رنگ های سرد به تنهایی استفاده نکرد زیرا مانع از داشتن خوابی آرام می شود. بهتر است رنگ های سرد و گرم در کنار هم به کار گرفته شوند.
دکوراسیون متناسب، می تواند انرژی های موجود در اتاق خواب را متعادل نگاه دارد. برای مثال دو میز کوچک در دو طرف تخت خواب، محل مناسبی برای گذاشتن چراغ خواب، کتاب، لیوان آب، ساعت و یا وسایل کوچک مورد نیاز قبل از خواب می باشد. همچنین توصیه شده که آینه ای کوچک را به جای قرار دادن یک آینه بزرگ در اتاق خواب، برگزیده و در گوشه اتاق خواب خود بگذارید.
تابلو و تصاویر مناسب
تصاویر تابلوهای اتاق خواب خود را با دقت انتخاب کنید. تصاویر خشن با رنگهای تند مناسب اتاق خواب و استراحت نمی باشد. می توانید تصاویر و یا اتفاقاتی که دوست دارید در زندگیتان اتفاق افتد را انتخاب کنید.
تمامی درها را ببندید
قبل از خواب درِ اتاق خواب و تمامی درهای مشرف به آن را ببندید. نظم حاکم در اتاق خواب، آرامش را به شما منتقل می کند.

پایه و اساسی که در زمان قدیم از مفهوم «فنگ شویی» برداشت می شده، هم اکنون در چین هم در زمره خرافات قرار می گیرند. اما این عبارت، امروزه بیشتر به عنوان اصطلاحی برای طراحی دکوراسیون (از مکان قرارگیری اشیا تا نور محیط، رنگ دیوارها و نظم اتاق) و به منظور زیبایی و سادگی بیشتر در مکان های مختلف منزل و محل کار به اجرا در می آید.
فنگ شویی اتاق خواب باعث هماهنگی انرژی های مقوی و نفسانی می شود. این هماهنگی شما را به هیجان و آرامش همزمان دعوت می کند. می تواند چرتهای نیمروز، خواب شبانه و عشق ورزیدن شما را مفرح و لذت بخش تر کند، پس چرا از همین الان شروع نکنیم؟

همه ما کمابیش با علم کهن فنگ شوئی که هنر چیدمان محیط اطرافمان بر اساس قوانین طبیعی است آشنایی داریم ولی اغلب ما از هنر چیدمان و معماری ذهن بی اطلاعیم. جواب اینکه چرا ذهن ما همیشه آشفته و درگیر مسائل روزمره است این است که هیچ کس به ما فنگ شوئی ذهن مان را نیاموخته است. فنگ شوئی ذهن درست همان چیزی را به ما می آموزد که بدان نیاز داریم: چگونه به ساده ترین و سریع ترین روش ممکن به یک آرامش و سکوت ذهنی نسبی دست یابیم و به دوستان و اطرافیان خود هم کمک کنیم.

با فنگ شوئی ذهن می آموزید که چگونه:

1- افکار خود را مرتب کنیم.

2- اولویت های کاذب و اصلی ذهن را تشخیص دهیم.

3- پرونده های باز ذهنی را مدیریت کنیم.

4- خلاقیت و ظرفیت ذهنی را بالا ببریم.

و در این راستا با :

1- قوانین حاکم بر مغز و ذهن

2- قوانین آفرینش

3- معماری ذهن و هنر چیدمان افکار

4- مدیریت منابع انرژی ذهنی

5- و تکنیک های ساده و کاربردی آشنا می گردیم.

این تکنیک های ساده مناسب هر کسی در هر رده سنی و با هر میزان تحصیلات و از هر قشری مـی باشد و از محصلان گرفته تا افراد شاغل ، کارمند تا مدیر عامل ، بانوان خانه دار و آنها که مسوولیت های بزرگ ذهنی دارند همه و همه می توانند از آنها بهره مند گردند.

روانشناسی دکوراسیون

اتاق کودکان و نوجوانان قلمروي مخصوص آنان است. آنجا براي آنان همچون جهان بزرگ تصور مي­شود. کودکان در اتاقشان بازي مي­کنند ، به موسيقي گوش فرا مي­دهند ، در روياهاي خود فرو مي­روند ، کتاب مي­خوانند ، نقاشي مي کنند و . . .

اتاق آنان بايد به گونه­اي باشد که حواس و حس کنجکاوي آنان را برانگيزد. از اين رو بهترين فضاها جهت کودکان ميبايست رنگارنگ ، جذاب ، پر مشغله و منظم ، پر نشاط ، با اين حال آرامش بخش و بي­خطر باشد .

کودکان و نوجوا­نان مي­آموزند که چگونه در محيط زندگي خويش استعداد­ها و توا­ناييهاي طبيعي خويش را به کار ا­ندازند و به عمل محيط چگونه عکس­العمل نشان دهند ، چه نوع تحصيل و شغلي را انتخاب کنند ، در پوشيدن لباس ، سخن گفتن ، نوع تغذيه و همه خواستهاي خود ، محيط را در نظر مي گيرند .

هر کودک و نوجوان از محيط خود تأثير مي­پذيرد و خود به محيط اثر مي­گذارد اين تأثير و تأثر فرد به محيط و بالعکس موجبات شکل گيري شخصيت را فراهم مي­کند وآينده آنها را شکل مي­دهد .

از سوي ديگر تا به حال با بچه­هايي که دچار عارضه­هايي از قبيل : شب ­ادراري ، اضطراب ،ترس ، بيش فعالي و يا موارد ديگر هستند برخورد داشته­ايد ، آيا تا به حال به اين موضوع توجه داشته­ايد که مي­توان بخشي از علت وقوع چنين عارضه­هايي و يا شايد تثبيت چنين عارضه­هايي در بچه­ها مربوط به محيط آنهاست .

اتاق مخصوص بچه­ها ، قلمروئي است که زمان زيادي را در آن سپري ميکنند و به عبارت ديگر اصلي ترين مکاني است که شخصيت آنان در آنجا شکل گرفته است و از اهميت بسياري برخوردار است .

بي شک مهمترين دغدغه پدرها و مادرها رشد و نمو هر چه بهتر فرزندانشان مي­باشد آنان دوست دارند که در آينده فرزنداني موفق ، باهوش، با استعداد و اجتماعي داشته باشند و در اين راستا تلاش مي­کنند .

آيا به اين موضوع انديشيده­ايد که طراحي و ساخت اتاق کودک با کمک گرفتن از شيوه­هاي علمي نقش مهمي در اين موفقيت خواهد داشت

آيا فکر مي­کنيد طراحي چنين محيطي با تکيه بر سليقه شخصي و رنگ مورد علاقه و بدون ياري گرفتن از علوم مرتبط و کارشناسي شده صحيح مي­باشد ؟

حال اين سوال مطرح مي­شود : چگونه مي­توان محيطي را با چنين خصوصياتي ساخت ؟

براي جا­­مه عمل پوشا­ندن به اين اهداف بايد از متد PSYCHOLOGICAL DECORATION کمک گرفت .

PSYCHOLOGICAL DECORATION چيست ؟

در لغت به معناي دکوراسيون روانشناسي مي­باشد.

PSYCHOLOGICAL DECORATION متدي است که از تلفيق علم روانشنا­سي و دکوراسيون داخلي بوجود آمده است . در اين متد ابتدا با کمک گرفتن از متخصصين روانشناسي اقدام به آناليز کودکان مي­شود . اين امر با استفاده از شيوه­هاي علمي ، تجربي و تحليلي شخصيت کودکان شا­مل : تست­هاي استا­ندارد (اضطراب ، ترس ، افسردگي ، کمروئي ، خيا­ل پردازي ، پرخاشگري ، استعداد ) ، آناليز نقاشي ، مصاحبه با والدين صورت مي­گيرد. سپس اطلاعات استخراج شده در اختيار دکوراتور قرار مي­گيرد تا با استفاده از آن دکوراسيون مورد نياز کودک طراحي و ساخته شود.

با وجود چنين پروسه­اي دکوراسيوني براي اتاق کودک طراحي و ساخته شده که علاوه بر زيبايي، علايق، استعدادها و نياز کودکان نيز در آن لحاظ شده است .

منبع :knco.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *