فواید ورزش در کهنسالی

فواید ورزش در کهنسالی
با وجود آن كه تناسب اندام و لاغر شدن برای همه مهم تلقی می شود ولی به هر حال جوان ترها به علت مشغله های کاری کمتر به سراغ ورزش می روند. اما جالب است بدانیدکه، ورزش کردن علاوه بر تضمین سلامت قلب موجب می شود مغز افراد حتی در دوران کهنسالی از سلامت کافی بر خوردار باشد.

پژوهشگران فرانسوي طی بررسی های اخیر خود به این نتیجه رسیده اند، با توجه به اینکه ورزش کردن به صورت اصولی و مستمر می تواند افراد را در مقابل ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی ایمن کند، مغز آنها را حتی در دوران کهنسالی سالم نگه خواهد داشت. این بررسی ها با آزمايش بر روي موش ‌هاي پير انجام گرفته نشان داده است، ورزش منظم و اصولی موجب رشد ذهني و مغزي آنها مي‌شود و از همه جالبتر آنکه ورزش حتي در مراحل پاياني زندگي موش‌ ها به توليد سلول‌هاي مغزي جديد در آنها كمك كرده و نواحي غير فعال مغز را فعال مي‌كند. اين نکته راهم از ياد نبريد که ورزش ذهني و تحرك مغز در سالخوردگي بسيار مهم است و پزشکان آنرا مهم تر از ورزش جسماني مي‌دانند، زیرا ورزش ذهني از بروز آلزایمر در دوران کهنسالی جلوگیری می کند.

فلورانس نایتینگل :انسان بدرستی همان میشود که به آن فکر میکند. ورزش خواص ضدافسردگي طبيعي مغز را تقويت مي‌كند محققان مي‌گويند ورزش در موشها ظاهرا توليد يك ماده شيميايي طبيعي مغز را كه خواص ضد افسردگي دارد، افزايش مي‌دهد. به گزارش خبرگزاري رويترز از نيويورك، اين يافته‌ها نويدبخش روشهاي بالقوه جديد در درمان افسردگي در انسانها است. مطالعات نشان داده است ورزش مي‌تواند علايم افسردگي را بهبود بخشد، اما علت اين فوايد روشن نبوده است. محققان در يك مطالعه جديد از ابزاري به نام ريزآرايه (‪ (microarray‬براي ارزيابي تاثير ورزش در تغيير فعاليت ژنتيكي در مغز موشها استفاده كردند.آنها يك ناحيه مغز به نام هيپوكامپ را كه در تنظيم روحيه و واكنش مغز به داروهاي ضدافسردگي دخالت دارد بررسي كردند. محققان دريافتند موشهايي كه به اندازه يك هفته تمرين چرخ گردان انجام دادند در كل ‪۳۳‬ژن خود تغيير فعاليت نشان دادند كه پيش از اين مشاهده نشده بود. به ويژه ورزش فعاليت ژن مسئول فاكتور رشد عصبي ‪VGF‬را تقويت كرد. فاكتورهاي رشد عصبي، پروتيين‌هاي كوچكي هستند كه در رشد و حفظ سلولهاي عصبي اهميت دارند. هنگامي كه محققان يك نسخه تركيبي ‪VGF‬را به مغز موشها تزريق كردند، در آزمايشهاي استاندارد و تحت شرايط تنش زا، تاثير ضدافسردگي نيرومندي در اين حيوانات مشاهده شد.دكتر رونالد سومان از دانشگاه ييل در نيوهاون در كانتيكات مي‌گويد محققان عامل مهمي را شناسايي كرده‌اند كه علت تاثير ضدافسردگي ورزش را نشان مي‌دهد. از اين اطلاعات مي‌توان براي تهيه درمانهاي جديد بهره گرفت. ورزش به وضوح آثار مستقيم و غيرمستقيمي بر مغز مي‌گذارد. احتمالا اين يافته‌ها منعكس‌كننده تاثير مستقيم ورزش بر سلولهاي عصبي در هيپوكامپ يا تغييرات كلي‌تر در مغز نظير بهبود جريان خون يا افزايش فعاليت هورموني است. اين يافته‌ها علاوه بر تاييد فوايد ورزش، به ژن مسئول فاكتور رشد عصبي “‪ “VGF‬به عنوان هدفي براي داروهاي جديد ضدافسردگي اشاره دارد. اين داروها طي يك سازوكار كاملا متفاوت با داروهاي ضدافسردگي موجود عمل مي‌كنند. داروهاي ضدافسردگي در ‪۶۵‬درصد بيماران موثرند. اين يافته‌ها در شماره آنلاين دوم دسامبر مجله “نيچر مديسن” منتشر شده است.

فواید ورزش در دیابتی هادیابت در واقع یک بیماری مزمن است که با عدم توانایی بدن در تولید مقدار کافی انسولین برای سوخت و ساز مناسب قند، چربی و پروتئین مشخص می شود. همان طور که می دانید افراد دیابتی به دو دسته تقسیم می شوند: الف) وابسته به انسولین: بیماری آنها با تزریق مقدار مشخصی از انسولین، همراه با رعایت رژیم غذایی و برنامه ی ورزشی، قابل کنترل است. ب) غیر وابسته به انسولین: دیابت آنها با رژیم غذایی، ورزش و گاهی مصرف برخی داروهای خوراکی کاهنده ی قند خون، تحت درمان قرار می گیرد. بنابراین بیماران دیابتی (هم افراد وابسته به انسولین و هم افراد غیر وابسته به آن) می توانند از ورزش برای کنترل بیماری اشان سود زیادی ببرند. با این وجود باید حتماً دقت کرد که افراد دیابتی پیش از شروع برنامه های ورزشی، از لحاظ شرایط بالینی و پزشکی تحت معاینه و بررسی دقیق قرار بگیرند. فواید ورزش در دیابت(1 ورزش از طریق کمک به کاهش وزن، سبب کاهش مقدار گلوکز خون می شود که می تواند در کنترل بیماری دیابت نقش مهمی را ایفا کند. (2یکی از دلایل بروز دیابت، مقاومت بدن به انسولین است که در خون وجود دارد. ورزش با افزایش سوخت و ساز بدن، مقاومت سلول ها به انسولین را کم می کند و باعث کارآیی بیشتر آن می شود، پس می تواند سبب بهبود کنترل قند بشود
منبع :tasport

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *