فواید یوگا برای سلامتی

فواید یوگا برای سلامتی

بیش از 5000 سال است که تمرینات یوگا انجام می شود و هم اکنون نزدیک به 11 میلیون آمریکایی از فوائد آن برای سلامتی خود بهره می برند. بسختی می توان یوگا را یک گرایش یا تمایل نامید.

اغلب کلاسهای یوگای غربی بر روی حالت های فیزیکی تمرکز دارند که آسانا نامیده می شوند. همچنین برخی از روشهای تنفسی و مدیتیشن ( مراقبه) را نیز استفاده می کنند. برخی کلاسهای یوگا فقط برای تمدد اعصاب طراحی شده‌اند. اما سبک هایی از یوگا نیز وجود دارند که به شما می آموزند چطور بدن خود را به روش هایی جدید حرکت دهید. با انتخاب یکی از این سبک ها از لحاظ سلامتی فوائدی عاید شما می شود که شما را قادر به افزایش انعطاف پذیری ، مقاومت، و توازن می کند.

قبل از شروع: ایمنی در حین انجام تمرینات یوگا

حتی برای سالم ترین اشخاص، یوگا یکی از اشکال ورزشی غیر هوازی ایمن است، ولی کاملا بدون خطر نیست. طبق نظر انجمن جراحان ارتوپدی آمریکا مصدومیت های رایج ناشی از یوگا که در بخش اوژانس درمان می شوند عبارتند از کشش بیش از حد و تکرار کشش در ناحیه های زیر هستند:

گردن

شانه ها

ستون فقرات

پاها

زانوها

همچنین برخی حرکات نیز می توانند خطر آسیب دیدگی را هنگامی که شما شرایط زیر را داشته باشید بالا ببرند:

پوکی استخوان شدید

فشار خون بالا یا پائین

مشکلات گوش

مشکلات ستون فقرات

بارداری ( که شامل ایجاد خطر برای کودک متولد نشده نیز می شود)

در اینجا نکاتی را بیان می کنیم که به شما در کاهش خطر مصدومیت از طریق یوگا کمک می کند :

اگر باردار هستید یا از قبل مشکل سلامتی دارید، با مسئول مراقبت های بهداشتی خود، قبل از شروع برنامه یوگا مشورت کنید. مسئول مراقبت های بهداشتی شما می تواند در اینکه چه سطحی از یوگا برایتان مناسب است به شما کمک کند.

به تنهایی و خودسرانه برای یاد گیری یوگا اقدام نکنید. با یک مربی معتبر و با تجربه جهت یادگیری روش صحیح انجام تمرینات و جلوگیری از مصدومیت کار کنید.

یوگا جایگزین مراقبت های پزشکی نیست . یوگا فوائد بسیاری برای سلامتی دارد و شاید حتی به عنوان بخشی از برنامه های درمانی گنجانده شود . اما باز هم باید به طور مرتب با مسئول مراقبت های بهداشتی خود در تماس باشید و درمان مناسب را ، در صورت لزوم دریافت کنید.

محدودیت های خود را بشناسید و در همان حدود بمانید. قبل از شروع نوع جدیدی از یوگا ،در مورد توانایی های بدنی که برای انجام آن نیاز دارید، پرس و جو کنید. میزان شدت آن را دریابید. با مربی و دیگر افرادی که آن را انجام می دهند صحبت کنید تا مطمئن شوید برای شما مناسب است.

آهسته حرکت کنید. شما در کلاس با هیچ کس در رقابت نیستید. قبل از هر گونه کشش شدید، اصول را بیاموزید ، مانند تنفس صحیح و چگونگی حفظ تعادل .

قبل از هر جلسه بطور صحیح ،خود را گرم کنید. عضلات سرد ، احتمال مصدومیت را بالا می برند.

لباس مناسب بپوشید. لباسی بپوشید که بتوانید براحتی حرکت کنید.

سوال کنید. اگر روش انجام یک تمرین را درک نکردید ، قبل از اینکه خودتان امتحان کنید ، درخواست کنید تا دوباره ببینید.

مایعات بنوشید. این مورد هنگامی بسیار مهم تر است که در حال انجام حرکاتی بنام یوگای داغ هستید که در محیطی گرم و مرطوب انجام می شود.

به آنچه بدنتان به شما می گوید گوش فرا دهید. یوگا برای صدمه زدن نیست. اگر احساس درد می کنید انجام آن را متوقف کنید. اگر درد ادامه داشت به مسئول مراقبت های بهداشتی خود مراجعه کنید. اگراحساس درد در سینه یا ضعف یا گرمای بیش از حد یا سرگیجه کردید بلافاصله متوقف شوید. اگر بعد از توقف این احساس ادامه داشت، فورا به پزشک مراجعه کنید.

یوگا و انعطاف پذیری

وقتی اشخاص به یوگا فکر می کنند، تصور می کنندکه باید مثل یک ژیمناست کشش انجام دهند. این باعث می شود از این که خیلی پیر هستند و بدنی نامناسب و خشک برای انجام یوگا دارند، ناراحت شوند. حقیقت این است که برای افزایش انعطاف پذیری بدن ، هیچ وقت دیر نیست.

مجموعه حرکات یوگا که آسانا نام دارند،از طریق کشش بی خطر عضله ها، انجام می شوند. این کار باعث آزاد شدن اسید لاکتیک در عضلات ، شده و ممکن است باعث خشکی و تنش و درد و خستگی شود.بعلاوه یوگا باعث افزایش دامنه حرکتی و روان سازی مفصل ها می گردد. نتیجه آن ،احساس راحتی و رهایی در کل بدن است.

یوگا نه تنها عضلات شما بلکه تمام بافت های نرم بدن را نیز کشش می دهد. که عبارتند از رباط ها ، تاندون ها، و غلافی که به دور عضله های شما وجود دارد. بدون در نظر گرفتن میزان تمرین یوگا، به احتمال زیاد در مدت کوتاهی فوائد آن را خواهید دید. در یک مطالعه ، طی تنها 6 هفته تمرینات یوگا شرکت کنندگان تا 35 % بهبود انعطاف پذیری داشته اند. بیشترین میزان بهبود در شانه ها و بالاتنه بوده است.

یوگا و قدرت بدنی

برخی سبک های یوگا مانند آشتانگا و یوگای قدرتی از دیگر سبک ها قویتر هستند. تمرین هر یک از این سبک ها، به شما در بهبود قدرت عضلات ، کمک کند.

اما حتی سبک های با قدرت کمتر نیز، مانند اینگار یا هاثا که تمرکزشان کمتر بر روی حرکت و بیشتر بر روی تعادل دقیق در حین انجام حرکت است، می توانند قدرت و استقامت را بالا ببرند.

بسیاری از حرکت ها مانند سگ رو به پائین و سگ رو به بالا و حالت تخته ، قدرت بالا تنه را بالا می برد. هر چقدر که سن شخص بالاتر باشد سخت تر است.حالت های ایستاده مخصوصا اگر برای تنفس های طولانی انجام شود قدرت را در عضله های پشت ران ، چهار سری و ماهیچه های شکمی افزایش می دهد. حالت هایی که قسمت پائینی پشت را تقویت می کنند حالت سگ رو به بالا و صندلی هستند. وقتی تمام حرکات بدرستی انجام شوند می توانند نیروی مناسب در عمق ماهیچه های شکمی ایجاد کنند.

یوگا میتواند به حالت ایستادن کمک کند

با افزایش انعطاف پذیری و قدرت، طرز ایستادن نیز بهتر می شود. اغلب حالت های ایستاده و نشسته قدرت ماهیچه را افزایش می دهند. این بدان دلیل است که شما برای پشتیبانی و حفظ هر حالت به ماهیچه های شکمی عمقی وابسته هستید. با ماهیچه ای قویتر بهتر می توانید صاف نشسته و یا بایستید. از فوائد دیگر یوگا افزایش هوشیاری بدن است.

این هشیاری به شما کمک می کند که هنگام افتادن یا تلوتلو خوردن بسرعت حالت خود را حفظ کنید.

فوائد یوگا برای تنفس

بدلیل تنفس های همراه با آگاهی که در یوگا انجام می شوند، اغلب ظرفیت شش ها افزایش می یابد. نتیجه این عمل بهبود عملکرد ورزشی و میزان تحمل است. اما یوگا مانند دویدن و دوچرخه سواری بر روی تناسب اندام هوازی تمرکز ندارد. شرکت در یک کلاس یوگای قدرتی شدید که در آن تنفس شدید در اتاقی گرم انجام می شود نیز می تواند به طور هوازی مفید باشد.

بیشتر اشکال یوگا بر روی عمق و طول نفس شما تاکید دارند. این مورد باعث تحریک پاسخ آرام سازی می شود– برخلاف آدرنالینی که در زمان مبارزه و پرواز بدلیل پاسخ استرسی وارد می شود.

یوگا به معنی استرس کمتر و آرامش بیشتر است.

حتی تازه کار ها نیز کاهش تنش و آرامش بیشتر را پس از اولین جلسه کلاس، احساس می کنند. برخی سبک های یوگا روشهای تمدد اعصاب خاصی را دارند که صدای ذهنی مداومی که زمینه استرس است را ساکت می کند. دیگر سبک های یوگا جهت تمرکز ذهن بر روی تنفس هستند. هنگامی که این اتفاق می افتد ، ذهن آرامش می یابد.

در میان فوائد ضد استرس یوگا، میزان پاسخ بیو شیمیایی است. برای مثال در پاسخ به استرس میزان هورمون های کاته کلومینها که توسط غدد فوق کلیوی تولید می شوند، کاهش می یابد. کاهش سطوح هورمونی – دوپامین، نورو اپی نفرین و اپی نفرین – باعث ایجاد احساس آرامش می شود. برخی مطالعات به هورمونی بنام اکسی توکسین اشاره دارند. این هورمون که به اصطلاح هورمون اعتماد و وابستگی نیز نامیده می شود ، مربوط به احساس آرامش و وابسته بودن به دیگران است.

یوگا، تمرکز، و حالت خلقی

رد کردن یا مطالعه علمی موتادری یا همان افزایش تمرکز و توانایی تمرکز ذهنی در اثر یوگا ، دشوار است. این بحث در مورد حالت خلقی نیز صدق می کند. تقریبا هر دانش آموز یوگا به شما خواهد گفت که بعد از کلاس احساس خوشحالی و رضایت بیشتری می کند. اخیرا محققان شروع به پژوهش در مورد اثرات یوگا بر روی افسردگی نموده اند ، یکی از فوائد یوگا که ممکن است بدلیل افزایش میزان اکسیژن در مغز باشد. همچنین بر روی یوگا به عنوان در مان اختلال وسواس، مطالعاتی در حال انجام است.

فوائد یوگا برای قلب

شاید یکی از بیشترین زمینه های مطالعاتی در مورد فوائد یوگا، اثر آن بر بیماری های قلبی است. از دیرباز ، یوگا را به عنوان پائین آورنده فشار خون و کم کننده ضربان قلب می شناسند. ضربان قلب کمتر می تواند برای افراد با فشار خون بالا و بیماری قلبی و تپش قلب مفید باشد. یوگا یک جزءِ کلیدی از برنامه دکتر دین اورنیش ، در درمان بیماری های قلبی بوده است. این اولین برنامه در جهت برعکس کردن روند بیماری قلبی از طریق سبک زندگی و رژیم بجای جراحی بود. در سطح بیوشمیایی، مطالعات اثر آنتی اکسیدانی یوگا را تایید می کنند. و همچینین یوگا با کاهش میزان کلسترول و تری گلیسیرید، همزمان به افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن ، کمک می کند.

تاثیرات یوگا بر دیگر شرایط پزشکی

با افزایش محبوبیت یوگا در غرب، محققان پزشکی مطالعاتی را در مورد فوائد درمانی یوگا آغاز نمودند. همچنین نام دیگر آن یوگا درمانی یکپارچه یا IYT است. این روش به عنوان یک درمان مکمل، برای شرایط پزشکی خاص از افسردگی تا بیماری های قلبی استفاده شده است. از فوائد یوگا برای دیگر شرایط پزشکی مزمن مانند، کاهش نشانه های آسم، درد پشت، و آرتروز ( التهاب مفاصل) استفاده شده است. بیشتر مطالعات بالینی در خارج از ایالات متحده، انجام می شوند. اما حتی NH نیز ،آزمایش های بالینی را بر روی یوگا و فوائد آن برای سلامتی در بیماری هایی مانند بی خوابی و تصلب چندگانه آغاز کرده است.

دیگر فوائد یوگا

برخی از مطالعات اشار ه می کنند که شاید یوگا در یادگیری و حافظه بتواند مفید باشد. دیگر محققان در مورد توانایی یوگا در کاهش فرایند پیر شدن ، افزایش احساس فرد در خویشتن داری یا بهبود سطوح انرژی مطالعه می کنند.

شاید مطالعه برخی فوائد بالقوه یوگا، از لحاظ علمی دشوار باشد. برای نمونه، گفته می شود که یوگا هشیاری معنوی را افزایش می دهد. حکایت های زیادی در مورد آنچه یوگا قادر به انجام آن است، وجود دارند. به یک کارگاه یوگا رفته و به سخنان کارآموزان، پس از کلاس ،گوش دهید. برخی از آنها به شما خواهند گفت که یوگا می تواند به بهبود ازدواج ها و روابط کاری نیز کمک کند.

تنها راهی که برای اطمینان از آنچه یوگا برای شما قادر است انجام دهد، این است که خودتان امتحان کنید و ببینید.

منبع: مادر

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *