فوبیا چیست و راههای مقابله با ان

فوبیا چیست و راههای مقابله با ان

فوبيا را ترس غيرمنطقي و بيش از حد معمول نسبت

به يك موقعيت خاص كه ديگران از آن نمي ترسند می توان تعریف کرد كه

اجتناب از روبه رو شدن با آن موقعيت، سبب تشديد فوبيا مي شود

و در دهه دوم زندگي يعني نوجواني و اوايل جواني شايع تر است

فوبيا اشکال متعددي دارد.ترس از تنهایی/ فوبیای اجتماعی /فوبیای خاص/ بعضي افراد از سگ مي‌ترسند، حتي سگ کوچکي که دمش را تکان مي‌دهد. بعضي افراد حتي از اينکه فکر کنند در ميان جمعي سخن بگويند، مي‌ترسند. بعضي‌ها مي‌ترسند سوار هواپيما شوند، عده‌اي از صداي رعد و برق مي‌لرزند و مخفي مي‌شوند. گروهي نمي‌توانند سوار پله برقي شوند. بعضي‌ها هم با حملات ترساننده بدون هيچ دليل منطقي گوشه‌گير مي‌شوند و تعدادي نيز هرگز خانه‌هايشان را ترک نمي‌کنند. ترس‌هايي از اين دست خيلي شايع هستند. ميليون‌ها نفر در جهان از فوبيا يا اختلالات ترس در عذاب هستند و براي رهايي از اين احساسات به جاهاي بلندي مي‌روند تا از شيء، مکان يا وضعيتي که تحريک‌شان مي‌کند، دور شوند. آنها شغل‌شان را تنها به صرف اجتناب از سوار شدن‌ آسانسور تغيير مي‌دهند. عده‌اي حتي خانواده خود را با وجود تعلقات زياد ترک مي‌کنند.

علاوه بر رفتار درماني از درمان دارويي نيز برای درمان استفاده مي شود

در رفتار درمانی :

فرد رو با چیزی ک میترسه رو ب رو میکنند شخصی ک از ارتفاع می ترسد بهتره در ارتفاع قرار بگیره یا بچه ای ک مثلا از گربه میترسه بهتره ارام ارام اون رو به گربه نزدیک کنیم اول چندتا بچه رو بهش نشون بدیم ک دارن گربه رو ناز میکنند بعد خودمون ب سمت گربه بریم و گربه رو نوازش کنیم و به اون بچه هم بگیم ک بیاد نزدیک تر گربه رو تماشا کنه و بهش بگیم بهش غذا بده و اخر اون رو نوازش کنه

یا ب نوعی دیگه از اون فرد میخوایم شی یا موقعیت ترسناکی ک داره رو در ذهن خودش تجسم کند

و کار را با تماشا کردن تصاويري که تداعي‌کننده آن شيء يا وضعيت هستند، ادامه مي‌دهد و درنهايت تجارب واقعي با آن موقعيت يا شيء ترسناک را کسب مي‌کند. با تکرار اين کار، شخص با آن حالت خو گرفته و مي‌تواند ترس و وحشتي را که در گذشته احساس مي‌کرده از بين ببرد. اين درمان چنانچه بيماران، مسکني را دريافت نکنند نيز مفيد خواهد بود زيرا که مسکن‌ها مي‌توانند از تجارب اضطرابي پيشگيري کنند. رفتار درماني در درمان هر سه نوع فوبيا موثر است. رفتار درماني، اغلب 14 هفته طول مي‌کشد و ممکن است به صورت گروهي يا فردي انجام شود.

نشانه‌هايش چيست؟

• احساس‌ ترس، وحشت و خوف شديد

• ترس، از حد طبيعي خارج شده و به‌صورت ترس شديد واقعي درمي‌آيد

• بروز واکنش‌هاي خودبه‌خودي و غيرقابل کنترل

• تپش قلب، تنفس کوتاه، لرزش دست و هول شدن همراه با آرزوي خلاص شدن از آن حالت

• غذا خوردن بيش از اندازه براي رها شدن از فکر اشيا يا وضعيت‌هاي ترسناک
منبع :http://rahnamaivamoshavere.blogfa.com/

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *