قبل و بعد از خواب چه کاری انجام دهیم تا روزی پرانرژی داشته باشیم.

قبل و بعد از خواب چه کاری انجام دهیم تا روزی پرانرژی داشته باشیم.
داشتن یک استراحت کامل هنگام شب و شروع کردن یک روز پرانرژی بهترین کاری است که شما می توانید برای خودتان انجام دهید.. اما گاهی انجام این کار برای برخی افراد سخت است که با کمی هماهنگی در کارهای معمول شبانگاهی و صبحگاهی می توانید هوشیاری و فعالیت بیشتری را در خود احساس کنید.
قبل از خواب

داشتن یک استراحت خوب در هنگام شب نیازمند رعایت نکاتی است که شما باید انجام دهید تا به بدن خود بفهمانید که وقت خواب است و باید به مدت ۸ ساعت به خواب برود. در این قسمت کارهایی که باید انجام دهید بیان می شود تا پیام درست را به بدن خود بفرستید:
۱- ساعتهای قبل از خواب از نور مستقیم پرهیز کنید.

در طول روز نور است که به شما کمک می کند تا بیدار و هوشیار باشید ولی هنگام شب وجود نور خواب را مشکل می کند. اگر می خواهید به راحتی به خواب بروید نور را کم کنید و از وسایلی مانند لپ تاپ، تبلت، موبایل و تلویزیون قبل از خواب استفاده نکنید. چنانچه مجبورید این کار را انجام دهید در اتاقی باشید که تاریک نباشد و کمی نور داشته باشد. خیره شدن به صفحه مونیتور قبل از خواب باعث می شود بیدار بمانید. کارشناسان در این زمینه می گویند در معرض نور مستقیم و غیر هنجار بودن از ترشح ملاتونین در بدن جلوگیری می کند. وسایلی که از خود نور دارند مانند موبایل و آی پد به مغز می گویند که هوشیار بمان. چراکه استفاده کننده این نوع وسایل آن را تقریبا نزدیک به صورت خود می گیرد و خیره شدن مستقیم به این نور اثری دوبرابر نسبت به نور تلویزیون و چراغ خواب دارد. فقط کافی است هنگام شب زمانی را تنظیم کنید تا از این وسایل استفاده کرده و بعد آنها را خاموش کنید.
۱- ورزش
ورزش به قلب شما انرژی میدهد ضربان قلب با ورزش بالا می رود و جریان خون نیز بیشتر می شود بنابراین ورزش کردن از آن دسته فعالیت هایی نیست که شما را به خواب ببرد. البته درست است که ورزش کردن بدن شما را خسته می کند و به خوابیدن شما کمک می کند ولی به شرطی که در هنگام عصر یا بعد از ظهر ورزش کنید. ورزش عصرگاهی به خوابی عمیقتر در هنگام شب کمک می کند. چشم ها را هنگام خواب بسته تر میکند و زمان به خواب رفتن را نیز کوتاه می کند. مطالعه ای نشان داده است که ورزش صبحگاهی کلید اصلی خوب خوابیدن در هنگام عصر و شب است. زنانی که یائسه می شوند اگر صبحها ۳۰ دقیقه ورزش کنند هنگام شب مشکل خوابیدن نخواهند داشت. ولی کسانی که عصر ورزش می کنند یک چنین حالتی را تجربه نخواهند کرد. البته اگر شما ساعت ۷ عصر هم ورزش کنید خوب است ولی باعث می شود زمان به خواب رفتن شما به عقب بیفتد. ورزش قبل از شام نیز ایده آل است چراکه متابولیسم را افزایش می دهد. فقط بدانید قبل از خواب غذا نخورید چراکه سیستم هضم غذا انرژی بر است و کیفیت خواب شما را پایین می آورد.
۲- فکر نکنید و سر خود را از هر گونه فکر وخیال خالی کنید.
اگر سر شما پر از افکار باشد زمان سختی را برای خوابیدن خواهید داشت. به جای خوابیدن بیدار می مانید و به چیزهای مختلف فکر می کنید. یک ذهن مشغول چیزی نیست که شما در هنگام خواب می خواهید داشته باشید. یکی از روشهایی که می توانید انجام دهید تا از این دست افکار خلاص شوید انجام مدیتیشن قبل از خواب است. نیازی به انجام کاری پیچیده نیست فقط نفس های عمیق بکشید و ذهن خود را در خلال این نفس ها خالی کنید و خواهید دید که به راحتی به خواب می روید.
۳- دمای اتاق خواب خود را با دمای بدن خود تنظیم کنید.
افکار عمومی می گوید گرم بودن بدن به خواب خوب کمک می کند مثل گرفتن دوش آب گرم قبل از خواب، ولی کمی گمراه کننده است. چراکه با این کار شما دمای بدن خود را در اصل پایین می آورید، زمانی که شما دوش آب گرم را گرفتید و از حمام بیرون می آیید دمای بدن شما در همان لحظه به خاطر تماس با هوای تازه بیرون از حمام، پایین می آید. پس عملا شما به سرد کردن بدن خود کمک کرده اید. البته گرمای زیاد هنگام خواب مؤثر نیست فقط کافی است دمای اتاق خود را هنگام شب یک تا دو درجه بالاتر ببرید و ثابت نگه دارید تا گرمای بدن شما حفظ شود و خواب راحتی در هنگام شب داشته باشید.
بعد از خواب
حتی اگر خواب خوبی هنگام شب داشته باشید باز هم به این معنی نیست که صبح با انرژی کامل از تختخواب خود بیرون بپرید. هر شخصی برای بیدار شدن از خواب زمانی را نیاز دارد. البته برای بیدار شدن از خواب نیز بهتر است این روشها را امتحان کنید.
۱- در اتاقی بخوابید که صبح هنگام بیدار شدن نور داشته باشد.

نور باعث بیدار ماندن می شود یک ساعت کوکی می تواند برای بیدار شدن نامطلوب باشد ولی زمانی که صبح می شود طبیعی تر است که با نور صبحگاهی از خواب بیدار شویم. البته برای بهتر بیدار شدن از خواب بهتر است از ساعت های کوکی که چراغ دارد و نور می دهد استفاده کنیم .
۲- بعد از بیدار شدن یک لیوان آب بنوشید و سپس صبحانه بخورید.

حتما شنیده اید که صبحانه مهمترین وعده غذایی است و طبیعی است که اینطور باشد چراکه بعد از بیدار شدن از خواب اولین وعده غذایی است که می تواند نیاز بدن به مواد مغذی را برآورده کند. گفته شده که ابتدا یک لیوان آب قبل از صبحانه میل شود چراکه بدن بیش از غذا به آب نیاز دارد بعد از ۸ ساعت خواب بدن شما کمی خشک و بدون آب است و خوردن یک لیوان آب به شما کمک می کند تا زیاد صبحانه نخورید.
۳- ۵ دقیقه ورزش کنید.
ورزش ضربان قلب را بالا می برد و جریان خون را بیشتر می کند بنابراین به شما کمک می کند تا احساس سرحالی داشته باشید. برخی افراد با ورزش صبح گاهی مأنوس نیستند چراکه احساس خوبی بعد از بیدار شدن برای ورزش ندارند. ولی با ورزش صبحگاهی دمای بدن شما بالا می رود و کاری می کند که یک دوش آب خنک بگیرید و دمای بدن خود را پایین بیاورید که به بیدار شدن و سرحال شدن شما کمک می کند.
منبع:http://www.havakhori.com/

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در روانشناسی

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *