كلم، دارويى براى همه

كلم، دارويى براى همه
كلم چنانچه به صورت خام يا اندكى بخارپز شده مصرف شود يك ماده غذايى بسيار ارزشمند است. اين سبزى مفيد حاوى ويتامين هاى آ، ب، ث و اى و مواد معدنى متعددى مثل كلسيم، سولفور، سيليكا، منيزيم و يد است. كلم منبعى غنى از آهن و كلروفيل است كه آن را براى درمان كم خونى و بازيابى توان و قدرت بدنى پس از دوره نقاهت و ضعف ناشى از كمبود آن ايده آل مى سازد. به طورى كه گفته مى شود مصرف كلم براى بازسازى خون در بدن و جبران ناتوانى بسيار مفيد است.

خواص فوق العاده كلم از قرن ها پيش شناخته شده است و يكى از ارزشمندترين مواد غذايى در طب سنتى قديم است. در مصر باستان كلم داراى چنان ارزش درمانى بوده است كه يك معبد به نام آن ساخته شد و در روم باستان آن را داروى همه دردها مى دانستند. پزشكان رومى مصرف كلم را مسبب شش قرن زندگى رومى ها بدون پزشك مى دانستند.
فيثاغورث خوردن روزانه كلم خام را درمان ناراحتى هاى عصبى مى دانست و ملاحان براى پيشگيرى از ابتلا به بيمارى اسكوروى كلم مى خوردند.خوردن كلم خام از قديم به تصفيه خون و اثر پاك كنندگى بر روى پوست مشهور است و گفته مى شود كبد را از سموم پاك مى سازد و براى درمان آرتروز و انوع سردرد مفيد است.
كلم در پزشكى نوين نيز موضوع تحقيقات متعددى بوده كه اغلب فوايد شناخته شده در طب سنتى را مورد تائيد قرار مى دهد. بنا بر تحقيقات جديد كلم قادر است سيستم ايمنى بدن را تحريك كرده و توليد آنتى بادى ها در بدن را افزايش دهد. خوردن سوپ يا دم نوش كلم تاثير فوق العاده اى در از ميان بردن عفونت هايى مثل سرماخوردگى، سرفه و آنفلوآنزا دارد. تركيبات سولفور موجود در كلم موجب تاثير نابود كننده آن بر روى باكترى ها و عفونت هاى دستگاه تنفسى مى شود. كلم همچنين اثر شگفت انگيزى در ترميم زخم ها و جراحات داخلى و خارجى بدن دارد. خوردن كلم خام موجب تشكيل لايه اى آسترمانند در طول مسير دستگاه گوارش مى شود كه به صورت لعابى محافظ در آن عمل مى كند و به درمان زخم هاى دستگاه گوارش، سوزش سر معده، گاستريت و كوليت هاى دستگاه گوارش كمك مى كند. گنجاندن كلم در رژيم غذايى روزانه مانع بروز يبوست شده و احتمال ابتلا به سرطان، به ويژه سرطان روده بزرگ را كاهش مى دهد. خوردن كلم براى كبد نيز بسيار مفيد است و مى تواند ميزان قند خون را كاهش داده و به بيماران ديابتى كمك كند.برگ هاى كلم خاصيت آرام بخش و ضدباكترى داشته و ترميم دهنده هستند. ضمادى كه از برگ هاى كلم تهيه شده مى تواند تسكين زخم ها، سوختگى ها، انواع جوش و خراشيدگى و حتى مارزدگى يا جاى نيش حشرات را موجب مى شود. اين ضماد به عنوان ضدالتهاب و ضدتورم نيز عمل مى كند و براى درمان ورم مفاصل مفيد است. چنانچه ضماد برگ كلم را بر روى سينه بگذاريد سرفه هاى شديد را تسكين مى دهد و آب كلم نيز در درمان آكنه، زخم و سوختگى هاى سطحى و سرمازدگى موثر است.براى تهيه ضماد كلم ابتدا سبزترين برگ هاى آن را جدا كرده و رگ برگ هاى سفت آن را ببريد. قسمت هاى لطيف برگ را در آب داغ بريزيد تا پس از چند دقيقه نرم شوند، برگ ها را از آب خارج كرده كمى بكوبيد. چند لايه از برگ هاى كوبيده را به عنوان ضماد در موضع مورد نظر قرار داده و ببنديد. هر چند ساعت ضماد را با ضماد تازه جايگزين كنيد.
منبع :راسخون

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *