ماساژ دست و پا برای رهایی از درد

ماساژ دست و پا برای رهایی از درد
ماساژ دست

ماساژ یكی از سریع‌ترین و راحت‌ترین راه‌ها برای رهایی از درد است. ما در زمان‌های مختلف دست به این كار می‌زنیم.
اگر دقت كرده باشید گاهی وقت‌ها كه در بخشی از بدن احساس درد و ناراحتی می‌كنیم، ناخودآگاه آن نقطه را ماساژ می‌دهیم یا زمانی كه سردرد داریم، شروع به ماساژ شقیقه و پیشانی خود می‌كنیم.

ماساژ، واكنشی طبیعی و غریزی به وجود درد یا عارضه‌ در بدن است كه گهگاه به آن رو می‌آوریم. با این كه افراد تصور می‌كنند برای انجام ماساژ درمانی، حتماً باید هزینه زیادی را بپردازند، باید گفت كه هركس می‌تواند ماساژ درمانی را بدون تقبل هیچ هزینه‌ای روی خود انجام دهد.
شاید در جامعه ی امروز بسیاری از مردم از فواید ماساژ بی‌اطلاع باشند. بسیاری از سردردها، دردها، بی خوابی ، تنش و اضطراب از طریق دست‌هایمان قابل درمان‌اند. ماساژ درمانی علاوه بر این فواید، می‌تواند فرد را از لحاظ جسمی ‌و روانی درمان كند كه در این میان می‌توان به بهبود گردش خون، آرامش عضلات و كمك به دستگاه گوارش اشاره كرد. از سویی ماساژ سیستم لنفاوی را تحریك كرده و دفع مواد زاید بدن را تسریع می‌بخشد و در نهایت احساس خوبی را در بدن القا می‌كند كه با هیچ درمان دارویی جدیدی قابل مقایسه نیست.
به گفته محققان اثرات خود ماساژ درمانی به اندازه ماساژی است كه یك درمانگر انجام می‌دهد.
شما در طول روز می‌توانید خود را در زمان‌های مختلف ماساژ دهید؛ به طور مثال زمانی كه تلویزیون تماشا می‌كنید، پاهای خود را ماساژ دهید. در زمان صحبت كردن با تلفن، دست‌هایتان را ماساژ دهید.
وقتی روی پوست خود را ماساژ می‌دهید از روغن استفاده كنید.
آنچه باید در ماساژ درمانی بدانید
برای این كه ماساژ درمانی را به درستی انجام دهید، باید از بدن خود آگاه باشید. مناطقی را كه از طریق تحریك لمسی به درد و كشش حساس هستند، بشناسید؛ به طور مثال بسیاری از مردم نمی‌دانند كه عضلات خاصی مسئول سردرد هستند و با ماساژ این نواحی، درد آرام می‌شود. بنابراین شناخت این مناطق لازم است.
همیشه ماساژ را آهسته انجام دهید و فشار زیادی به خود وارد نكنید. زمانی كه ماساژ را به درستی انجام دهید، رفته‌رفته آرام شده و سیستم عصبی شما از ناحیه مورد كشش آزاد می‌شود.
ماساژ شانه
نكته دیگر این است كه باید نقاط شروع درد را بشناسید. این نقاط، نقاط ظریف و حساسی هستند كه بافت‌های سخت عضلات را در بر می‌گیرند و درد را در نواحی دیگر بدن منتشر می‌كنند؛ به طور مثال عضلات شانه، نقطه شروع درد شایعی است كه سردردها را سبب می‌شود. بهتر است این نقاط را از یك درمانگر بیاموزید.
از ابزارهایی نیز می‌توانید برای ماساژ خود استفاده كنید. وسایل چنگكی مانند برای ماساژ شانه‌ها و قسمت بالایی و پایینی پشت، باسن و پاها مناسب است. از توپ‌های تنیس هم می‌توان برای ماساژ كمر و پشت بهره برد. سعی كنید ماساژ را هر چند روز یك بار انجام دهید.
ماساژ پاها:
ماساژ پا

1) یك دست خود را روی پا و دیگری را زیر كف پا قرار دهید و به آرامی‌ از انگشتان پا به سمت قوزك ماساژ دهید و این حركت را به سمت انگشتان ادامه داده و تكرار كنید.
2) پا را با یك دست نگه داشته و با دست دیگر انگشتان هر پا را محكم فشار داده و به آرامی ‌بكشید.
3) با انگشت شست از قسمت بالایی كف پا، به صورت خطی فشار محكم به مركز كف پا وارد كنید و در قوس و برآمدگی پا، فشاری چرخشی اعمال كنید. این حركت را در 2 كف پا انجام دهید.
4) یك پا را نگه داشته و به پای دیگر آرام مشت بزنید و با حركات انگشتان دست در سراسر كف پا حركات چرخشی انجام دهید.
5) از قوزك پا تا ناحیه ران را با دستان خود ماساژ داده و آن را 5 بار تكرار كنید.
6) زانو را با فشار چرخشی انگشتان در ناحیه كاسه ی زانو ماساژ دهید. ماساژ پا پس از یك ایستادن طولانی می‌تواند عضلات پا را آرام كرده و به حالت اول بازگرداند. ماساژ منظم ران، سیستم لنفاوی را تحریك كرده و ظاهر ران‌ها را بهبود می‌بخشد.
ماساژ دست ها
ماساژ دست‌ها:
1) پشت دست‌ها را تا مچ محكم فشار داده و به آرامی‌ بازگردید و میان كف دست و انگشتان را فشار دهید.
2) هر انگشت را به تنهایی فشار دهید و با انگشت خود حركت چرخشی را اطراف مفاصل آن انجام دهید. انگشت را نگه دارید و آن را آهسته بكشید.
3) میان تاندون‌های پشت دست خود را با انگشت ماساژ دهید.
4) دست های خود را از كف دست تا انتهای مچ، با انگشت فشار چرخشی دهید.
5) كف دست خود را از نوك انگشتان تا مچ ماساژ دهید.
منبع :تیبان

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در سلامتی برچسب خورده با

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *