مدیتیشن :درمان جایگزین

مدیتیشن :درمان جایگزین
فعالیت سلول های مغزی بیانگر سطوح مختلفی از هوشیاری است .فعالیت سلول های مغز بصورت امواج و توسط دستگاه الکترو انسفالگرافی قابل رد گیری است . امواج مغزي بر اساس فرکانس آنها نامگذاري مي شوند که به ترتيب عبارتند از: بتا، آلفا، تتا و دلتا.

زمانی که بیدار هستیم و در حالتی که چشمان ما باز است و هنگام تمرکز ، توجه و دقت ؛ تفکر و حل مسأله ,؛ مذاکره ، راه رفتن و یا رانندگی ، امواج مغزی در محدوده بتا هستند. فرکانس بتا دارای تواتری بیشتر از 13 هرتز در ثانیه است .هرچه قدر کارها با آرامش بيشتري صورت گيرد امواج نوسان کمتری داشته و چنانچه همراه با هيجان شديد و يا استرس باشد امواج مغزي تواتر بیشتری یافته و گاهي اوقات تا 60 نوسان در ثانيه هم خواهد رسيد. همچنین داروهای آرامبخش نیز فعالیت این امواج را افزایش می دهند(فرد فاقد خواب عمیق خواهد بود . )امواج بتا در بزرگسالان ديده مي‌شوندو در جلو سر قابل اندازه گيري هستند.

هنگامی که چشمان خود را می بندیم و مغز از پردازش اطلاعات بینایی باز می ماند ، امواج بتا ظاهر می شوند. در این حالت امواج مغزی بین 8-12 نوسان در ثانیه خواهند داشت . هر چند در حالت بتا فرد چشمان خود را بر روی هم گذاشته و عضلاتش شل شده است اما نسبت به محرک های محیطی آگاه خواهد بود. آلفا در سنين کودکي ظاهر شده و در قسمت پس سر قابل اندازه گيري مي‌باشند.

زمانی که در حالت ريلکسيشن قرار مي‌گيريم يا مراقبه انجام مي‌دهيم ريتم امواج مغزي در حالت آلفا قرار می گیرد . هر چه قدر به آرامش فکري و جسمي بيشتري فرو رويم در سطح عمقي تري از آلفا قرار مي‌گيريم. امواج آلفا به شکل دوکي شکل و منظم هستند و هماهنگي بين دو نيمکره راست و چپ افزایش می یابد .

با ورود به حالت آلفا اطلاعات وارده به مغز بدون پردازش نيمکره چپ (نیمکره منطقی ) وارد مغز مي‌شود. حالت آلفا پايه و دروازه ورود به سمت نيروهاي برتر يا ناخودآگاه است و حالت مشترک در بين تمام قبايل و اديان جهت دعا و ارتباط با دنياي ماوراء مي‌باشد.

با وارد شدن به حالت خواب طبيعي ( در بزرگسالان ) امواج آلفا ناپديد و امواج ديگري به نام تتا که از کيفيت و فرکانس پايين تري برخوردار هستند نمايان مي‌شود.میزان تواتر امواج تتا بین 8-4 هرتز می باشد. در بعضي از مراقبه هاي عميق همانند تکنيک آدمک مغزي اين امواج نمايان مي‌شوند. اين امواج در ناحيه گيجگاهي ظاهر مي‌شوند.

فعالیت شدید مغزی می تواند در بلند مدت بر روی کارایی مثبت فرد اثر بگذارد بهمین جهت تکنیک های مختلفی ابداع گشته که سطح هوشیاری و فعالیت مغز را تغییر می دهد. تکنیک ها یی همچون ریلکسیشن و مدیتیشن در پی چنین تغییری هستند. بررسی ها نشان داده که این تکنیک ها می توانند باعث انتقال سطح هوشیاری از یک موج مغزی فعال به موج دیگر شود و در نتیجه فرد را از هجوم افکار خالی کند . چنین ادعا می شود که مدیتیشن می تواند زندگی شادتر و آرامتر برای افراد فراهم آورد.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *