مدیتیشن قبل از کلاس به نتایج بهتر منجر می شود

مدیتیشن قبل از کلاس به نتایج بهتر منجر می شود
بر اساس دو مطالعه تجربی توسط پروفسور«رابرت یومانس»، استاد دانشگاه جورج میسُن و نیز«جرالد رامسبرگ » دانشجوی دکترای دانشگاه ایلینویز، کمی تمرین « ذن» قبل از کلاس، می تواند به کسب درجه و نمرات بهتر کمک کند.هر دوی این پژوهشها که در کلاسهای درس دانشگاههای کالیفرنیا انجام گرفته، به این منظور بوده که آیا مدیتیشن می تواند به تمرکز بهتر و بخاطر سپردن بهتر اطلاعات توسط دانشجویان، کمک کند یا نه.

در پژوهشهای اولیه، دانشجویان بطور رندم(تصادفی) انتخاب شدند تا یک مدیتیشن ساده را قبل از یک تست آموزشی انجام دهند. نتایج نشان داد که دانشجویانی که قبل از تست، مدیتیشن کرده بودند، نمرات بهتری از بقیه کسب کرده اند و در پژوهش های بعدی، گروههای مختلف از دانشجویان مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج این پژوهش درآخرین شماره ژورنال «مایند فول نس» منتشر شده است.

بطرز جالبی، همچنین پژوهشگران نشان داده اند که زمانی که دانشجویان سال اول و تازه وارد، در مطالعه شرکت می کردند، اثرات مثبت مدیتیشن در کلاس درس شان، قویتر ظاهر شده است. به عبارت دیگر در کلاسهای درسی که تعداد دانشجویان سال اولی بیشتر بود، اثرات مدیتیشن قبل از کلاس و تست، آشکارتر و مثبت تر ظاهر می شد. پژوهشگران فکر می کنند که احتمالاً دانشجویان سال اولی، مشکلات تمرکزی و شخصی بیشتری دارند.
پروفسور یومانس که روانشناس است در این باره می گوید: ” یک مشکل برای محققانی که در باره مدیتیشن مطالعه می کنند این است که اثرات مدیتیشن همیشه در گروههای مختلف دانشجویان یا جمعیتهای آماری دیگر یکسان نیست، و بنابراین ما باید تلاش کنیم که نشان دهیم چرا چنین است؟…یافته های این مطالعه پیشنهاد می کند که مدیتیشن ممکن است به دانشجویانی کمک کند که در توجه یا تمرکزشان مشکل دارند و متاسفانه کلاسهای دانشجویان سال اول، نسبت به دانشجویان سال دوم و بالاتر، تعداد بیشتری از چنین دانشجویانی را دارد ! بخاطر آنکه احتمالا جمعیت آماری دانشجویانی که مشکلات تمرکزی و عدم نظم فردی وازاین قبیل داشته اند، بیشتر(و قبلاً) دانشگاه را ترک کرده و می کنند”. او عقیده دارد که می توان از مدیتیشن برای بهبود سمینارهای دانشجویان سال اولی و برنامه های مختلف علمی در دانشگاه استفاده کرد.
رامسبرگ نویسنده اصلی این مقاله تحقیقی هم می گوید که: من مدیتیشن را بسیار کمک کننده و راهگشا در حل مشکلاتی مثل نداشتن تمرکز، نداشتن نظم فردی وعدم شفافیت وعدم تشخیص درست، یافته ام و فکر می کنم که اگرتمرینات تمرکز حواس، می تواند نظم فردی و تمرکزو تشخیص را بهبود بخشد، بنابراین ممکن است که در مورد رسیدن به اهداف گوناگون و اجرای برنامه های مختلف هم کمک کننده و مفید باشد”.
پروفسور«رابرت یومانس»،نیز پیشنهاد می کند که برخی فعالیتهای معنوی و فردی مانند نیایش، پیاده روی طولانی، یا حتی داشتن یک برنامه زمانی برای تمرکزصبحگاهی، می تواند اثرات مثبتی شبیه مدیتیشن را داشته باشد. او می افزاید: ” در این پژوهش ما ، عملکرد دانشجویان در دانشگاه و کالج مورد نظر بوده ، اما اساساً اگر کمی بیشتر روی خودتان و روی جایگاه خود در دنیا، دقت و تمرکز کنید، می توانید اثرات بسیار خوب و مفیدش را در زندگی تان بخوبی مشاهده کنید!”.
منبع :http://www.thinkingacademy.org/

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *