مدیتیشن و مراقبت از بدن پس از سرطان

مدیتیشن و مراقبت از بدن پس از سرطان
تحقیقات نشان می‌دهد که خالی کردن ذهن با مدیتیشن‌، تاثیرات فیزیکی و روانی مثبتی بر روی افرادی که غول سرطان را شکست داده‌اند دارد. اما در برخی از تحقیقات پیشگامانهِ اخیر اثبات شده است که مدیتیشن حتی در سطح سلولی، تاثیرات جسمانی مثبتی بر روی کسانی که از بیماری سرطان نجات یافته‌اند می‌گذارد.

بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده از سوی موسسه سلامتی آلبرت و دانشگاه کالگری، تمرینات مدیتیشن یا شرکت در جلسات روان‌درمانی حمایتی، تحولات سلولی مثبتی بر روی نجات یافتگان سرطان سینه ایجاد می‌کند.

دکتر لیندا کارل‌سون از مرکز سرطان‌شناسی در موسسه سلامتی آلبرت در بیانیه‌ای اعلام کرد که: “ما می‌دانستیم که فعالیت‌های روانی- اجتماعی همانند مدیتیشن‌ها از نظر روحی حس بهتری در فرد بوجود می‌آورد، اما اکنون برای نخستین بار شواهدی داریم که اثبات می‌کند این فعالیت‌ها می‌توانند بر روی جنبه‌های کلیدی زیست شناختی بشر تاثیرات مثبتی داشته باشد.”

ضمن انتشار این بیانیه در مجله سرطان، کارلسون و تیم تحقیقاتیش متوجه افزایش طول تلومرها در بدن افرادی که با تمرینات مدیتیشن یا جلسات روان‌درمانی حمایتی از سرطان سینه نجات یافته بودند نسبت به افرادی که بدون این نوع فعالیت‌ها از سرطان نجات یافته بودند شدند.

به گزارش محققان، تلومرها بخش‌هایی از دی.ان.ای هستند که در انتهای کروموزم هر سلول واقع شده‌اند که از تمامیت اطلاعات ژنتیک محافظت می‌کند. با تقسیم سلولی، تلومرها بخشی از طول خود را از دست می‌دهند. به عبارت دیگر، تلومرها با افزایش سن کوتاه‌تر می‌شوند و با بیماری‌هایی همانند سرطان در ارتباطند. همچنین طول تلومرها با سرطان سینه ارتباط مستقیم دارد و تلومرهای بلندتر عموما یکی از علائم سلامتی تلقی می‌شوند.

محققان بر روی یک گروه ۸۸ نفری متشکل از افرادی که از سرطان سینه نجات یافته بودند، میانگین سنی آنها ۵۵ سال بود و طول درمان خود را حداقل سه ماه قبل به پایان رسانده بودند (اگرچه درمان آنها ۲ سال به طول انجامیده بود)، آزمایشاتی انجام دادند. همه زنانی که در این تحقیق شرکت داشتند، از نظر روحی شرایط بسیار حادی را پشت سر گذاشته بودند.

یک گروه از شرکت‌کنندگان به صورت هفتگی در کلاس‌های ۹۰ دقیقه‌ای مدیتیشن با تمرکز بر درمان سرطان مدیتیشن شرکت می‌کردند و از آنها خواسته می‌شد که هر روز در خانه هم تمرینات یوگا و مدیتیشن را انجام دهند. برای گروه دوم هم به صورت هفتگی و ۱۲ جلسه ۹۰ دقیقه‌ای کلاس‌های روان‌درمانی حمایتی برگزار شد که آنها را تشویق می‌کرد تا احساساتشان را آزادانه بیان کنند و از دیگران طلب حمایت کنند. در ضمن، گروه کنترل در سمیناری ۶ ساعته با موضوع مدیریت استرس شرکت کردند.

تجزیه‌ تحلیل‌های خونی و میزان تلومرهای همه شرکت‌کنندگان پیش و پس از این فعالیت‌ها و بعد از شرکت در کلاس‌های مدیتیشن و روان‌درمانی اندازه گرفته شد و محققان متوجه شدند که در هر دو گروه به طول تلومرها افزوده شده است. کارلسون می‌گوید که مشاهده این تغییرات در تلومرها بعد از چنین مدت کوتاهی ما را شگفت‌زده کرد.

در مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۳ کارلسون و همکارانش به چاپ رساندند، اعلام کردند که اگرچه از نظر آماری تفاوت چشمگیری در طول تلومرهای این دو گروه مشاهده نشد، اما تمرینات مدیتیشن از منظر روان‌شناختی مزایای بسیار گسترده‌تری داشت.

چطور ممکن است که انجام تمرینات ذهنی مدیتیشن، چنین تاثیرات جسمانی مثبتی در سطح سلولی دربر داشته باشد؟ کارلسون تشریح می‌کند که حالات روحی و جسمی فرد بر روی علائم زیست‌شناختی بدن تاثیر می‌گذارد، به خصوص بر روی اضطرابات روحی.

کارلسون ایمیلی به هافینگتون‌پست ارسال نموده و خاطرنشان کرد: “ما سال‌هاست از تاثیر حالات روانشناختی بر روی علائم زیستی بشر آگاهیم. به عنوان مثال افسردگی با التهابات سیستم ایمنی و بیماری‌های قلبی در ارتباط است و استرس منجر به فعال شدن هورمون کورتیزول و هورمون‌های دیگر استرس‌زا شده و زمینه بروز سرماخوردگی و هجوم انواع ویروس به بدن را افزایش می‌دهد. اما اینکه دقیقا چه فرایندی اتفاق می‌افتد تا طول تلومرها در سلول بیشتر می‌شود، همچنان ناشناخته باقی مانده است. و برای محققان مبحثی بسیار جذاب در این زمینه محسوب می‌شود.”

تحقیقاتی که پیش از این در ارتباط با تاثیر تمرینات خالی کردن ذهن بر روی حالات فیزیکی انجام شده بود، نشان می‌داد که مدیتیشن امکان جلوه‌گری ژن‌های مخفی که با التهابات در ارتباطند را محدود می‌کند.

مطالعات اخیر کارلسون بخشی از بدنه در حال رشد تحقیقی عظیم است که نشان می‌دهد، تمرینات خالی کردن ذهن(حضور در لحظه) تاثیرات مثبتی بر روی بیماران سرطانی و نجات‌یافتگان از این بیماری دارد. همچنین مشخص شد مدیتیشن برخی علائم مرتبط با سرطان را در نوجوانان کاهش می‌دهد و احتمالا از درد کودکان مبتلا به سرطان می‌کاهد. بعلاوه مدیتیشن‌ها به صورت قابل توجهی شرایط روحی و جسمی افرادی که سرطان سینه را مغلوب کرده‌اند، بهبود می‌بخشد.
منبع :.healthmag

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *