مدیتیشین تمرکزی می تواند ریتم امواج مغزی را تغییر دهد

مدیتیشین تمرکزی می تواند ریتم امواج مغزی را تغییر دهد
دانشمندان ، روانشناسان و پزشکان بر این باورند که انجام منظم و دائمی مدیتیشن خواص درمانی بسیاری دارد. بعضی مطالعات انجام گرفته در مورد TM (مدیتیشن متعالی) نشان می دهد که این تکنیک میزان هیجان و اضطراب افراد را کاهش داده و عملکرد مغز را بهبود می بخشد. یک مطالعه جالب اذعان دارد که انجام این سبک مدیتیشن روند کهولت را آهسته تر می کند. به همین علت است که این سبک مدیتیشن در بین بسیاری از چهره های معروف چون دیپاک چوپرا، پل مک کارتنی ، شریل کرو ، دکتر اوز و اوپرا وینفری رواج دارد. به هر حال ، یک تحقیق جدید نشان می دهد که سبک جدیدی از مدیتیشن، مدیتیشن تمرکزی (Mindfulness Meditation ) نیز بوسیله تغییر امواج مغزی ، برای شما بسیار مفید است.

با استفاده از اسکنرهای مغری ، عصب شناسان دانشگاه براون دریافتند که مدیتیشن تمرکزی، روی ریتم آلفای مغز تغییراتی ایجاد می کند. این ریتم های قابل شناسایی به تنظیم” پردازش وحساسیت فیلتر ها “مثل احساس درد و به یادآوری خاطرات بد بسیار کمک می کند . این قضیه می تواند تاثیر تمرکز حواس روی دردهای جسمانی و یا ارتباط قوی بین ذهن و جسم را بهتر توضیح دهد.
برخلاف روش TM که شکلی از مدیتیشن مانترا (نوعی مراقبه همراه با نجوا) است، مدیتیشن تمرکزی روی زمان حال تکیه دارد . کارشناسان معتقدند این” تمرکز روی زمان حال ” با آگاه کردن فرد درمورد احساسات و افکار درونی خود بدون قضاوت کردن یا هر گونه واکنشی باعث می شود که احساس بهتر بودن در فرد بهبود یابد. این سبک مدیتیشن فقط در جلسات مدیتیشن استفاده نمی شوند بلکه در درمانهای شناختی مبتنی بر تمرکز حواس و رفتار درمانی برای کسانی که از افسردگی رنج می برند بسیار مفید است .

به وسیله تکنولوژی های تصویربرداری از مغز که به ” magnetoencephalography” معروف است، تحقیقات نشان داده که ریتم آلفا در مغز با تمرکز کردن روی زمان حال تغییر می کند. در مطالعات این تغییرات بیشتر در افرادی که تمرینات مدیتیشن تمرکزی داشتند – در مقایسه با افرادی که تمرین نداشتند- قوی تر و واضح تر نشان داده شده بود.

امواج مغزی آلفا یکی از 4 موج قابل اندازه گیری مغز می باشد . امواج دیگر با نامهای دلتا، تتا و بتا خوانده می شوند. اینکه چرا به این امواج آلفا می گویند به این دلیل است که نخسین موجی بود که توسط EEG (electroencephalograph) شناسایی شد. این امواج در هر ثانیه بین 8 تا 12 بار نوسان دارند و و در زمان ریلکسیشن نمایان تر می شوند.
تغییر در میزان تناوب امواج آلفای فرد باعث می شود که حس و حال فرد بهتر شده و دردهای مزمن کاهش پیدا کنند. بعضی از کارشناسان اعلام کرده اند که تمرکز حواس می تواند روی کیفیت زندگی افراد در مواجهه با دردهای مزمن مثل فیبرومیالژی ، کمردرد و سندروم روده تحریک پذیر اثر بگذارد .
منبع :.ravanagah

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *