مدیریت استرس

مدیریت استرس
استرس بخشی از زندگی است، و شما همیشه نمی‌توانید از آن فرار کنید. اما می‌توانید از موقعیت‌‌های ایجادکننده آن دوری کنید، و نحوه پاسخ‌دهی‌ خود به آن را کنترل نمایید. اولین قدم شناخت راهبردهای مقابله‌ای خود است. اتفاقات استرس‌‌زا، پاسخ‌تان به آنها و نحوه برخوردتان را ثبت و ضبط کنید و به این صورت استرس خود را زیر نظر بگیرید.

پس از آنکه استرس خود را ریشه‌یابی کردید، سعی کنید تغییراتی را در زندگی خود به وجود آورید که به شما کمک کنند از موقعیت‌های استرس‌زا دوری کنید. ایده‌های در ادامه آمده‌اند:

زمان خود را مدیریت کنید

مدیریت زمان راهی برای یافتن زمان بیشتر برای پرداختن به خواسته‌ها و نیازهای شما است و به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید چه چیزهایی ضروری هستند و برای انجام کدام کارها می‌‌توان بیشتر صبر کرد. مدیریت زمان می‌تواند زندگی شما را آسان‌تر کند، استرس زندگی را کاهش دهد و معنای بیشتری به آن دهد.

توجه بیشتر به سبک زندگی‌ خود

انتخاب‌هایی که درباره شیوه زندگی‌تان انجام می‌دهید روی میزان استرس شما اثرگذار هستند. شیوه زندگی‌تان شاید به تنهایی دلیل بروز استرس نباشد، اما می‌تواند از غلبه بدن‌تان بر استرس جلوگیری کند. سعی کنید:

بین نیازهای کاری، خانوادگی و شخصی خود یک تعادل برقرار کنید. این آسان نیست. با نگاه به نحوه گذراندن وقت خود شروع کنید. شاید چیزهایی باشند که اصلاً نیازی به انجام‌شان نباشد. یافتن یک تعادل می‌تواند در زمان تعطیلات به طور خاص دشوار باشد.

هدفمند زندگی کنید. خیلی از افراد معنی زندگی را در ارتباطات با خانواده یا دوستان، موفقیت شغلی، معنویت یا امور خیریه می‌بینید.

خواب کافی دریافت کنید. بدن شما در زمان خواب از استرس‌های روزانه رها می‌شود. اگر نگرانی‌های شما جلوی خواب‌تان را می‌گیرند، یک دفترچه یادداشت یا تلفن همراه را در نزدیکی تختخواب خود داشته باشید و نگرانی‌های خود را یادداشت کنید تا بتوانید در حین خواب از آنها خلاصی پیدا کنید. برای مثال، اگر نگران آن هستید که یک خرید را در روز بعدی فراموش کنید، یک یادداشت کوتاه بنویسید تا دغدغه فراموشی را از خود دور کنید.

عادات سالمی را در خود به وجود آورید. از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید، میزان مصرفی خود را محدود کنید و سیگار نکشید. سالم‌ ماندن بهترین دفاع در برابر استرس است.

ورزش. حتی تمرینات جسمانی با شدت متوسط مانند پیاده‌روی روزانه نیز می‌توانند استرس را کاهش دهند.

به دنبال حمایت از طرف اطرافیان باشید

دریافت پشتیبانی از طرف خانواده، دوستان و جامعه‌ در زندگی‌تان تأثیر بزرگی روی چگونگی برخورد شما با استرس دارد. پشتیبانی شدن در زندگی‌ می‌تواند به سالم ماندن شما کمک کند.

پشتیبانی به معنی دریافت عشق، اطمینان و توصیه از طرف دیگران است. اما پشتیبانی می‌تواند چیزی ملموس‌تر مانند زمان یا پول باشد و تقاضای آن می‌تواند دشوار باشد. اما تقاضا به معنی ضعف شما نیست. اگر احساس می‌کنید استرس دارید، از طریق این منابع می‌توانید به دنبال پشتیبانی باشید:

خانواده و دوستان

همکاران، یا افرادی که از طریق سرگرمی‌ها یا دیگر فعالیت‌ها با آنها آشنا هستید.

یک مشاور حرفه‌ای. (توصیه‌های یافتن یک مشاور یا متخصص درمانی را ملاحظه کنید.)

برنامه‌های کمک به کارمندان در کار یا کلاس‌های مدیریت استرس

گروه‌های پشتیبان. اگر استرس شما یک موقعیت خاصی را به وجود آورده، این گزینه می‌تواند خیلی مفید باشد. شاید شما از یک فرد کهنسال یا کسی که یک بیماری مزمن دارد، مراقبت می‌کنید.

طرز فکر خود را عوض کنید

رویدادهای استرس‌زا می‌توانند احساس بدی را در شما به وجود آورند. شاید بهتر باشد به نیمه پر لیوان نیز نگاه کنید. منفی‌بافی می‌تواند احساس ترس، ناامنی، افسردگی یا اضطراب را در شما به وجود آورد. کمبود احساس کنترل یا ارزش قائل شدن برای خود نیز در میان منفی‌باف‌ها شایع است.

منفی‌بافی مانند یک تهدید می‌تواند پاسخ استرس بدن شما را تحریک نماید. مقابله با این افکار منفی و تغییر نوع نگاه به پدیده‌های اطراف می‌تواند استرس را کاهش دهد. شما می‌توانید این تکنیک‌ها را به تنهایی یاد بگیرید، یا از یک مشاور کمک دریافت کنید. ایده‌هایی در اینجا آمده‌اند:

رفتار درمانی شناختی (CBT) به شما کمک می‌کند با تغییر طرزفکر خود با یک مشکل برخورد کنید. طرزفکرتان روی احساسات شما اثرگذار است.

حل مشکلات

حل مشکلات به شما کمک می‌کند تا تمام جنبه‌های یک اتفاق استرس‌زا را شناسایی کنید، چیزهایی که احتمالاً می‌توانید تغییر دهید را بشناسید و با چیزهایی که نمی‌توانید تغییر دهید کنار بیایید.

مهارت‌های بیانی به شما کمک می‌کند احساسات خود به شیوه‌ای کارآمد و متفکرانه ابراز کنید. عدم توانایی در صحبت از نیازها و دغدغه‌ها موجب به وجود آمدن استرس می‌شود و می‌تواند منفی‌بافی را تشدید کند.
منبع :ariasalamat

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *