مرگ سلول‌های سرطانی با نانوذرات مغناطیسی

مرگ سلول‌های سرطانی با نانوذرات مغناطیسی
محققان دانشگاه لوند در سوئد طی تحقیقاتی جدید موفق شدند از طریق کنترل نانوذرات بوسیله آهن‌ربا، سلول‌های سرطانی را وادار به خودتخریبی کنند.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، محققان سوئدی اظهار کرده‌اند این آخرین اخبار سرطان بدان معنی است که در حال رسیدن به نوع جدیدی از درمان سرطان هستند.

روش بکار گرفته شده در تحقیقات جدید این محققان،‌ بسیار آرام و دقیق‌تر از شیمی درمانی و پرتو درمانی است. بهترین چیز در مورد نانوذرات کنترل از راه دور است. این واقعیت که دانشمندان موفق به مورد هدف قرار دادن سلول‌های انتخاب شده بدون صدمه زدن به بافت اطراف آن هستند، بسیار امیدوارکننده است.

شیمی درمانی بر سلول‌های سالم بدن تاثیر می‌گذارد و عوارض جانبی جدی به همراه دارد. پرتودرمانی نیز بر بافت سالم اطراف تومور سرطانی تاثیر می‌گذارد.

محققان می‌گویند: این روش جدید تنها به سلول‌های سرطانی حمله می‌کند. در حال حاضر، تنها یک درمان دیگر که این کار را انجام می‌دهد، درمان پروتون به عنوان پیشرفته‌ترین درمان در دسترس سرطان است، اما نانوذرات با کنترل از راه دور می‌توانند بسیار موثرتر عمل کنند.

این محققان نانوذرات اکسید آهن را گرفته‌اند و بیماران سرطانی را با یک شکل از مغناطیس درمان کرده‌اند. هنگامی که این ذرات در داخل سلول‌های سرطانی هستند، در یک میدان مغناطیسی قرار گرفته و نانوذرات شروع به چرخش می‌کنند، به طوری که لیزوزوم‌ها شروع به از بین بردن سلول می‌کنند.

لیزوزوم‌ها واحدی هستند که تمیز کردن سلول‌ها را بر عهده دارند، همچنین می‌توانند فرآیندی به نام مرگ سلولی ایجاد کنند که در آن سلول‌های آسیب دیده خود را نابود کنند.

تیم تحقیقاتی در دانشگاه لوند برای اولین بار به استفاده از نانوذرات مغناطیسی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی اقدام کرده‌اند و این روش یکی از اولین موارد برای انجام درمانی بدون هیچ گونه عوارض جانبی است.

در این درمان، نانوذرات مغناطیسی به بافت اطراف سلول‌های آسیب دیده رسیده و با گرما، تولید التهاب می‌کنند. در حالی که این درمان در درجه اول برای سرطان در نظر گرفته شده است، اما می‌توان آن را در بسیاری از موارد نظیر بیماری‌های خودایمنی مانند دیابت نیز استفاده کرد.

محققان می‌گویند: جهت اطمینان بیشتر همچنان تحقیقات بیشتری باید انجام شود، اما این آخرین اخبار سرطان بسیار امیدوار کننده است.

نتیجه این پژوهش در نشریه Science منتشر شده است.
منبع :http://isna.ir/

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *