منفی در منفی می شود مثبت/ دیدگاهی درباره مثبت اندیشی

منفی در منفی می شود مثبت/ دیدگاهی درباره مثبت اندیشی
شاید شما هم کتاب «راز» را خوانده باشید یا مستندهایی با عنوان «راز» یا «معجزه» را دیده باشید. شاید از نظر علمی و روان‌شناسی، نتوان این ادعا را قبول کرد که تمام زندگی ما کاملا تحت‌تاثیر پیام‌ها و تصورهای مثبتمان شکل‌ می‌گیرد و اگر به هر خواسته و آرزویی فکر کنیم، می‌توانیم با مثبت‌اندیشی صرف، به آن خواسته و آرزو برسیم.

اینکه بسیاری از اتفاق‌های زندگی با نوع نگرش ما عوض می‌شوند و تغییر پیدا می‌کنند، نیز نمی‌تواند از نظر علمی چندان درست باشد. به همین دلیل در ادامه به بررسی 3 رویکرد و دیدگاه مختلف در مورد مثبت‌اندیشی و تاثیر آن در زندگی و کسب موفقیت می‌پردازیم.

دیدگاه اول
مثبت‌اندیشی از نظر علمی و روان‌شناسی یعنی داشتن نگاه و نگرش مثبت به پدیده‌ها. این نگاه باعث آرامش خاطر، خیال و روان افراد می‌شود و این می‌تواند ما را از اضطراب و عوارض روان‌شناختی اضطراب و استرس دور كند. وقتی که اضطراب از ما دور شود، امکان تفکر خلاق و پیدا کردن راه‌حل‌های مختلف برای حل مشکلات زندگی به وجود می‌آید. مثبت‌اندیشی به ذهن ما کمک می‌کند تا در مواجهه با مسایل مختلف زندگی، تصمیم‌گیری بهتری داشته باشیم و قدمی مثبت در راه کسب موفقیت‌های گوناگون برداریم. این نوع موفقیت، ناشی از مثبت‌اندیشی ماست اما نمی‌توانیم از نظر علمی ادعا کنیم فقط از راه مثبت‌اندیشی و تفکر مثبت و بدون داشتن فعالیت‌های سازنده می‌توان شرایط زندگی را تغییر داد.

دیدگاه دوم
با مثبت‌اندیشی باید سعی کرد درصدد اصلاح برداشت‌های ذهنی برآمد و امکان‌ بروز خطاها و سوءتفاهم‌های ذهنی را به حداقل ممکن رساند. مثبت‌اندیشی و اصلاح برداشت‌های ذهنی را می‌توان با یک مثال ساده شرح داد؛ فکر کنید فرد آشنایی را در خیابان دیده‌اید و او بدون پاسخ دادن به سلام شما، از کنارتان گذشته است. اگر منفی‌گرا باشید و همیشه نیمه خالی لیوان را ببینید، حتما فكر می‌كنید حتما او خواسته برایتان قیافه بگیرد، کلاس بگذارد و برای همین تحویلتان نگرفته است. حتی مدام این مشغله و ناراحتی ذهنی برایتان ایجاد می‌‌شود که مگر چه کرده‌اید یا چه گفته‌اید که او چنین برخوردی داشته است و هزار و یک فکر منفی دیگر که می‌توانند برای مدتی شما را از نظر ذهنی و روانی آزار دهند اما فرد مثبت‌اندیش، فكر می‌كند احتمالا این آشنا مرا به خاطر نیاورده یا مرا ندیده. ممكن است صدایم را نشنیده باشد، شاید هم ذهنش مشغول بوده، احتمالا با کسی بوده که صلاح دانسته آشنایی‌اش را با من آشکار نکند و… این مثبت‌اندیشی می‌تواند شخص را از عوارض رنج‌هایی مانند دلخوری، ناراحتی، اضطراب و تنش‌های روانی دور کند. با این تفکرهای مثبت، ذهن آزادتر و خلاق‌تر و راه‌های دستیابی به موفقیت با بهره‌گیری از این ذهن آزاد و خلاق باز خواهد شد. مثبت‌اندیشی می‌تواند کمک کند تا پدیده‌ها را آن‌طور که هستند، ببینیم و بپذیریم. به عبارت ساده‌تر، مثبت‌اندیشی یعنی در نظر گرفتن ابعاد مختلف پدیده‌های رفتاری و روان‌شناختی به همان صورتی که در اطرافمان وجود دارند.

دیدگاه سوم
دیدگاه دیگری که وجود دارد، این است که شما می‌توانید با نیروها و امواج مغزتان تا حدودی پدیده‌های اطراف خود را شکل بدهید. یعنی می‌توانید با مثبت‌اندیشی، اندیشه‌ها و نیروهای روانی مغزتان را فعال و دیگران را وادار به تفکر به خودتان یا وادار به انجام یک فعالیت کنید! حتی می‌توانید گاهی با اندیشه‌های خود از بروز بعضی پدیده‌ها جلوگیری کنید اما این مساله ناشی از سلب اراده از خود و دیگران نیست. مثبت‌اندیشی در کنار به کارگیری امواج مغزی فقط تا حدودی و در مواردی می‌تواند باعث شکل‌گیری پدیده‌ها شود اما این ادعا که امواج مغزی و تصورهای ما قادر به تغییر تمام جنبه‌های زندگی هستند و می‌توانند بدون اما و اگر، ما را به آنچه که می‌خواهیم در زندگی برسانند، ادعایی منطقی، علمی و درست نیست. انسان می‌تواند با اراده و تفکر خلاق و سازنده و مثبت‌اندیشی و نیروهای ذهنی به راه‌های مورد علاقه خود در زندگی قدم بگذارد و موفقیت‌هایی هم در زمینه‌های مختلف به‌دست آورد.
منبع :salamat118

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *