موارد کاربرد آب درماني در ورزش

xموارد کاربرد آب درماني در ورزش

از هيدروتراپي به غير از رفع خستگي و آرامش در ورزشکاران، در موارد ديگري نيز مي توان استفاده کرد. مهم ترين کاربردهاي آب درماني شامل موارد زير است:

1- به عنوان قسمتي از درمان فوري ضايعه ورزشي که بايد از آب سرد با درجه حرارت حدود 8/12 درجه سانتيگراد استفاده کرد. براي مثال، قرار دادن مچ پا يا دست ضايعه ديده در ظرف آب سرد، باعث جلوگيري از ايجاد تورم و التهاب در موضع صدمه ديده مي شود و درد را کاهش مي دهد.

2- در درمان ضايعات ورزشي مزمن مثل کوفتگي، رگ به رگ شدن و پيچ خوردن مفاصل، التهاب و تورم تاندون يا زرد پي مي توان از آب درماني استفاده کرد. برخي از متخصصان عقيده دارند که در هر مرحله از ضايعات سيستم عضلاني – استخواني مي توان از آب درماني استفاده کرد. البته توصيه مي شود که در اوايل وجود ضايعه حاد و شديد، از آب گرم نيز استفاده کرد.

3- بعد از عمل جراحي در صدمات ورزشي، براي به دست آوردن دامنه حرکتي مفاصل مي توان از آب درماني استفاده کرد. از موارد مهم ديگر، کاربرد آب درماني در ورزش براي تحرک و انعطاف پذيري در عضلات و مفاصل است. در اين حالت نيز عضو مورد نظر را در يک وان يا ظرف مناسب قرار مي دهيم. در صورت امکان مي توان از استخر آب گرم استفاده کرد. گرماي آب باعث نرم شدن بافت ها و عضلات و مفاصل مي شود و اين امر کيفيت انجام حرکات در عضو صدمه ديده را بهبود مي بخشد.

4- به عنوان قسمتي از برنامه آمادگي ورزشکاران هم مي توان از آب درماني استفاده کرد. منظور اين است که براي گرم کردن عضلات بدن، افزايش جريان خون در بافت ها، بهبود وضع تغذيه سلول ها، قبل از شروع تمرينات و حرکات جهت تقويت و آماده کردن بدن، مي توان از آب درماني استفاده کرد.

5- از جمله موارد ديگري که هيدروتراپي در ورزش کاربرد دارد، تميز و برطرف کردن مواد خارجي از روي زخم ها، خراشيدگي ها، تاول ها و ديگر صدمات ورزشي است که در پوست بدن به وجود مي آيد.

ممنوعيت استفاده از آب درماني

اگرچه استفاده از آب درماني يک روش بدون خطر و بي عارضه است و مي توان آن را براي اکثر ورزشکاران تجويز کرد، بهتر است در هنگام استفاده از آن به نکاتي چند توجه داشت:

1- در هنگام وجود اختلال حسي در ورزشکاران، بايد در درجه حرارت آب دقت زيادي به عمل آورد، زيرا امکان ايجاد ضايعه، پس از استفاده از آب گرم در ورزشکاراني که دچار اختلالات حسي هستند، وجود دارد.

2- همچنين ورزشکاراني که اختلالات گردش خون، عفونت حاد، زخم باز و وسيع، نارسايي قلبي يا نارسايي تنفسي و اختلالات غدد دارند، نبايد از هيدروتراپي استفاده کنند. در صورت به کار بردن آن نيز بايد دقت بسيار زيادي به عمل آورد. در هنگام استفاده از آب گرم، چون فشار خون پايين مي آيد، بنابراين در ورزشکاراني که نارسايي قلبي دارند، استفاده از آب درماني ممنوع است.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *