موسیقی درمانی از میزان اضطراب و فشار خون ناشی از ترس قبل عمل جراحی می كاهد

موسیقی درمانی از میزان اضطراب و فشار خون ناشی از ترس قبل عمل جراحی می كاهد
استفاده از موسیقی درمانی در کاهش اضطراب و فشار خون ناشی از ترس قبل از عمل جراحی موثر است.
محققان دانشگاهی دریافتند: استفاده از موسیقی درمانی در کاهش اضطراب و فشار خون ناشی از ترس قبل از عمل جراحی موثر است.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، منطقه علوم پزشکی تهران، عمل جراحی یك عامل اضطراب آور است كه باعث ایجاد واكنش فیزیولوژیك در بدن می شود. در نتیجه پاسخ فیزیولوژیكی بدن، تنفس، ضربان قلب و فشار خون افزایش می یابد. گروهی از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی کاشان پژوهشی را با هدف بررسی تاثیر موسیقی بر میزان اضطراب و برخی شاخص های فیزیولوژیك بیماران قبل از اعمال جراحی عمومی طراحی و اجرا كردند.

این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی بر روی ۶۰ بیمار دارای اعمال جراحی عمومی بیمارستان شهید بهشتی كاشان كه واجد شرایط ورود به مطالعه بودند، انجام شد و بیماران به روش نمونه گیری در دسترس، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه شاهد و آزمون قرار گرفتند.

میزان اضطراب به وسیله پرسشنامه اسپیل برگر و متغیرهای فیزیولوژیك از طریق فشارسنج جیوه ای و تعداد تنفس و ضربان قلب با شمارش در بالین بیمار، قبل از پخش موسیقی كنترل شد. سپس بیماران گروه مورد به مدت ۲۰ دقیقه در یك محیط آرام به موسیقی بدون كلام گوش دادند و دوباره اضطراب و متغیرهای فیزیولوژیك اندازه گیری و برای گروه شاهد همین اندازه گیری ها بدون پخش موسیقی انجام شد.

یافته های بررسی نشان داد: میزان اضطراب و متوسط فشارخون سیستولیك در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد، بعد از پخش موسیقی دارای تفاوت معناداری بود، تعداد ضربان قلب و تنفس در دقیقه در دو گروه تفاوت معناداری نداشت.

نتایج نهایی این بررسی حاکی است بر اساس تغییرات ایجاد شده در پاسخ های فیزیولوژیك بدن طی پخش موسیقی، موسیقی درمانی را می توان به عنوان یك كاهنده شاخص های فیزیولوژیك ناشی از اضطراب و ترس قبل از عمل جراحی پیشنهاد كرد.
منبع :aftabir.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *