موسیقی درمانی |چرا موسیقی درمانی ؟

موسیقی درمانی |چرا موسیقی درمانی ؟

در روز چند ساعت موسيقي گوش مي دهيد؟ يک، دو يا 24 ساعت!!!! موسيقي همه جا باب شده، توي يک مغازه، توي ماشين شخصي(با صداي بلند و آزار دهنده)، توي تاکسي و …. شنيدن موسيقي لذت بخش است(البته نه هر نوعش) و فوائد زيادي دارد، چه براي بيماران(فکر نکنيد تکنو و اکسيژن منظورمه!!) و چه براي افراد سالم(البته مزاحم ديگران هم نبايد شد، شايد آنها نخواهند سود ببرند!!!).با همه اين مقدمات ديدم بد نيست در مورد فوائد موسيقي در درمان بيماريها صحبت کنيم(بخش پزشکي نه هنري!!)

.
آيا مي دانيد طب مکمل چيست؟ طب مکمل بطور خلاصه و بدون توضيحات اضافي، يعني درمان بدون استفاده از داروهاي شيميايي. مثلا” استفاده از طب سوزني، داروهاي گياهي و موسيقي و …. .
امروزه موسيقي درماني جاي خود را در طب مکمل باز نموده است، چرا که استفاده از موسيقي موجب آرامش، بهبود محاسبه ذهني و کاهش اثرات ذهني ناشي از استرسهاي وارده مي شود.موسيقي انسانها را در برقراري ارتباط، اتحاد و تطابق توانا مي کند. صداي موسيقي باعث ارتباط مؤثري بين پزشک و بيمار خصوصا” در درمان بيماريهاي رواني مي شود. براي مثال بيماري که نمي تواند يا نمي خواهد افکارش را ابراز کند، وقتي که به همراه پزشکش به موسيقي گوش مي دهد، احساس مي کند که رابطه خاصي با پزشک پيدا نموده و در نتيجه افکار و احساساتش را با صداقت بيان مي کند.
از اين گذشته، ثابت شده است که موسيقي حتي افکار يک بيمار کومايي را به جاهايي که دوست دارد، مي برد.موسيقي در بيماران سايکوتيک(بيماران رواني) و حتي نروتيک(بيماران عصبي) آرامش خاصي ايجاد مي کند. موسيقي فقط براي بيماران مفيد نيست بلکه فرد سالم نيز احساسات خود را از طريق نواختن ساز و يا نوشتن يک قطعه شعر بهتر بيان مي کند. همچنين موسيقي در تجديد خاطرات گذشته و پناه بردن به تخيلات مثبت نقش دارد. خواندن سرود و آوازهاي دسته جمعي باعث نشاط و يادگيري بهتر مي شود و کودکان باعث ايجاد حس کسب امنيت و تقويت نيروي ابتکار در آنان مي شود. پخش موسيقي آرام(نه تکنو و اکسيژن) در حمام سونا و استخر و حتي کلنيکهاي درماني و تشخيصي باعث ايجاد بهتر ارتباط کلامي و گفتاري مي شود. دانشمندان معتقدند که شايد ترشح اندورفينها در لذت بردن از موسيقي نقش داشته باشند.
منبع :.hatefdoostdar

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *