موسیقی درمانی چیست؟

موسیقی درمانی چیست؟

موسیقی درمانی چیست؟موسیقی درمانی به معنی به كار گرفتن موسیقی برای به دست آوردن شفا و سلامت جسمی و روحی است.
طبق مطالعات مستدل و شواهد علمی یك موسیقی درمان تعلیم دیده و دارای مدرك علمی معتبر می‌تواند از روش موسیقی درمانی برای نیل به این اهداف استفاده كند.
جلسات موسیقی درمانی می‌تواند شامل گوش دادن به موسیقی، ساختن آن و یا هر دوی آنها باشد. تا كنون تحقیقات گسترده‌ای صورت گرفته كه مشخص شود موسیقی چطور می‌تواند موجب شفای روحی یا جسمی افراد شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد كه این امر از دو طریق امكان‌پذیر است:

۱. ریتم و تن‌های موسیقی می‌تواند شما را به هیجان آورده و یا به شما آرامش دهد. موسیقی درمانی می‌تواند به كاهش ضربان قلب و فشارخون شما كمك كرده و نیز موجب افزایش توانایی شما در تفكر، یادگیری، استدلال كردن و به خاطر آوردن شود.
۲.همچنین ساختن موسیقی و آهنگ روش سالمی برای ابراز و بیان خود است.
– موسیقی درمانی برای چه منظوری به كار گرفته می‌شود؟
شما می‌توانید از روش موسیقی درمانی برای كمك به سلامت روحی و جسمی خودتان استفاده كنید.
این روش به افراد كمك می‌كند كه خودشان را ابراز كنند، خاطرات تازه‌ای پیدا كنند و بدن و ذهنشان را از طریق ریتم، نظم و قابلیت پیش‌بینی آرام كنند.
این روش همچنین می‌تواند عارضه فراموشی را از راه بهبود ارتباط گیری شما با دیگران، كمك به مغز در تولید ماده آرامش دهنده ملاتونین، بهبود نحوه صحبت كردن، بهبود حافظه بلندمدت و میان مدت درمان كرده و ترمیم كند.
به علاوه بررسی‌ها نشان می‌دهد كه موسیقی درمانی به نوزادان تازه متولد شده كمك می‌كند كه در برابر درد مقاومت كنند و همچنین گریه كودكان به كمك موسیقی كمتر می‌شود.
موسیقی درمانی همچنین درد ناشی از درمان بیماری سرطان را كاهش می‌دهد.
– آیا روش موسیقی درمانی یك روش ایمن و بی‌خطر است؟
بله موسیقی درمانی به عنوان روشی ایمن و بی‌خطر درنظر گرفته می‌شود. با این حال محققان توصیه می‌كنند كه برای استفاده از هر نوع روش درمانی جایگزین و یا تصمیم برای استفاده از تركیبی از این شیوه‌ها حتما با پزشك معالج خود مشورت كنید.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی پزشکی ایران سلامت

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *