موسیقی درمانی چیست ؟

موسیقی درمانی چیست ؟
این شیوه درمانی برای تحت تأثیر قرار دادن سلامت و شیوه رفتاری حداقل به زمان ارسطو و افلاطون بر می گردد اما در قرن بیستم از ویژگی های درمانگر از موسیقی به طور ابتدایی به دوران جنگ جهانی اول مربوط می شود.
موسیقی درمانی یک نوع استفاده نظام مند از موسیقی این طریقه درمان در توانبخشی و بهداشت جسم و روان تأثیر مستقیم دارد و دارای سه سطح می باشد.

1- سطح اول : در افرادی که بیماری آتاری را به جا گذاشته و فرد نیازمند توانبخشی است. در سطح اول موسیقی در واقع برای تخلیه هیجانی و جلوگیری از استرس است.
2- سطح دوم : موسیقی به عنوان درمان، مانند درمان افسردگی بدون استفاده از داروی شیمیایی.
3- سطح سوم : در این سطح موسیقی برای بهبود کیفیت زندگی مورد استفاده قرار می گیرد. مانند موسیقی درمانی برای افراد سالمند آلزایمری که هیچ گونه درمان پزشکی برای آنان وجود ندارد. بنابراین با موسیقی درمانی می توان امید به بهتر زندگی کردن را در وی تقویت کرد.

آیا موسیقی درمانی برای سنین خاص کاربرد دارد ؟
موسیقی درمانی برای تمام سنین و انواع بیماری های روان و برخی از بیماریهای جسمی کاربرد دارد مثلاً در کودکان بیش فعال برای افزایش توجه و تمرکز در بزرگسالان افسرده و یا حتی در مراکز اعتیاد و …..در سالمندان برای ایجاد امید و توانایی تحمل ناتوانایی های دوران کهولت و…..

چه نوع موسیقی خاصیت درمانی دارد ؟
بسته به فرهنگ و علایق فردی و اجتماعی موسیقی درمانی می تواند متفاوت باشد مثلاً در کشورمان ایران اسلامی بیشتر موسیقی پاپ رایج است زیرا اکثر مردم این نوع موسیقی را ترجیح می دهند بنابراین موسیقی پاپ برای موسیقی درمانی در کشور ما بیشتر کاربرد دارد.

آیا موسیقی درمانی یک درمان اولیه است ؟
موسیقی درمانی اغلب در مرحله ای مورد استفاده قرار می گیرد که بیمار به پزشک مراجعه کرده اما متأسفانه به نتیجه دلخواه دست نیافته باشد آنگاه به مراکز کاردرمانی – موسیقی درمانی مراجعه می کند. پس در حقیقت مردم آن را به عنوان درمان ثانویه می شناسند.

مکانیسم موسیقی درمانی :
موسیقی به شدت عملکردهای سیستم عصبی و هورمونی را تغییر می دهد و بر روی سیستم عصبی خود مختار نیز تأثیر می گذارد و لذا بر روی میزان استرس شخص و یا اعتماد به نفس و رضایت از خود تأثیر دارد و هیجان های روانی را نیز کاهش می دهد. موسیقی و خصوصاً موسیقی ملاایم و ترجیحاً بدون کلام فشار خون را پایین می آورد و تعداد تنفس را کاهش می دهد بنابراین فرد به حالت relaxation فرو می رود. موسیقی امواج مغزی را تحریک می کند ضرب آهنگ تند باعث ایجاد هوشیاری و حالت آماده باش در ذهن می شود.

کاربرد موسیقی درمانی :
کودکان کم حافطه و کم توجه با موسیقی تا حد زیادی می توانند توانایی خود را ارتقاء بخشند. در بیمارستان ها برای تسریع روند درمان، کاهش درد و ایجاد آرامش در بیماران از موسیقی درمانی بهره می گیرند. همچنین این شیوه برای بیمارانی که به دلیل بستری شدن زیاد در بیمارستان دچار افسردگی شده اند نیز کاربرد دارد. باید در نظر داشت که ذهن و جسم آرام یکی از ملزومات برای ایجاد زیبایی و سلامت در افراد است پس حتماً نباید بیمار باشیم تا از تأثیرات مثبت موسیقی برخوردار شویم بلکه افراد سالم نیز می توانند از مزایای آن بهره مند شوند.

چند توصیه موسیقی درمانی برای حفظ سلامت روان و جسم :
1- روز خود را با یک موسیقی تند شروع کنید تا هوشیاری را به صورت کامل بدست آورده و برای کارهای روزانه آماده شوید.
2- در مسیر رفتن به محل کار نیز می توانید به موسیقی مورد علاقه خود گوش بدهید زیرا این کار تحمل استرس های روزانه، ترافیک خیابان و ازدحام پیاده روها را آسان تر می کند.
3- در حین انجام کارهای روزانه و مخصوصاً کارهایی که علاقه چندانی به انجام آن ندارید. آهنگ های تند مورد علاقه در صورت پر تحرک بودن کار و یا آهنگ ملایم مورد علاقه در صورت کم تحرک بودن کار گوش نمائید. انجام این شیوه باعث می شود کاری که ملزم به انجام آن هستید از حالت وظیفه خارج شده و به صورت سرگرمی باشد که شما از آن لذت برده در نتیجه خستگی و کسالت ناشی از آن کاهش می یابد.
4- محققان معتقدند که در هنگام صرف غذا گوش دادن به موسیقی آرام بخش خصوصاً کلاسیک سبب می شود تا دستگاه گوارش کار خود را بهتر انجام دهد و جذب مواد مغذی در بدن افزایش یابد.
5- ریتم آهنگ ها ی ملایم در هنگام خواب می تواند خستگی و استرس را از تن دور کرده و روند به خواب رفتن را تسهیل می کند.
موسیقی اکسیر شفا بخش ذهن، جسم و روح است برای حفظ زیبایی نیازمند ذهن و جسمی آرام و رها از هر گونه استرس هستید اجازه دهید که اثر شفا بخش موسیقی قدرتی که ذهن و جسمتان به آن نیازمند است را به شما هدیه می کند.
منبع‌ :توان بخشی

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *