موسیقی درمانی چیست ؟

موسیقی درمانی چیست ؟

موسیقی درمانی مداخله بالینی است که از طریق ارتباط درمانی با یک متخصص موسیقی درمانگر صورت می پذیرد. یک موسیقی درمانگر، یک متخصص سلامت است که از طریق رابطه درمانی و موسیقی سعی در برطرف کردن نیازهای جسمانی، اجتماعی، شناختی و هیجانی افراد دارد.

موسیقی درمانگر سعی می کند وضعیت مراجع خود را از طریق تاثیرگذاری بر جنبه های مختلفی چون عملکردهای شناختی، مهارت های حرکتی، رشد و تحول هیجانی، مهارت های اجتماعی و کیفیت زندگی، تغییر دهد؛ تمامی این موارد از طریق تجربیات موسیقیایی چون بداهه نوازی، خوانندگی، گوش دادن و بحث برای رسیدن به اهداف درمانی صورت می پذیرد. این حوزه مبتنی بر تحقیقات کیفی و کمی در حوزه های مختلفی چون، درمان های بالینی، زیست- موسیقی شناسی (Biomusicology)، فیزیک صوت (Musical acoustics)، نظریه های موسیقی (music theory)، روانشناسی ادراک صوت (Psychoacoustics)، رابطه موسیقی، جسم و شناخت (Embodied music cognition)، زیبایی شناسی موسیقی Aesthetics of music))، موسیقی شناسی تطبیقی Comparative musicology)) می باشد.
موسیقی درمانگران در حوزه های مختلفی مداخلات خود را انجام می دهند. از جمله حوزه های بسیار معروف، می توان از حوزه رشدی- تحولی نام برد که در آن بر ارتباطات و مهارت های حرکتی تاکید می شود. نوشتن و گوش دادن به موسیقی به شکل یادداشت هایی در مورد زندگی که بیشتر برای رده سنی سالمند و درمان افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد. آرام سازی و تحریکات ریتمیک مغز برای بازتوانی جسمانی قربانیان سکته. از موسیقی درمانی در برخی مراکز چون بیمارستان ها، مراکز سرطان، مدارس، مراکز ترک اعتیاد، بیمارستان های روانی و … استفاده می شود.
منبع :روانشناسی

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *