موفقیت اقتصادی با توصیه های دکتر فیل

موفقیت اقتصادی با توصیه های دکتر فیل
حتما چیزهای زیادی درمورد اهمیت پس انداز کردن و سروسامان دادن به هزینه ها و درآمدهایتان شنیده اید، اما واقعا به چند درصد آنها عمل می کنید؟ شاید اصلا نمی دانید از لحاظ اقتصادی در زندگی شخصی موفق هستید یا نه، خب ما به شما کمک می کنیم تا خیلی ساده وضعیت خودتان را در مورد دخل و خرج زندگی شخصی تان بدانید.

الیزابت وارن و آملیا وارن، دو متخصص اقتصاد و کارشناس مسائل اقتصاد خانواده، درآخرین کتاب خود به نام«ثروتی که شما دارید» بر مسائل ریز اقتصاد خانواده متمرکز شده اند و راه هایی برای افراد از طبقات مختلف جامعه،
برای اینکه مسائل اقتصادی خود را حل و فصل کنند، ارائه داده اند. درواقع تمرکز اصلی آنها بر این بوده که زندگی بدون قرض و وابستگی را برای افراد مختلف ممکن کنند. در این کتاب آزمون هایی درنظر گرفته شده که وضعیت اقتصادی شما، وابستگی های مالی و چگونگی برنامه ریزی های اقتصادی شما را مشخص می کند و با استفاده از آنها می توانید به شناخت دقیق تری از وضعیت اقتصادی خود برسید. شما با انجام این ۳ تست و خودآزمایی می توانید به وضعیت اقتصادی خودتان پی ببرید و نقاط ضعف و قوت خودتان را شناسایی کنید.

● زیربنای اقتصادی تان محکم است یا نه؟

شما باید درمورد مسائل ساختاری و زیربنای اقتصاد شخصی تان وضعیت کاملا مشخصی داشته باشید. با شرکت در این تست خودشناسی می توانید درمورد وضعیت اقتصادی تان در این بخش به شناخت بهتری برسید و ببینید آیا از پس مخارج اصلی زندگی تان برمی آیید؟ به این سؤالات با بله یا خیر پاسخ دهید.

۱ من هرماه این نگرانی را دارم که از پس هزینه های معمول زندگی ام، مثل پول آب و برق برنیایم.

الف) بله ب) خیر

۲ به طور معمول بیشتر درآمد من صرف هزینه هایی می شود که کنترلی روی آنها ندارم، مثلا هزینه تعمیرات اتومبیل.

الف) بله ب) خیر

۳ بعد از پرداخت های هزینه های ماهانه تقریبا هیچ پولی برای من باقی نمی ماند.

الف) بله ب) خیر

۴ من فقط پولم را روی چیزهای ضروری زندگی ام می گذارم اما باز هم کم می آورم.

الف) بله ب) خیر

۵ هرگز ولخرجی نمی کنم اما نمی توانم اصلا پس انداز کنم.

الف) بله ب) خیر

۶ واقعا هیچ یک از هزینه هایم را نمی توانم حذف کنم.

الف) بله ب) خیر

اگر فقط پاسخ تان به یکی از سؤالات «بله» باشد و به بقیه جواب «خیر» داده باشید، یعنی وضعیت ساختاری و پایه ای اقتصادی شما و اقتصاد شخصی شما مناسب است اما اگر به بیشتر از یک سؤال پاسخ «بله» داده باشید، یعنی از لحاظ اقتصادی دچار مشکل هستید و باید حتما فکری برای بهبود وضعیت اقتصادی تان بکنید.

● مدیر موفقی هستید یا نه؟

حالا، پس از بررسی کردن ۳ بعد اصلی اقتصاد شخصی (یا اقتصاد خانوادگی) خود احتمالا به شناخت بهتری از وضعیت اقتصادی خود رسیده اید یا متمرکز بر این موضوع شده اید، اگر شما در هر ۳بخش زیربنا، هزینه کردن ها و پس انداز کردن نمره قبولی گرفته اید، یعنی انسانی با «شناخت اقتصادی» مناسب هستید و در واقع می شود گفت که در زندگی خودتان یک مدیر اقتصادی موفق هستید.

● به پس اندازکردن فکر می کنید؟

پس انداز کردن و سرمایه گذاری راه ثروتمند شدن و ساختن آینده است. شما باید از همین امروز به فکر پس انداز کردن باشید، زیرا بزرگ ترین اشتباه درمورد پس انداز کردن این است که بگویید «از ماه دیگر پس انداز کردن را شروع می کنم». این درواقع بزرگ ترین و پرشمارترین خطایی است که بسیاری از افراد آن را انجام می دهند. اما واقعا کاری را که می شود از ماه آینده شروع کرد می توان از همین امروز هم آغاز کرد، یعنی اگر بخواهید تصمیمی را به ماه آینده موکول کنید هرگز آن را شروع نخواهید کرد. آیا راهبرد شما درمورد پس انداز کردن مناسب است؟ به این سؤالات با بله یا خیر پاسخ دهید.

۱ من سخت کار می کنم، اما با این وجود نمی توانم هیچ پس اندازی داشته باشم.

الف) بله ب) خیر

۲ من بیشتر وقت ها در آخرماه قرض هایی دارم که باید پرداخت کنم، یعنی هرماه به طور متوسط چندبار قرض می کنم.

الف) بله ب) خیر

۳ من برنامه مشخص و منظمی برای پس انداز ندارم.

الف) بله ب) خیر

۴ همیشه نگران این هستم که نتوانسته ام پس انداز مناسبی برای دوران بازنشستگی داشته باشم.

الف) بله ب) خیر

۵ اگر برای مدت ۳ماه حقوق من پرداخت نشود، زندگی ام کاملا به مشکل خواهد خورد.

الف) بله ب) خیر

۶ اگر ناگهان با یک هزینه اضافی روبه رو شوید (مثلا یک عمل جراحی، هزینه سنگین تعمیر اتومبیل و…) مجبور هستید که قرض کنید.

الف) بله ب) خیر

۷ برای آینده فرزندانم هیچ گونه پس اندازی ندارم.

الف) بله ب) خیر

۸ من به دوستانم، اعضای خانواده ام و سایر آشنایانم بدهکارم.

الف) بله ب) خیر

۹ نمی توانم وسایل خانه مثل نیمکت، ماشین ظرفشویی یا یک دستگاه تلویزیون را به صورت نقدی بخرم و آنها را باید با قرض کردن یا به صورت قسطی بخرم.

الف) بله ب) خیر

۱۰ سعی می کنم که پس انداز کنم، اما همیشه فکر می کنم که به اندازه کافی پس انداز نمی کنم.

الف) بله ب) خیر

اگر به هیچ سؤالی پاسخ «بله» نداده اید یا اگر فقط یک پاسخ «بله» داشته اید، این به آن معناست که شما راهبرد مناسبی برای سرمایه گذاری و پس انداز دارید و درواقع امکانات مالی برای مشکلات احتمالی پیش رو را دارید، اما اگر به بیش از یک سؤال پاسخ مثبت داده اید این به آن معناست که شما راهبرد مناسبی برای پس انداز کردن ندارید و درواقع یا هزینه های شما زیاد است یا درآمد شما با هزینه هایتان نمی خواند یا اینکه نظم مناسبی در مورد درآمدها و هزینه هایتان ندارید و به هرحال نیازمند اندیشیدن یک راهبرد بسیار سخت گیرانه و دقیق برای پس انداز از همین امروز هستید.

● چقدر هزینه می کنید

شما ممکن است که زیربنای اقتصادی و ساختار اقتصادی فردی مناسبی داشته باشید، اما اگر در انتهای ماه می بینید که نمی توانید پولی پس انداز کنید، باید بدانید مشکل از کجاست. آیا بیش از حد خرج می کنید؟ به این سؤالات با بله یا خیر پاسخ دهید.

۱ وقتی برای خرید کردن می روم، هیچ وقت نمی دانم که به طور دقیق چقدر پول دارم که برای خرید کردن خرج کنم.

الف) بله ب) خیر

۲ اگر چیزی ببینم که واقعا از آن خوشم بیاد، آن را می خرم، حتی اگر پول کافی نداشته باشم.

الف) بله ب) خیر

۳ هیچ وقت نمی فهمم پولم چطور خرج می شود.

الف) بله ب) خیر

۴ خیلی اوقات چیزهایی می خرم که وقتی به خانه می رسم از خودم می پرسم واقعا به آنها احتیاج داشتم یا نه و خیلی وقت ها می فهمم چیزهایی خریده ام که هیچ نیازی به آنها نداشته ام.

الف) بله ب) خیر

۵ نگرانی درباره مسائل مالی و هزینه ها خیلی وقت ها باعث می شود که حتی خیلی چیزهایی که برایم لذت بخش هستند دیگر لذتبخش نباشند.

الف) بله ب) خیر

۶ زمانی که به تعطیلات یا مراسمی مثل جشن تولدها و عروسی ها می روم، نمی دانم چقدر پول می توانم در این مراسم خرج کنم.

الف) بله ب) خیر

۷ همیشه فکر می کنم که پول زیادی برای خرید لباس، غذا خوردن در رستوران ها و تفریح می پردازم.

الف) بله ب) خیر

۸ به سختی و با تمام وجودم کار می کنم تا بتوانم هزینه های زندگی ام را بپردازم.

الف) بله ب) خیر

اگر پاسخ شما به هیچ کدام از سؤالات «بله» نبود یا فقط به یکی از این ۸سؤال جواب «بله» داده اید، یعنی هزینه کردن شما و حس ولخرجی تان درحد منطقی و معقول قرار دارد اما اگر بیشتر از یک پاسخ «بله» داشته باشید، یعنی هزینه کردن های شما غیرمنطقی است و شما ولخرجی های بی دلیل و غیرمعقول دارید و باید برای آن فکری کنید.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *