موفقیت تحصیلی فرزندان با تغذیه مغز

موفقیت تحصیلی فرزندان با تغذیه مغز

والدین می توانند به کودکان خود برای افزایش توان فکری کمک کنند. این کار با رساندن خوراکی های مقوی و مولتی ویتامین های با کیفیت بالا امکان پذیر است. تغذیه مناسب مغز کودک به او کمک می کند دهن خود را به بهترین شکل استفاده کند و تمرکز بیشتری در کلاس درس داشته باشد رفتار های خود را بهتر کنترل کند و در شرایط خوبی از نظر سلامتی باشد.

رژیم غذایی روزانه باید با یک صبحانه کامل شروع شود این وعده غذایی در موفقیت درسی فرزند شما بسیار موثر است. بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه هاروارد و همچنین تحقیقات مستقل دیگر که در بیمارستان ماساچوست انجام شده است ثابت شده است که کودکانی که معمولا صبحانه می خورند کارایی بهتری در آزمایشات استاندارد دارند نمره های بالاتری کسب کردند و همچنین فعالیت های اضافی ( مانند آنچه در کودکان بیش فعال وجود دارد) کمتری نسبت به دانش آموزانی که صبحانه نمی خوردند داشتند.

صبحانه ای که حاوی مقدار زیادی مواد قندی، آرد سفید بدون سبوس، و خوراکی هایی مانند شیرین گندمک و سرخ کردنی ها در وعده صبحانه سبب می شوند کودکان در زمان بین دو وعده غذایی احساس خستگی و گرسنگی داشته باشند. اما یک صبحانه ساده با پایه پروتئینی همیشه بهترین گزینه است. تخم مرغ، نان یا خوراکی که از غلات کامل تهیه شده است و مقداری میوه نمونه ای از یک صبحانه سالم و مناسب برای شروع روز است. این صبحانه فرزند شما را تا هنگام ناهار اماده و سر حال نگه می دارد. پرتئینی که در تخم مرغ و دیگر غلات وجود دارد علاوه بر اینکه نیاز بدنی فرزند شما را تامین می کند در کارایی مغز هم موثر است.

موفقیت تحصیلی و تغذیه

و اما تا هنگام ناهار … معمولا در بوفه مدرسه ها خوراکی های سالم کمتر یافت می شود که نه تنها ارزش غذایی کمی دارند بلکه حاوی مواد نگه دارنده و رنگ های خوراکی هم هستند که برای سلامتی مضر هستند. حتی ساندویچ سردی که والدین برای فرزندان خود تهیه می کنند هم ممکن است نتیجه منفی در عملکرد آنها داشته باشد. بر اساس تحقیقاتی که اخیرا انجام شده است فقط 25 درصد والدین ساندویچ هایی که حاوی مواد مغذی است برای میان وعده کودک خود تهیه می کنند. گاه این ساندویچ ها حاوی روغن های اشباع، مواد قندی و نمک هستند. در اینجا به نمونه هایی از میان وعده های مناسب برای کودکان را ذکر می کنیم.

به جای نان سفید سعی کنید از نانی که با غلات کامل تهیه شده است یا از چندین نوع غله تهیه شده است استفاده کنید.

به جای اینکه از سوسیس کالباس یا مواد پرتئینی صنعتی استفاده کنید بهتر است از گوشتی که از شام شب قبل مانده است برای تهیه ساندویچ استفاده کنید. مثلا می توانید از مرغی که از شب قبل مانده است یک ساندویچ مرغ خوشمزه درست کنید. این ساندویچ نه تنها خوراک خوبی برای فرزند شماست بلکه خوراکی عالی برای مغز اوست.

می توانید از میوه یا سبزیجات خرد شده استفاده کنید و آنها را در ظرفی کوچک قرار دهید. از ماست کم چرب به عنوان سس استفاده کنید. ماست باکتری های مفیدی دارد که منبع مناسبی برای پرتئین و کلسیم است.

به جای دسر های آماده می توانید از میوه های کنسرو شده که خود درست کرده اید یا میوه های خشک شده استفاده کنید.

آب میوه و نوشابه های مختلف را فراموش کنید و به جای آن آب یا شیر را به عنوان نوشیدنی در اختیار کودک خود قرار دهید.

برای ناهار هم در ادامه چند دسته خوراک سالم و مغذی مغز ذکر می شود. در حالت ایده آل بهتر است یک میوه، یک سبزیجات، یک دسر، خوراک ساندویچی یا غیر ساندویچی و یک نوشیدنی انتخاب کنید.

سبزیجات: گوجه فرنگی، خیار، هویج، کرفس و سالاد سبزیجات

میوه ها: سیب، موز، ذغال اخته، گیلاس، انگور، هلو، پرتقال، گلابی، آناناس، توت فرنگی.

موفقیت تحصیلی و تغذیه صحیح

دسر یا پیش غذا: دانه ها، پنیر، تخم مرغ آب پز، میو های خشک شده، ذرت بو داده، چوب شور، بیسکویتی که از گندم تهیه شده باشد، ماست وانیلی همراه با میوه

نوشیدنی ها: یک بطری آب، شیر کم چرب، اگر فرزند شما به آب میوه علاقه دارد هر از چند گاهی می توانید آب میوه هم برایش سرو کنید البته باید مطمئن شود که اب میوه 100 درصد میوه باشد و نه اسانس های خوراکی.

محتوای ساندویچ: مرغ، سالاد مرغ، سالاد تخم مرغ، کرم بادام زمینی، دلمه، گوشت گوساله کبابی، ماهی تن، سالاد ماهی تن، سالاد گوشت بوقلمون

افزودنی ها به ساندویچ: خلال سیب، خلال هویج، پنیر، خلال خیار، کاهو، کلم و جوانه دانه ها مانند جوانه گندم، جوانه ماش و…

شما خوراک سالم و مقوی برای فرزندتان محیا کرده اید اما اجازه دهید با واقعیت روبرو شویم اگر برای تغذیه کودکان خیلی سخت گیر شوید ممکن است باعث مشکلاتی در عادات غذایی آنها شوید. به خاطر داشته باشد که اجباری در رساندن همه مواد مغذی در یک رژیم غذایی یک روزه نیست و فکر نکنید اگر امروز نتوانستید به فرزند خود تخم مرغ بدهید از برنامه عقب افتاده اید نگران نباشید اتفاقی نیفتاده است. و البته قرص هایی هم هستند که منبع مناسبی برای تامین ویتامین و اسید های آمینه و اسید های چرب مورد نیاز بدن هستند.

تحقیقات نشان داده است که کودکانی که مشکل تمرکز دارند (مانند کودکانی که مشکل بیش فعالی دارند) معمولا کمبود اسید های چرب دارند. و همچنین این تحقیقات نشان دادند در کودکان سالم اگر سطح اسید های چرب در خون پایین بیاید آنها مشکلات رفتاری، یادگیری، بدخلقی، خواب و سیستم دفاعی بدن در برابر بیماری ها از خود بروز می دهند.

آمینو اسید ها همان خوراک مغز هستند. آمینو اسید ها بلوک های سازنده پرتئین هستند و به تولید انواع انتقال دهنده های پیغام های عصبی و آنزیم های مورد نیاز برای برقراری ارتباط بین سلول های مغز بسیار مفید هستند که نتیجه آن انتقال آرام پیام های عصبی به اعضا و منظم تر شدن و آرام قرار کودک است.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *