نحوه اثرگذاری بدن بر مغز هنگام ترس

نحوه اثرگذاری بدن بر مغز هنگام ترس
محققان بیش از پیش به این نتیجه می رسند که اندام های دیگر بدن با ایجاد رابطه با عملکرد مغز بر برداشت، شناخت و احساسات ما نفوذ دارند.

در همین راستا شيوه اي كه ذهن ما به ترس واكنش نشان مي دهد و احساسات مربوط به آن را پردازش مي كند با شيوه پردازش احساسات ديگر متفاوت است. به این ترتیب که چرخه قلب بر شيوه پردازش احساس ترس اثر می گذارد.

اگر هنگامي كه قلب خون را پمپاژ مي كند با چهره اي ترسناك روبرو شويم، آن را ترسناك تر از زماني مي بينيم كه همين چهره را هنگامي كه قلب آرام است مشاهده می کنیم. با تصويربرداري همزمان از مغز ثابت شده قلب ما دركمان از ترس را تغيير مي دهد. بنابراين قلبمان هم تحت تأثير آن چه مي بينيم قرار مي گيرد.

نحوه اثرگذاری قلب بر ادراک ترس

روشی که در آن ترس را پس از دیدن عکس های ترسناک پردازش می کنیم تحت تأثیر قلبمان قرار می گیرد.

براساس یک تحقیق درصورتی که یک چهره ترسناک را در طی سیستول (زمانی که قلب پمپ می کند) ببينيم و پس از آن قضاوت كنيم، اين صورت را ترسناک تر از زماني مي بينيم که همان چهره را در حین دیاستول (زمانی که قلب آرام است) می بینیم.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) از مغز که به طور همزمان با نشان دادن یک چهره ترسناک به افراد انجام شده ثابت می کند بخشی از مغز به نام بادامه تحت تأثیر قلبمان قرار می گیرد و قلبمان درکمان از ترس را تغییر می دهد.

بنابراين قلبمان هم مي تواند تحت تأثير آن چه ما مي بينيم و آن چه نمي بينيم قرار بگيرد.

به این ترتیب دانشمندان مکانیسم مهمی که براساس آن قلب و مغز با یکدیگر صحبت می کنند را یافته اند. این یافته برای درمان افراد مبتلا به اضطراب، غم پس از حادثه و نیز مراقبه تأثير گذار خواهد بود.
منبع :020

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *