نقش طب سوزنی در درمان کمر درد

نقش طب سوزنی در درمان کمر درد

به گزارش خبرگزاري رويترز دكتر كلوديا ويت از مركز پزشكي دانشگاه چاريت در برلين و همكارانش كه اين تحقيق را انجام داده‌اند، در گزارشي مي نويسند:” طب سوزني بايد به عنوان يك گزينه ی موثر در تدابير درماني براي بيماران مبتلا به كمردرد مزمن در نظر گرفته شود.”
ويت و همكارانش مي‌نويسند كه بيماران براي درمان كمردرد مداوم به طور چشمگیری به شيوه‌هاي طب مكمل، به خصوص طب سوزني روي آورده‌اند، اما بررسي‌ها در مورد تاثير بخش بودن طب سوزني نتايج متناقضي به دست داده است.
اين محققان براي بررسي اثربخشي و مقرون به صرفه بودن استفاده طب سوزني همراه با مراقبت‌هاي معمول كمردرد، بيش از یازده هزار فرد مبتلا به كمردرد مداوم را وارد تحقيق خود كردند.
در گروه درماني، بيماران در طول يك دوره ی سه ماهه تا 15 جلسه درمان با طب سوزني را دريافت مي‌كردند و سه ماه پس از آن مورد پيگيري قرار مي‌گرفتند.
پس از اين دوره، در بيماراني كه در گروه درمان قرار داشتند، به طور قابل توجهي نسبت به گروه شاهد(گروهی که تحت درمان با طب سوزنی قرار نگرفته بودند)، عملکرد كمر به حال عادي بازگشته بود و درد تسكين پيدا كرده بود.
طب سوزني نسبت به مراقبت‌هاي معمول براي درمان كمردرد هزينه بيشتري در بر داشت، اما با توجه به افزایش ميزان بهبودي در بيماران، شيوه‌اي مقرون به صرفه به نظر مي‌رسيد.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در طب سوزنی

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *