نقش موسیقی درمانی در ارتقا سلامت جسم و روح

نقش موسیقی درمانی در ارتقا سلامت جسم و روح
موسیقی درمانی به استفاده از موسیقی توسط متخصصین برای بهبود سلامت و افزایش کیفیت زندگی بیماران گفته می شود. موسیقی درمانی در تشویق به بیان احساسات، افزایش تعامل اجتماعی، تسکین علایم بیماری و موارد دیگر کاربرد دارد.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد هنگامی که از این روش به همراه درمان های متداول استفاده شود، می تواند در کاهش درد و تسکین حالت تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی کمک کند؛ همچنین موسیقی درمانی باعث کاهش اضطراب می شود و احساس کلی سالم بودن را ایجاد می کند. برخی از مطالعات نشان داده است که موسیقی درمانی می تواند درکاهش ضربان قلب، فشار خون و ریتم تنفس نیز نقش داشته باشد.
در موسیقی درمانی، درمانگر با گستره ای از علایم فیزیکی، عاطفی و روانی فرد سروکار دارد. موسیقی درمانی اغلب در درمان سرطان برای کمک به کاهش درد، اضطراب، و تهوع ناشی از شیمی درمانی استفاده می شود. برخی معتقدند که استفاده از موسیقی درمانی در کودکان مبتلا به سرطان، در ارتقا تعامل اجتماعی و ایجاد حس همکاری موثر است.
همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد موسیقی درمانی در کاهش فشار خون ، بالا بودن ضربان قلب، افسردگی و بی خوابی موثر است. هیچ ادعایی وجود ندارد که موسیقی درمانی قادر به درمان سرطان یا سایر بیماری ها باشد، اما متخصصین اعتقاد دارند که می تواند برخی از علایم را کاهش دهد، به روند بهبود کمک کند، حرکت فیزیکی بیماران ارتقا دهد و به طور کلی کیفیت زندگی فرد را افزایش دهد.
موسیقی درمانگران جلسات فردی و گروهی را بر اساس نیازها و سلایق بیماران طراحی می کنند. بعضی از جنبه های موسیقی درمانی شامل ساخت موسیقی، گوش دادن به موسیقی، نوشتن ترانه و صحبت در مورد ترانه ها است. موسیقی درمانی همچنین شامل شبیه سازی و یادگیری از طریق موسیقی است. درمان در مکان های مختلف شامل بیمارستان ها، مراکز سرطان، آسایشگاه ها، خانه ها و هر محلی که افراد بتوانند از مزایای آرامش بخش و یا تحریک کننده آن استفاده کنند، قابل انجام است. برای استفاده از مزایای موسیقی درمانی لازم نیست که بیمار مهارتی در موسیقی داشته باشد.
یک کاربرد دیگر موسیقی درمانی، موسیقی مرگ است که گاهی اوقات در افرادی که در دقایق آخر زندگی هستند استفاده می شود و مرگ را برای فرد راحت می کند.
تاریخچه
استفاده موسیقی در پزشکی به هزاران سال پیش باز می گردد. فیلسوف های یونانی معتقد بودند که موسیقی قادر به درمان جسم و روح است. بومی های امریکا خواندن سرود را به عنوان بخشی از تشریفات شفابخشی برای هزاران سال استفاده می کردند. رویکرد رسمی به موسیقی درمانی از جنگ جهانی دوم هنگامی آغاز شد که در امریکا در بیمارستان های مخصوص نگهداری جانبازان، از موسیقی برای کمک به درمان سربازهایی که از شوک انفجار رنج می بردند استفاده شد. در سال 1944، دانشگاه میشیگان، اولین برنامه تحصیلی موسیقی درمانی را دایر کرد.
امروزه بیشتر از هفتاد کالج و دانشگاه با تاییدیه انجمن موسیقی درمانی امریکا، کورس های تحصیلی موسیقی درمانی ارائه می دهند. موسیقی درمانگران باید حداقل دارای مدرک لیسانس باشند، 1200 ساعت آموزش بالینی دیده باشند و قبل از فارغ التحصیلی یک دوره یا بیشتر، دوره اینترنی را گذرانده باشند.

شواهد موجود
مطالعات علمی ارزش موسیقی درمانی را در بهبود جسم، ذهن و روح کودکان و بزرگسالان نشان داده است. محققان دریافته اند هنگامی که موسیقی درمانی به همراه داروهای ضد تهوع در بیمارانی که تحت درمان با دوزهای بالای شیمی درمانی هستند، استفاده شود، به تسکین تهوع و استفراغ کمک می کند. تعدادی از مطالعات بالینی مزایای موسیقی درمانی برای بهبود درد کوتاه مدت، شامل درد ناشی از سرطان را نشان داده اند. برخی از مطالعات همچنین نشان می دهند موسیقی درمانی هنگامی که با مصرف مسکن ها همراه باشد در کاهش شدت درد بیماران، کمک کننده است. هم چنین موسیقی درمانی در برخی از بیماران منجر به کاهش نیاز بیمار به داروهای مسکن می شود، اگرچه نتایج مطالعات دراین زمینه متفاوت است.
در بیمارانی که در آسایشگاه به سر می برند، موسیقی درمانی احساس راحتی، آرامش و کنترل درد را بهبود می بخشد. نتایج مطالعه ای دیگری نشان می دهد کیفیت زندگی بیماران سرطانی که از موسیقی درمانی بهره برده بودند افزایش یافته است، در حالی که در گروه دیگری که از این درمان استفاده نمی کردند حتی این کیفیت کاسته شده بود. شانس بقا در این دو گروه تفاوتی را نشان نداده بود.
در یک مطالعه جدید که به بررسی اثرات موسیقی بر روی بیماران در طول هفته های درمان با اشعه پرداخته بود، مشخص شد که اگرچه در شروع، به نظر می رسد که موسیقی درمانی در ناراحتی های روحی مانند اضطراب کمک کننده باشد، بیماران کاهش تدریجی اثر آن را گزارش داده بودند و به نظر نمی رسید که موسیقی در درمان علایمی مانند درد، خستگی و اضطراب در طولانی مدت کمک کننده باشد.
در مطالعه ای دیگر کاهش ضربان قلب، فشار خون، ریتم تنفس، بی خوابی و افسردگی با موسیقی درمانی آشکار شد. طریقه ای که موسیقی بر بدن اثر می گذارد به طور کامل روشن نیست، اما مطالعات نشان داده اند که موسیقی بر امواج مغزی، گردش مغز و هورمون های اضطراب اثر می گذارد. این اثرات معمولا در طول موسیقی درمانی و مدت کوتاهی پس از آن قابل مشاهده است.
مطالعات نشان داده است که یادگیری موسیقی در دانش آموزان باعث افزایش سطح ضریب هوشی می شود و همچنین بر سایر مهارت های غیر موسیقیایی آنها نیز اثر می گذارد.
سایر مطالعات نشان داده است که گوش دادن به موسیقی موتزارت باعث بهبود کوتاه مدت در فعالیت هایی می شود که از مهارت های فضایی استفاده می کنند. مطالعات بر روی گردش مغز نشان داده است که افرادی که به موتزارت گوش می دهند در برخی از قسمت های مغز فعالیت بیشتری دارند که به اثر موتزارت مشهور است. اگرچه دلایل این اثر کاملا شناخته شده نیست، اما این مطالعات از این عقیده که موسیقی از طرق مختلف می تواند در بهبود سلامت فرد موثر باشد حمایت می کند.
اما در عین برخی مطالعات بالینی نشان داده اند که موسیقی درمانی بر روی کاهش اضطراب در حین عمل جراحی اثری ندارد. اگرچه در یک مطالعه که به بیماران اجازه داده می شد موسیقی مورد علاقه خود را انتخاب کنند بهبود در سطح اضطراب مشخص شد. مروری که اخیرا بر روی نتایج مطالعات مختلفی که اثر موسیقی بر بهبود انواع درد را مورد بررسی قرار می داده اند انجام گرفت ، موثر بودن موسیقی درمانی در طیف گسترده ای از موارد را نشان داد. محققان بهترین اثر را در بهبود درد بعد از جراحی مشاهده کردند.

مشکلات و یا عوارض احتمالی
به طور کلی، موسیقی درمانی که زیر نظر متخصصین انجام می شود یک روش موثر است و هنگامی که به صورت استاندارد استفاده شود به عنوان روشی ایمن در نظر گرفته می شود. استفاده از تداخل موسیقیایی توسط افراد آموزش ندیده غیرموثر خواهد بود و حتی ممکن است باعث افزایش اضطراب و ناراحتی شود. تکیه بر این روش به تنهایی و یا اجتناب یا به تاخیر انداختن استفاده از سایر مراقبت های متداول پزشکی، عواقب جدی بر روی سلامتی فرد خواهد داشت.

منبع :American Cancer Society

ترجمه :اختصاصی آبی روز

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *