نقش نظم و مرتب بودن محیط بر روح انسان

نقش نظم و مرتب بودن محیط بر روح انسان
در این دوره و زمانه ای که بیشترمان برای گذران زندگی ناچاریم تمام وقت کار کرده و برای رسیدن به نیازهای روزمره مان به جای راه رفتن بدویم، به تدریج دیده می شود که آدم ها در مورد تمیزی و نظافت خودشان و خانه شان کمتر توجه نشان میدهند؛ یعنی گاهی می توان گفت فرصت کافی برای این کار ندارند!

اما جدا از اثرات سوء آلودگی و عدم رعایت نظم و ترتیب بر سلامت فردی، شاید اگر بدانید رعایت آنها روی روان و روحیه هم تاثیر دارد، آن وقت در این روزگاری که خستگی روحی از بزرگ ترین معضلات است، به خاطر تقویت روحیه و خلق و خوی خسته در این دنیای ماشینی هم که شده به این موضوعات، بیشتر اهمیت بدهید.
یک خانه تمیز و مرتب و یا یک محل کار بدون آشفتگی و به هم ریختگی، روحیه شما را بهتر میکند.
وقتی در پایان یک روز کاری خسته کننده به منزل می آیید، مطمئنا اصلا دوست ندارید وارد اتاق هایی به هم ریخته و ریخت و پاش شوید ؛ وقتی محیط اطراف تان به هم ریخته یا کثیف باشد، با هر بار نگاه کردن به این اوضاع و شرایط، استرس و تنش بر شما وارد می شود.
در اغلب موارد تنها با نگاه کردن به بهم ریختگی و هرج و مرج، تمام انرژی تان برای ادامه کار و فعالیت در درون تان خفه می شود و همین موضوع چرخه معیوبی را ایجاد می کند، یعنی قدرت و توان روحی را برای تمیز و منظم کردن محیط تان از دست می دهید و به وقت دیگری موکول می نید و در نتیجه اوضاع همان طور نامرتب و کثیف، باقی میماند.
هر چه محیط به هم ریخته تر و کثیف تر می شود، به خاطر سختی کار استرس شما بیشتر شده و خلق تان آشفته تر می شود.
● تمیزها و اعتماد به نفس بیشتر : افرادی که بهداشت فردی و نظافت را رعایت کرده و نظم و ترتیب را در زندگی شان امری مهم و حیاتی می دانند، در مورد خودشان اعتماد به نفس بیشتری دارند و اطمینان خاطر آنها در مورد هویت شان افزایش می یابد و معمولا در مورد اینکه دیگران در مورد ظاهر آنها چه نظری دارند، اصلا نگران نیستند چون از ظاهر و شرایط زندگی خود کاملا مطمئن هستند.
● ظاهر خوب ، احساس خوب : قدیمی ها می گفتند: ظاهر خوب، احساس خوب می آورد و امروزه بررسی ها نشان می دهد این موضوع حقیقت دارد.
افراد تمیز و مرتب که محیط کار و زندگی شان تمیز و منظم است، دیدگاهی خوش بینانه به زندگی داشته و احساس شادکامی و موفقیت می کنند، در حالی که این حس در آدم های کثیف و نامرتب وجود ندارد.
● شغل بهتر برای تمیزترها : افراد مرتب و تمیز مشاغل بهتری دارند و در کل شانس پیدا کردن شغلی مناسب و خوب برای شان بیشتر است ؛ مسلما فردی که شغل داشته و این شغل مناسب وضع و روحیاتش باشد، از نظر روحیه وضعیت بهتری داشته، دیدگاهی بهتر به زندگی و خودش پیدا کرده و شاداب تر و امیدوارتر است.
● نظم و ترتیب کمتر ، دوست کمتر : در بیشتر موارد و فرهنگ ها آدم ها دوست ندارند با فردی که تمیز و مرتب نیست و زندگی آشفته و درهم و برهمی دارد، دوست شده و ارتباط داشته باشند، در نتیجه چنین فردی تنهایی و به تدریج انزوا را تجربه می کند که خود این مساله روحیات فرد موردنظر را افسرده و کسل می کند.
سیستم حمایتی که شامل دوستان و اقوام و بستگان است، در زندگی بشر حتی از دوران غارنشینی نقش اساسی داشته و انسان های نخستین هم می دانستند که باید با هم زندگی کنند ؛هر چه این سیستم حمایتی قوی تر و غنی تر باشد، روحیات افراد بهتر شده و احساس امنیت و آرامش بیشتری داشته و نشاط بیشتری در زندگی آنها دیده می شود.
از اصول برقراری و حفظ ارتباطات اجتماعی، نظافت و نظم است که اگر نباشد ارتباطات هم فدا شده و کم رنگ می شود و پیامد آن زجر روحی و ناراحتی فکری است.
● روابط خانوادگی بهتر : صمیمیت بین زن و شوهر و حتی روابط … هم به نظافت و تمیزی بستگی دارد و اگر نظافت و نظم و ترتیب نباشد، با به هم خوردن این موارد، به تدریج روحیات آدم ها دستخوش ناراحتی و آشفتگی می شود.
منبع :mahfeladabi

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *