نمود های افسردگی

نمود های افسردگی

افسردگی معمولاً در زنان مردان، افراد پیر و جوانان نمودی متفاوت دارد. با آگاهی از این تفاوت ها می توان اطمینان حاصل کرد که مشکل به درستی تشخیص داده شده درمان شود.

افسردگی در نوجوانان

در حالیکه بعضی از نوجوانان افسرده و غمگین به نظر می رسد بسیاری از آنها هم اینگونه نیستند. در حقیقت زودرنجی چه در نوجوانان و چه در بزرگسالان یکی از نشانه های شایع افسردگی است. نشانه های یک نوجوان افسرده ممکن است پرخاشگری یا بد خلقی باشد یا اینکه او به آسانی کنترل رفتار خود را از دست می دهد. و همچنین درد هایی که دلیل موجهی برای آنها نمی توان یافت از دلایل شایع افسردگی در افراد جوانتر است.

افسردگی در نوجوانان

بی توجهی به افسردگی در نوجوانی و درمان نکردن آن ممکن است منجر به مشکلاتی در خانه و مدرسه شود، که تمایل به مواد مخدر، بیزاری از خود یا حتی تمایل به کار های خشونت آمیز مانند قتل و خودکشی می تواند از عوارض آن باشد. اما با کمک گرفتن از افراد متخصص افسردگی نوجوانان به راحتی قابل درمان خواهد بود.

افسردگی در افراد مسن

افسردگی در افراد پیر و سالخورده

شوک های زندگی که بسیاری از افراد مسن با آن روبرو می شوند مانند از دست دادن نزدیکان، از دست دادن استقلال فردی و بیماری هایی که در پیری به سراغ فرد می آید می تواند به افسردگی منجر شود به خصوص اگر این افراد مسن از سیستم های قوی حمایتی برخوردار نباشند. البته افسردگی بخشی معمول از فرایند پیری نیست. افراد مسن معمولاً از دردهای بدنی و فیریکی خود شکایت می کنند تا اینکه نشانه های روحی افسردگی را از خود بروز دهند، به همین دلیل است که در بیشتر مواقع افسردگی تشخیص داده نمی شود. افسردگی در افراد مسن با مشکلاتی در سلامتی فرد، افزایش خطر فوت و حتی افزایش میل به خود کشی همراه است، بنابراین تشخیص بیماری و درمان آن باید با جدیت دنبال شود.

افسردگی در مردان

افسردگی کلمه ای است که در فرهنگ بشر امروزی جا افتاده است. و افراد بسیاری با این اصطلاح هم بسته شده اند و به اشتباه آنرا هنگامی که نشانه های ضعف و هیجانات شدید به سراغ آنها می آید اصطلاح افسردگی را به کار می گیرند. در حالیکه بیماری افسردگی غیر از این است. این مورد به خصوص درباره مردان بیشتر صدق می کند. مردان افسرده سخت تر از زنان می توانند احساس ناامیدی را از بی میلی خود تشخیص دهند. در عوض آنها از خستگی شکایت می کنند، زود رنج می شوند، مشکلات خواب پیدا می کنند و علاقه خود را به کار و سرگرمی های معمول از دست می دهند. نشانه های دیگر بیماری افسردگی در مردان شامل خشم، پرخاشگری، رفتار های بی پروا و اعتیاد به هر چیزی ممکن است باشد. هر چند افسردگی در زنان دو برابر بیشتر از مردان است ولی خطر خود کشی در مردان افسرده بسیار بالاست به خصوص در مردان مسن.

افسردگی در زنان

همانطور که گفته شد افسردگی در زنان دو برابر بیشتر از مردان شایع است. این امر به دلایل هورمون هایی است که در بدن زنان وجود دارد، که بیشتر به سندروم قبل از قاعدگی، اختلالات قاعدگی، افسردگی پس از زایمان و افسردگی دوران یائسگی مربوط می شود. درباره نشانه های افسردگی در خانم ها باید بگویم که نشانه های واضح تری از مردان دارند آنها احساس گناه و عذاب وجدان می کنند، زیاد می خوابند، زیاد می خورند و دچار اضافه وزن می شوند. همچنین خانم ها بیشتر به مشکلات روحی فصلی دچار می شوند که در بعضی از انواع افسردگی بروز می کند و در فصل هایی از سال که روز ها کوتاه می شوند بیماری آنها عود می کند و افسرده تر هستند.

افسردگی در زنان

همچنین بسیاری از مادرانی که کودک شیرخوار دارند بخاطر تغییرات هورمونی پس از زایمان دچار افسردگی پس از زایمان می شوند این نوع افسردگی بسیار جدی است و و زمان بیشتری برای بهبود نیاز دارد. این نوع افسردگی معمولاً خیلی زود پس از زایمان بروز می کند اما ممکن است تا شش ماه پس از زایمان هم حمله آن شروع شود در این صورت هم این نوع افسردگی را افسردگی پس از زایمان طبقه بندی می کنند.
منبع :yadbegir

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *