هدف آدمی از زندگي چيست؟!

هدف آدمی از زندگي چيست؟!
براي هر شخصي، مسائل مهم و با ارزش تر از امور ديگر است و همين ميزان ارزش و اهميت يك مسئله مشخص كننده نوع زندگي، رفتار و عملكرد وي مي شود اينكه در ذهن و فكرمان اولويت زندگي مان ثروت، خانواده، كار، تحصيل و لذت باشد بر نوع و روش زندگي مان بسيار تاثيرگذار است.
به گزرش افکارنیوز، هرگز به اين موضوع فكر كرده ايد كه اولويت زندگي تان چيست؟ يا هدف نهايي خلقت بشريت چيست؟ نحوه زندگي روزمره، حالات روحي و رواني كه هم اكنون داريم، بيانگر عيني اولويت بندي زندگي آدمي است. تمامي تصميمات لحظه به لحظه كه هر شخصي براي امور زندگي خود مي گيرد، ريشه در نوع تفكر، باورها و اولويت بندي ها دارد. اينكه هدف آدمي از زندگي چيست و براي رسيدن به آن چه اقداماتي مي كند نيز بستگي به اولويت ها دارد. براي هر شخصي، مسائل مهم و با ارزش تر از امور ديگر است و همين ميزان ارزش و اهميت يك مسئله مشخص كننده نوع زندگي، رفتار و عملكرد وي مي شود اينكه در ذهن و فكرمان اولويت زندگي مان ثروت، خانواده، كار، تحصيل و لذت باشد بر نوع و روش زندگي مان بسيار تاثيرگذار است.

شخصي كه اولويت زندگي اش تحصيل باشد، تمامي امور زندگي خود را به نحوي تنظيم مي كند كه در نهايت به خواسته و هدف خود برسد و براي رسيدن به هدف از هيچ كاري دريغ نمي كند. همين طور شخصي كه اولويت زندگي اش را كار و شغل خود انتخاب كرده براي بهترين بودن در حرفه خود از هيچ تلاشي فروگذار نمي كند و همين انتخاب كار به عنوان آنچه دوست دارد و مي پسندد بر تمامي روند زندگي، حتي بر فيزيك، نوع رفتار، خلق و خو و عملكرد تاثيرات به سزايي خواهد گذاشت، نوع روابط اجتماعي افراد نيز با اين انتخاب و تعيين اولويت ها متفاوت خواهد بود و شايد مسائلي كه براي شخصي كه اولويت اش خانواده است با آنكه اولويت اش كار است بسيار متفاوت باشد. آدمي با همين انتخاب ها زندگي خود را شكل و رنگ مي بخشد.

عده اي شايد هيچگاه به صورت ملموس و عيني به اين مسئله فكر نكرده اند. محيط و خانواده ناخوداگاه ذهنيت آنان را شكل بخشيده است. گاهي برخي باورهاي غلط و سنتي سبب دور شدن بشر از ماهيت وجودي اش مي شود. تفكر آگاهانه در مورد اين موضوع موجب انتخاب صحيح و درست تري است. زماني كه فردي به طور ناخودآگاه آموخته اولويت زندگي و هدفش را فقط تحصيل بداند و ذات وجودي و اميال دروني او متفاوت از آنچه انجام مي دهد باشد، به طور قطع در نوع روابط و عملكرد دچار مشكل خواهد شد. وقتي شخصي از زندگي خود راضي نيست شايد دليلش هماهنگ نبودن اولويت بندي فكري شخص يا كاري باشد كه انجام مي دهد. شخصي كه اولويت زندگي اش تحصيل نيست و به اين كار مي پردازد تحصيل اش يك انجام وظيفه بيش نيست و به طور قطع از اين كار لذت نخواهد برد. برخي هدف نهايي و اولويت شان لذت بردن از زندگي است و تمامي تلاش خود را مي كنند تا به هر طريقي اين احسا خوشايند را در خود ايجاد كنند.

آنچه مسلم است هدف نهايي و غايي هر كس استفاده از زندگي خود و لذت بردن از لحظه به لحظه آن است و فقط نوع انتخاب مسير و عملكرد افراد تفاوت دارد و آن نيز بسته به نوع فرهنگ، تربيت، ميل دروني و ذاتي افراد است. با اين تفاسير اولويت زندگي بشر رسيدن به احساس سعادت و خوشبختي و راهي است كه مي پيمايد و نوع مسيري كه بر مي گزيند اعم از تحصيل، كسب ثروت، عشق به كار همه و همه فقط در حكم وسيله اي جهت رسيدن به آن سعادت و احساس رضايتمندي است.

گاه عده اي بر اثر افراط و تفريط به بيراهه مي روند همان طور كه ذكر شد هدف زندگي هر انساني رسيدن به تكامل و احساس لذت از ثانيه به ثانيه زندگي است برخي براي رسيدن به اين هدف به افراط و تفريط در استفاده از ابزارهاي رسيدن به اين هدف را مي پيمايند. هدف از تحصيل، ثروت، شغل و… رسيدن به لذت و احساس خوشايند خوشبختي و سعادت است و هر نوع زياده روي و كم كاري در استفاده از اين امور در زندگي موجب فراموش شدن هدف اصلي و غايي زندگي مي شود. آدمي آفريده شده تا از تمامي مواهب و امكاناتي كه در اختيارش قرار داده شده نهايت استفاده را ببرد و از زندگي خود به رضايت و سعادت برسد. هر كدام از علايق مسيري است كه آدمي را به هدف نهايي و غايي رهنمون مي سازد. بشري كه انتخاب مي كند فردي خوشبخت است و زندگي سرشار از رضايتمندي خواهد داشت! براي انتخاب صحيح و يافتن مسير و وسيله مناسب جهت رسيدن به خواسته، يا خوشبختي لازم به نظر مي رسد كه تك تك افراد ابتدا هدف خود از زندگي را مشخص ساخته و براي يافتن وسيله مورد نياز جهت رسيدن به خواسته شان تمامي علايق و استعدادهاي دروني خود را مورد وارسي دقيق قرار دهند. بعضي مردان و زنان با توجه به تلاش روز افزون و مداوم شان آن احساس خوشايندي كه بايد در خود داشته باشند را حس نمي كنند، اينان فقط قادرند بر تمركز بر اصول ياد شده و مشخص ساختن و مكتوب كردن خواسته ها به آنچه كه مي خواهند برسند. آنچه اهميت دارد تصميم و خواسته افراد و ديدي است كه نسبت به زندگي روزمره و گذران زندگي خود دارند.

البته نبايد ناديده گرفت مسير انتخاب شده توسط هر كس بالطبع بر نوع زندگي اطرافيان نيز تاثيرات به سزايي خواهد گذاشت. البته اين، به آن معنا نيست كه زنان و مردان از خواسته هاي خود بگذرند تا اطرافيان از رضايت كامل برخوردار باشند، بلكه هدف رسيدن به اصولي است كه نه خود فرد و نه اطرافيان مورد آسيب قرار نگيرند، آنچه هر شخصي انتخاب مي كند چه صحيح و چه نادرست نشان دهنده ذهنيت و باورهاي آن شخص است. نبايد فراموش كرد احترام به باورها و عقايد ديگران لازم و ضروري است. افرادي كه مي خواهند با آرامش، آسايش و در كمال رضايتمندي روزهاي عمر را سپري نمايند قدم اول را با انتخاب آنچه دوست مي دارند برخواهند داشت. بهسازي عقايد و باورها يكي از اسرار سعادتمندي به شمار مي رود.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *