هفت راه برای تقویت تمرکز فکر

هفت راه برای تقویت تمرکز فکر
ا) مشاهده فكر: اگر بتوان فكر را مورد مشاهده قرار داد تحت كنترل در مي‌آيد. براي مشاهده فكر، ببينيد در حال فكر كردن به چه چيزي هستيد و آيا آنچه كه در فكر شماست ارزش فكر كردن دارد يا اينكه بيهوده است. آن موضوعي كه ارزش فكر كردن ندارد كنار بگذاريد و ذهن خود را با آن مشغول نكنيد.

2) محدودكردن توجه: انسان به همان چيزهايي فكر مي‌كند كه در حوزه توجه‌اش قرار دارد. ببينيد چه چيزي براي شما اهميت دارد. مي‌توانيد ليستي از موضوع‌هاي مهم را براي خود تهيه كنيد. اين ليست موضوع‌هايي است كه فكر شما را به خود مشغول مي‌كند و هر چقدر كه اين ليست طولاني‌تر باشد پراكندگي فكر شما نيز بيشتر خواهد بود. تنها به موضوع‌هاي ارزشمند توجه كنيد، موضوع‌هايي كه اگر حذف شوند گويي زندگي چيزي را كم خواهد داشت.
3) اولويت‌بندي موضوع‌ها: همه موضوع‌هايي كه براي شما مهم هستند از يك درجه اهمّيت برخوردار نيستند. بنابراين نبايد به طور يكسان به آنها توجه كرد. بيشتر به موضوع‌هايي فكر كنيد كه براي شما اهميت بيشتري دارد.
4) تعيين مدّت براي انجام كارها: خود را به صورت نامحدود درگير كاري نكنيد (مگر آنكه موضوعي نامحدود باشد) بلكه مدتي را براي آن مشخص كنيد و سعي كنيد كار خود را در همان مدّت به انجام برسانيد.
5) مكتوب كردن تفكر: اگر در موضوعي مي‌انديشيد آن را مكتوب كنيد. در اين صورت اگر فكر شما از موضوع منحرف شود مي‌توان با رجوع به متن مكتوب شده آن را از همان جايي آغاز كنيد كه قطع شده بود. در مورد مسائل (به نسبت بزرگي آنها) كه براي حل شدن به چند روز زمان نياز دارند، مكتوب كردن الزامي است زيرا حافظه، توان بخاطر سپاري همه جزئيات را ندارد.
6) افزايش توانايي در انجام كارها به مدّت طولاني: هر توقفي در كار عاملي براي پراكندگي فكر است. هر چقدر كه كارها با توقف كمتري انجام شود، ميزان تمركز در آن بيشتر است. يكي از دلايل توقف كار، خستگي است. با تمرين مي‌توان به مدّت طولاني پشت ميز نشست و به مطالعه يا نوشتن پرداخت. با تمرين مستمر خود را به انجام كار به مدت طولاني عادت دهيد. البته از عوامل محيطي مانند كمي نور، گرما يا سرما و مكان ناراحت كننده نيز غافل نباشيد كه منجر به كاهش طاقت مي‌شود. هم چنین ورزش و آماده سازی جسم را فراموش نکنید
7) نظم: با ايجاد نظم بيروني به گونه‌ای كه همه چيز سر جاي خود قرار گرفته باشد و محيط از نظر بصري داراي انسجام و آراستگي باشد آنگاه فكر نيز تأثير مي‌پذيرد. قرار گرفتن در يك محيط نامنظم باعث آشفتگي فكر مي‌شود.
منبع :thinkingacademy

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *