هوش های چندگانه چیست ؟

هوش های چندگانه چیست ؟
اوارد گاردنر (Howard Gardner) اینگونه شرح می دهد ، هوش های چندگانه هفت راه مختلف برای نشان دادن توانایی ذهنی هستند.

انواع هوش چندگانه کدامند ؟۱ – توانایی دیداری / فضایی

توانایی مشاهده بصری ، این دسته از دانش آموزان تمایل دارند به کمک عکس ها فکر کنند ، و برای آنکه اطلاعات را در ذهن خود ثبت کنند نیاز دارند تصاویر واضح ذهنی بسازند. آنها از نگاه کردن به نقشه ها ، نمودارها ، عکس ها و فیلم ها لذت می برند.

مهارت های آنها شامل موارد زیر است :

ساخت پازل ، خواندن ، نوشتن ، فهمیدن نمودارها ، جهت یابی ، طراحی ، نقاشی ، خلق آثار تجسمی ، تصویرسازی ، ساخت سازه ، تعمیر کردن ، طراحی اشیاء کاربردی و تفسیر تصاویر

معمولا به مشاغل زیر علاقه نشان می دهند :

جهت یاب ، مجسمه ساز ، هنرمند تجسمی ، مخترع ، معمار ، طراح داخلی ، مکانیک و مهندس۲ – هوش زبانی / کلامی

توانایی استفاده از زبان و کلمات ، این دسته از دانش آموزان از مهارت بالا در شنیدن برخوردارند و در کل سخنورانی ذاتی هستند. آنها توسط کلمات فکر می کنند تا تصاویر

مهارت های آنها شامل موارد زیر است :

گوش دادن ، صحبت کردن ، نوشتن ، داستانگویی ، شرح دادن ، تعلیم دادن ، شوخ طبعی ، فهم ترکیب ها و معانی کلمات ، به یاد آوردن اطلاعات ، متقاعد کردن افراد ، تحلیل کاربردهای زبان

معمولا به مشاغل زیر علاقه نشان می دهند :

شاعر ، خبرنگاری ، نویسندگی ، معلمی ، وکالت ، سیاستمداری و مترجمی۳ – هوش منطقی / ریاضی

توانایی در استدلال ، منطق و استفاده از اعداد. این دسته از دانش آموزان در شیوه استدلال در مفاهیم انتزاعی و الگوهای اعدادی و پیدا کردن ارتباط بین تکه های مختلف اطلاعات مهارت دارند. همیشه نسبت به جهان پیرامونشان کنجکاو هستند ، سوالات زیادی می پرسند و علاقه به انجام آزمایشات مختلف دارند.

مهارت های آنها شامل موارد زیر است :

حل مسأله ، دسته بندی اطلاعات ، کارکردن با مدل های انتزاعی و پیدا کردن ارتباط منطقی بین آنها ، دنبال کردن زنجیره طولانی منطقی و تصاعدی ، انجام آزمایشات ، سوال پرسیدن و کنجکاوی در رابطه با پدیده های طبیعی ، انجام محاسبات پیچیده ریاضی ، کارکردن با شکل های هندسی

معمولا به مشاغل زیر علاقه نشان می دهند :

دانشمند ، مهندس ، برنامه نویس کامپیوتر ، محقق ،حسابدار ، ریاضیدان۴ – هوش اندامی / بدنی

توانایی کنترل حرکتهای بدن و جابجا کردن اشیا ، این دسته از دانش آموزان خودشان را از طریق حرکات بدن بروز می دهند. آنها توانایی خوبی در تعادل و هماهنگی چشم و دست دارند ، همچنین قادرند از طریق ارتباط متقابلی که با فضای اطراف خود دارند یاد بگیرند و اطلاعات را به یاد آورند.

مهارت های آنها شامل موارد زیر است :

رقص ، هماهنگی فیزیکی ، ورزش ، استفاده از زبان بدن ، ساخت صنایع دستی ، بازیگری ، بیان احساسات از طریق بدن

معمولا به مشاغل زیر علاقه نشان می دهند :

ورزشکار ، مربی ورزشی ، رقصنده ، بازیگر ، آتش نشان ، صنعتگر

۵ – هوش موسیقیایی / ریتمی

توانایی تولید و درک موسیقی. این دسته از دانش آموزان متمایل به موسیقی ، از طریق اصوات ، ریتمها و الگوهای شنیداری فکر می کنند. آنها به سرعت نسبت به موسیقی واکنش نشان می دهند ، خواه چیزی که می شنوند را ستایش و یا نقد کنند. اکثر این دانش آموزان نسبت به صداهای محیط بسیار حساس هستند.

مهارت های آنها شامل موارد زیر است :

خوانندگی ، صوت زدن ، نواختن ساز ، شناحت الگوهای آوایی ، نوشتن موسیقی ، به یاد آوردن ملودی ها ، فهم قواعد و ریتم موسیقی

معمولا به مشاغل زیر علاقه نشان می دهند :

موسیقی دان، دی جی ، خواننده ، آهنگساز۶ – هوش بین فردی

توانایی ارتباط با دیگران و فهم آنها. این دسته از دانش آموزان سعی می کنند مسایل را از دیدگاه دیگران ببینند تا بفهمند آنها چگونه فکر و احساس می کنند. آنها همچنین دارای استعداد فهم و تشخیص احساسات ، نیت ها و انگیزه ها هستند. نظم دهندگان خوبی هستند گرچه گاها دست به کارهای یدی هم می زنند. در کل سعی می کنند در یک گروه صلح برقرار کنند و افراد را به همکاری تشویق کنند. آنها هم از مهارتهای کلامی ( مثل صحبت کردن ) و هم از مهارتهای غیر کلامی ( حفظ ارتباط چشمی ، زبان بدن ) استفاده می کنند تا راه های ارتباطی خود را با دیگران برقرار کنند.

مهارت های آنها شامل موارد زیر است :

توانایی دیدن مسایل از زوایای مختلف ، شنونده بودن ، همدلی ، فهمیدن احساس و حالتهای دیگران ، مشاوره دادن ، همکاری با اعضای گروه ، انگیزه دادن به دیگران ، برقراری صلح و آرامش ، ارتباط کلامی و غیر کلامی ، اعتمادسازی ، ایجاد ارتباطات مثبت با دیگران

معمولا به مشاغل زیر علاقه نشان می دهند :

مشاور ، فروشنده ، سیاستمدار ، تاجر۷ – هوش فردی

توانایی خودشناسی و آگاهی از وضعیت درونی خود. این دسته از دانش آموزان سعی در فهم احساسات درونیشان ، رویاها یشان ، ارتباطاتشان با دیگران و ضعف ها و قوت هایشان دارند.

مهارت های آنها شامل موارد زیر است :

شناخت ضعف و قوتهایشان ، تامل و تحلیل خود ، آگاهی از احساسات درونی خود ، امیال و رویاها ، ارزیابی الگوهای فکری خود ، استلال در خود ، فهمیدن نقش خود در رابطه با دیگران

معمولا به مشاغل زیر علاقه نشان می دهند :

محقق ، نظریه پرداز ، فیلسوف

منبع: .ldpride.net

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *