هوش هیجانی eq : افزایش هوش هیجانی

هوش هیجانی eq : افزایش هوش هیجانی

شاید برای شما سوال ایجاد شده باشد که منظور از هوش هیجانی چه بوده و اهمیت آن در چیست؟ آیا توجه به این موضوع و وقت گذاشتن روی شناخت و تحقیق درباره آن کاری عاقلانه است یا تنها وقت ما تلف خواهد شد؟

شاید با خواندن این مقاله بخشی از این سوالات شما پاسخ داده شود. هوش هیجانی eq قسمتی از هوش است که اهمیت زیادی در روابط اجتماعی داشته و این موضوع بیشتر در تربیت کودک اهمیت پیدا می کند چرا که دوران کودکی دوران مهمی بوده و باور ها و توانایی های هوش هیجانی کودک در آن شکل می گیرد.
بهترین راه برای افزایش هوش هیجانی eq در کودکان توجه به احساسات عواطف و حتی خیال پردازی های آنان و پاسخی مناسب در برخورد با اینهاست. باید از هیجانات او مطلع باشیم و به آن ها گوش دهیم. این به کودک کمک می کند تا در ابراز احساسات به مشکل نخورد و در ارتباط با دیگران به نحو صحیحی برخورد داشته باشد. کودکی را تصور کنید که پدر و مادر او در ارتباط با او برخورد صحیحی نداشته و با توجه به رفتار کودک فیدبک (بازخورد) مناسبی را نشان ندهند.
پر واضح است که در ابتدای زندگی کودک، این پدر و مادر او هستند که اولین برخورد ها و رابطه ها را با او برقرار می سازند و این نکته بسیار نکته ای مهم و شایان توجه می باشد. هوش هیجانی کودکدر فضای خانه آزموده می شود و این اولین جایی است که باید در رفتار خود با کودک دقت کنیم و کاری کنیم که هوش هیجانی eq کودک رشد کرده و به حدی برسد که بتواند در برخورد با دیگران و در جامعه ارتباط خوبی را داشته باشد و نقش خود را به خوبی ایفا کند. هوش هیجانی بی شک باید به خوبی مورد توجه باشد.

کاربرد هوش هیجانی EQ در کودکان

اگر گذرتان به مطالب مختلف درباره هوش هیجانی EQخورده باشد، می دانید که مهارت تاثیر زیادی در روابط اجتماعی و احساسی و مدیریتی فرد در جامعه می گذارد. اما در اینجا می خواهیم بدانیم تاثیر آن بر کودکان چیست؟ به عبارت دیگر هوش هیجانی چه کاربردی در زندگی کودکان دارد؟
کودک با استفاده از این هوش می تواند در موقعیت مناسب و وجود خطر عکس العمل به موقع را از خود نشان دهد. مسئولیت پذیری و ایجاد رابطه عاطفی با دیگران نیز از جمله مهارتهایی است که اگر در کودک بالا باشد به معنای هوش هیجانی بالای اوست. اگر کودک در کنترل احساسات و غم و شادی خود ناتوان باشد، این نشانه کم بودن هوش هیجانی EQ اوست و باید به فکر افزایش آن باشیم. راه هایی برای این کار پیشنهاد می شود که می توانید از منابع مختلف به آن ها دست یافته و عمل کنید. اگر بزرگتر ها در همان سنین کم به فکر هوش هیجانی کودک باشند، در همان ابتدای امر می توانند به کمک هوش هیجانی فرد بپردازند و کودک بتواند در برخورد با هم سن و سالان و هچنین مشکلات و مسائل پیش رو هوش هیجانی EQ مناسبی را داشته باشند و این نکته می تواند بسیاری از مشکلات آن ها را حل کند و آن ها را افرادی دارای اعتماد به نفس بار بیاورد. بدیهی است که همین مسائل ساده می تواند افراد موفقی را در آینده به جامعه تحویل دهد. بنابر این پیشنهاد کارشناسان این است که نه تنها به هوش منطقی و ریاضی فرد توجه شود بلکه به هوش هیجانی نیز توجه لازم را داشته باشید.

رابطه هوش هیجانی با مدیریت

در بسیاری از موارد مشاهده می شود که مدیران بخش های مختلف کارخانه ای و به طور کلی مدیریت انسانی چندان به هوش هیجانی اهمیت نداده و آن را در کار خود کم اهمیت می دانند.
این اشکال در حالی پیش آمده است که یکی از فاکتور های اساسی خصوصا در کارخانه های بزرگ که روابط آن ها بین کشور ها و حتی بین قاره ای نیز می شود، یک نیاز اساسی و مهم محسوب شده و نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت.
تعداد نه چندان کم بلکه می توانیم بگوویم زیاد از مدیران در ارتباط با پرسنل و کارکنان دچار اشکال می گردند و این مشکل ناشی از اشکال در هوش هیجانی ایشان می باشند اما آن ها این مسئله را نمی دانند. بسیاری گمان می کنند تنها عامل موفقیت داشتن هوش منطقی مناسب است و از تاثیر شگرف هوش هیجانی بی اطلاع می باشند.
هوش هیجانی تاثیر بسیار زیادی بر سطوح پایین سازمان دارد. پژوهشی در دانشگاه استنفورد نشان می دهد که هوش هیجانی ضعیف عامل از دست دادن هفتاد درصد مشتریان بوده است. به هر حال تاثیر هوش هیجانی در مدیریت غیر قابل انکار است و به یکی از فاکتور های اساسی موفقیت تبدیل شده است. تصور کنید در همین مکان هایی که پژوهش انجام شده است و در دانشگاه استنفورد بر روی آن ها تحقیق انجام شده است، افراد از هوش هیجانی بالاتری برخوردار بودند و می توانستند هر مشتری را که نزد آن ها می آید به خوبی جذب کنند. در این صورت سود حاصله به میزان باور نکردنی افزایش می یافت و پیشرفت این کارخانه یا مرکز اقتصادی به بیش از سه برابر می رسید. توجه کنید که نتایج فقط بر روی هوش هیجانی متمرکز بودند و بیان می کردند که این کاهش هفتاد درصدی تنها از کمبود هوش هیجانی EQ افراد ناشی می شده است.
منبع :hoosheparsi

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *