هيچ کس با اعتماد به نفس متولد نمي شود

هيچ کس با اعتماد به نفس متولد نمي شود
کساني که در آزمون عزت نفس کوپر اسميت نمره بالاتر از ۲۵ مي گيرند،مجموعه اي از ويژگي هاي مشترک را در خود دارند. اين افراد، خود را دوست دارند و به ارزش وجودي خود پي برده اند.

۲۰ ويژگي افراد داراي اعتماد به نفس

افرادي که اعتماد به نفس بالايي دارند، وضعيت خود را درک مي کنند. آن ها همواره در حال جست وجو و تلاشند تا خود را بهتر بشناسند و نسبت به اهداف و خواسته هايشان شناخت و آگاهي کافي دارند. آن ها در همه موقعيت ها يکسان رفتار نمي کنند بلکه موقعيت ها را مي سنجند و متناسب با آن رفتار مي کنند.

تمکن مالي يا مدرک تحصيلي اعتماد به نفس را افزايش نمي دهد

برخي به اشتباه فکر مي کنند که قدرت مالي يا کسب مدرک تحصيلي، اعتماد به نفس را افزايش مي دهد، در حالي که مهم ترين اصل در اعتماد به نفس، داشتن احساس دروني ارزشمند بودن و دوست داشتن خود است. کساني که اعتماد به نفس واقعي دارند، براي احساس توانمندي در خود ديگران را سرزنش و تحقير نمي کنند. شما هميشه در کنار کسي که اعتماد به نفس کافي دارد، احساس راحتي و آرامش مي کنيد. وي خاطرنشان مي کند: اين افراد در مقابل مشکلات خود را نمي بازند. در شرايط دشوار هميشه آماده هستند و همواره تصور مي کنند به خوبي از عهده کارها برمي آيند.

انتقادهايت را به من هديه کن

از آن جا که اين افراد به دنبال پيشرفت و رشد هستند، ديدگاه مثبتي نسبت به انتقاد دارند. درباره هر انتقادي فکر مي کنند. در صورتي که انتقاد به جا باشد عيب خود را برطرف مي کنند و از انتقاد نابجا به سادگي مي گذرند. آن ها لزوما از آن دسته افرادي نيستند که هيچ نقطه ضعفي ندارند يا از توانمندي هاي خيلي زيادي برخوردارند، اما از توانمندي ها و محدوديت هاي خود آگاهند.
افراد داراي اعتماد به نفس بالا معمولا سرزنده و شاداب اند و انرژي خوبي در انجام کارها دارند. هر فرد در يک برهه از زمان ممکن است با اتفاقات و مشکلات متعددي روبه رو شود و احساس کند که کنترل کافي بر شرايط موجود ندارد ولي نکته مهم اين جاست که افراد داراي اعتماد به نفس در اين مواقع خود را نمي بازند و خيلي سريع راه حل مشکلات را پيدا مي کنند يا با موقعيت ها کنار مي آيند.
اعتماد به نفس، احساسي کلي و مطلق نيست و ممکن است فرد در موقعيت هاي مختلف شغلي، خانوادگي، تحصيلي، روابط اجتماعي و… درجات متفاوتي از اعتماد به نفس را تجربه کند.

اگر فکر مي کنيد اعتماد به نفس کمي داريد، نگران نباشيد؛ زيرا اعتماد به نفس اکتسابي است؛ اگر اعتماد به نفس نداريد، تنها به اين دليل است که تاکنون نخواسته ايد اعتماد به نفس خود را تقويت کنيد. هيچ کس با اعتماد به نفس متولد نمي شود. اعتماد به نفس تنها با همت و تلاش ذره ذره اندوخته مي شود.

اصل مهمي در روان شناسي مي گويد معمولاً همان اتفاقي مي افتد که به وقوع آن فکر مي کنيد. قرن ها پيش، اين نکته ظريف را مولاي متقيان امام علي(ع) فرموده اند : کسي که خود را بالا نگيرد، بالا نمي رود».
ويليام جيمز هم مي گويد: «بزرگ ترين کشف در زمانه ما، پي بردن به اين راز است که مردم با تغيير در طرز تفکر خود، قادرند زندگي خود را عوض کنند».

گام هايي براي افزايش اعتماد به نفس شما

فقط افکار مثبت را به ذهن خود بسپاريد هيچ گاه به خاطرات ناخوشايند و تجربيات ناموفق فکر نکنيد مگر اين که بخواهيد از آن ها درس بگيريد.

با تمرکز بر استعداد، توانايي و امکانات خود، نيروي دروني تان را تقويت کنيد.

در پي هدفتان باشيد و فکر تاثير از جانب ديگران را از خود دور کنيد. هيچ گاه خود را با ديگران مقايسه نکنيد.

مقتدرانه، افراشته و با گام هاي بلند و تند راه برويد.

بيشتر اوقات را با افرادي بگذرانيد که اعتماد به نفسشان بالاست. انرژي مثبت و نيروي دروني آدم ها مسري است.

در زندگي چه کسي يا کساني را تحسين مي کنيد؟ چرا؟ پاسخ به اين پرسش ها را به دقت يادداشت و فهرستي تهيه کنيد تا ويژگي هاي مورد علاقه تان هميشه جلوي چشمتان باشد. هر روز براي نزديک شدن به اين ويژگي ها تلاش کنيد.

هر روز يکي از کارهايي را که هميشه از آن ها واهمه داشتيد و داريد، انجام بدهيد. خيلي از ترس هايي که در زندگي ما وجود دارد، اجازه نمي دهد که ما از قابليت هايمان بهره ببريم.

خودتان را ببخشيد، هر کسي ممکن است در طول زندگي به کارهاي اشتباه و نادرستي دست بزند.سخت نگيريد. باور داشته باشيد که اين نواقص هم جزو زندگي است و ما حتي براي اصلاح اين نواقص هم به اعتماد به نفس نياز داريم. حتي اگر خودتان هم جزو اين افراد نباشيد، لابد ديده ايد افرادي را که تا دست از پا خطا مي کنند يا اتفاق بدي برايشان مي افتد، شروع مي کنند به سرزنش و تحقير خود. اين کار، اعتماد به نفس را ويران مي کند. اگر تا به حال هم اين گونه بوده ايد، ديگر تمامش کنيد

وقتي خودتان را مخاطب قرار مي دهيد، حرمت خودتان را حفظ کنيد. خودتان را در مقام کسي مورد خطاب قرار بدهيد که ارزش محبت و ملاطفت و خوش رفتاري دارد. با خودتان مودب باشيد تا بقيه هم حرمت تان را نشکنند و ادب حضورتان را حفظ کنند.

آغاز از پايان

اعتماد به نفس از بيرون به درون نمي آيد بلکه حسي کاملا دروني است. وقتي مي خواهيد کاري انجام بدهيد يا به هدف خاصي برسيد، هميشه از انتها شروع کنيد. مثلا امروز يا فردا مي خواهيد چه کار کنيد؟ کجا برويد؟ به چه هدفي برسيد؟ چطور باشيد؟ چگونه حرف بزنيد؟ و…
پس از پاسخ به اين سوال ها، يک لحظه چشمانتان را ببنديد و فرض کنيد به آن هدف رسيده ايد: در حال سخنراني به شيوه دلخواه، در حال رانندگي بدون اشتباه، در حال هم کلامي بدون عصبانيت و… تصوير دلخواهتان را با تمام جزئيات در ذهن بسازيد و مدام آن را پررنگ و پررنگ تر کنيد. اين تصوير عصاي دستتان مي شود براي رسيدن به مکان و شرايط دلخواهتان.

نسبت به ظاهرتان بي توجه نباشيد. آراستگي ظاهري لازمه رسيدن به اعتماد به نفس حقيقي است.

حسي خوشايند فقط و فقط براي خودتان

از انرژي دروني غافل نشويد. هر روز لااقل يک کار مثبت انجام بدهيد که حس خوبي در درونتان ايجاد کند و در رابطه با اين کار با کسي حرف نزنيد. اين انرژي مثبت دروني را فقط و فقط براي خودتان نگه داريد.

به سلامت خود توجه کنيد. نرمش يا ورزش روزانه و منظم، پياده روي روزانه، دويدن، شنا و… کمک مي کند تا به جسمتان تسلط بيشتري داشته باشيد و حس اعتماد به نفستان را هم تقويت مي کند.

سفر، روش خوبي است، به خصوص براي شما که مي خواهيد اعتماد به نفستان را تقويت کنيد.وقتي از محيط آشنايتان جدا مي شويد و از آن فاصله مي گيريد، دستتان براي افزايش اعتماد به نفس بازتر مي شود.

گذر از ناپايدارها

سعي کنيد موارد منفي را گذرا و ناپايدار ببينيد و جنبه هاي مثبت را پايدار و ماندني، اگر کسي به سلامتان جواب نداد، احتمال دهيد شايد سلامتان را نشنيده يا ذهنش آن قدر مشغول بوده که متوجه سلامتان نشده است، کما اين که در بيشتر مواقع هم همين طور است.

در پايان اگر به خودتان اعتماد نداريد، به خدا اعتماد کنيد و از کسي و چيزي غير از او نترسيد، مطمئن باشيد دست مهربان و بخشايشگر او هميشه روي شانه شماست؛ چه اعتماد به نفس داشته باشيد و چه نداشته باشيد.

آدم هاي فاقد اعتماد به نفس چه ويژگي هايي دارند؟

نداشتن اعتماد به نفس حتي در ظاهر فرد هم نمود دارد؛ معمولا ويژگي هاي ظاهري آن ها اين گونه است: لب هاي آويزان،صورت پژمرده و سيمايي غمگين، چشماني بي فروغ، لرزش خفيف دست ها،صداي ضعيف و نامطمئن، پشت قوز کرده و ظاهري شلخته و نامرتب.

افراد مهاجم و ستيزه جو، افراد کم رو و گوشه گير، افراد متکبر و مغرور، افرادي که در تمام زمينه ها تشنه رقابت اند، افرادي که لاف مي زنند و به ديگران فخر مي فروشند و افرادي که محتاج تصديق از سوي ديگران اند، در شمار افراد بدون اعتماد به نفس کافي هستند.بخل و حسادت، مشکوک بودن نسبت به ديگران، تشويش و نگراني دائمي، احساس شايستگي و لياقت نداشتن، غرق بودن در مشکلات خود، حريص بودن در قدرت و جاه و مقام و اعتقاد به اين که هميشه حق با آنان است و يا اين تصور که هميشه بايد همه توقعات ديگران را برآورده کرد، از ويژگي هاي شخصيتي آن هاست.

طردم نکن…

افراد فاقد عزت نفس، تصوير خوب و جذابي از ظاهر و چهره خود ندارند. در «نه» گفتن به ديگران دچار مشکل اند. خيلي نگران هستند که از سوي خانواده، دوستان و همکاران طرد شوند، بسيار منفعل عمل مي کنند و نسبت به ويژگي ها و توانمندي هاي خود بي اعتنا هستند و چه بسا آن ها را نمي بينند. در بروز احساسات خود ناتوان اند و به دليل ترس از بروز درونيات خود آدم هاي صادقي نيستند. آن ها به شدت از اين که ديگران دوستشان نداشته باشند، مي ترسند.

نگاهم نکنيد….

افراد فاقد اعتماد به نفس در موقعيت هاي جمعي احساس فشار و ناراحتي مي کنند، از اين که مورد توجه باشند، عذاب مي کشند، براي زندگي خود هدف هاي مشخصي ندارند، از داشته ها و نداشته هاي خود آگاه نيستند. آن ها حتي در هنگام خريد درست نمي دانند به دنبال چه چيزي هستند و اغلب بعد از خريد دچار احساس پشيماني مي شوند. اين ناتواني در انتخاب شغل و رشته تحصيلي نيز گريبانگير آن هاست.

تشابه متضادها!

برخي از علايم اعتماد به نفس پايين شبيه به ويژگي افرادي است که اعتماد به نفس بالايي دارند. برخي افراد فاقد اعتماد به نفس، به شدت به دنبال جلب توجه هستند، در يک جمع به جاي انزوا گزيني سعي در نشان دادن بيش از اندازه خود دارند و اين نمايش معمولا خيلي غيرطبيعي جلوه مي کند؛ اين افراد در واقع به دنبال اين هستند که ديگران دوستشان داشته باشند و با نوعي ترس از تنهايي دست به گريبان اند. ويژگي هايي مثل رياست طلبي، رفتارهاي مستبدانه، سلطه جويي، خودخواهي و برتري طلبي نشانه حقارت و خود کم بيني است که از درون اين افراد نشات مي گيرد و فرد در واقع به دنبال پنهان کردن احساس منفي و رضايت نداشتن دروني نسبت به خودش است، اين در حقيقت اعتماد به نفس کاذب است.
منبع:میگنا

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *