هیپنوتیزم چیست ؟ و انواع هیپنوتیزم و…

هیپنوتیزم چیست ؟ و انواع هیپنوتیزم و…
تحقيقات و مشاهده علمي جديد در زمينه هيپنولوژي اطلاعات خيلي بيشتري در دسترس ماقرار داده است.

با توجه به متدهاي جديد متنوعي كه در دسترس قرار گرفته اند , تصور مي شود در اكثريت عظيمي از افراد بشر قابليت هيپنوتيزم شدن وجود داشته باشد تقریبا درصد95
در هيپنوتيزم از روشهاي بدون كلامي مي توان استفاده كرد و به اين ترتيب حتي افراد كر و لال هم هيپنوتيزم شده اند .اين مسئله اين اهميت را دارد كه براي مقاصد درماني لزوماًنيازي به خلسه هاي عميق هيپنوتيزمي نيست و با درجاتي از آرميدگي كه براي تمام افراد به سادگي قابل دسترسي است, امكان درك و قبول تلقينهاي درماني در رفتار و اعمال آنها امكان پذير است.

انواع هیپنوتیزم:

هیپنوتیزم( انسانی) دونوع است:

در یکی شخص خود را هیپنوتیزم میکند که خود هیپنوتیزم نامیده میشود

در دیگری فرد شخص یا اشخاص دیگر را هیپنوتیزم میکند که دگر هیپنوتیزم گفته میشود.

با هیپنوتیزم از خواب بیدار شوید:

هیپنوتیزم یک حالت فوق طبیعی مغزی است که به طریق مصنوعی ایجاد می گردد. سلول های مغز در این حالت آمادگی بیشتری جهت یادگیری چیزهای جدید خلق تجربیات جدید خلاقیت و نوآوری دارد.

هر چقدر عمق هیپنوتیزم بیشتر شود تعداد سلولهایی که می توانند روی یک موضوع تمرکز داشته با شند بیشتر خواهد شد و میزان یادگیری به همان مقدار بیشتر خواهد شد.

در هیپنوتیزم ما با قدرت اعجاز انگیز تصویر ذهن یا باور روبرو می شویم. گاهی از اینکه تنها تصویر ذهنی یا باور می تواند چه تغییرات شگرفی در مغز انسان ایجاد کند دچار شگفتی می شویم. تصویر ذهنی در تمام مراحل زندگی اثراتی بر روی انسان می گذارد. ما با تلقینات منفی محیط هیپنوتیزم شده ایم برای اینکه بتوانیم حداکثر توان خود را نشان دهیم باید با هیپنوتیزم از خواب بیدار شویم و محدودیت هایی که برای ما ایجاد شده اند را از بین ببریم.

اغراق آمیز نیست اگر بگوییم همه انساها هر کدام تا اندازه ای تحت تاثیر عقایدی که از دیگران گرفته اند و عقایدی که برای خودشان تکرار شده است و بر حقیقی بودنش صحه گذاشته اند هیپنوتیزم شده اند . اندیشه های منفی روی افکار ما درست همان اثر اندیشه های منفی را دارند که توسط متخصص هیپنوتیزم ایجاد می شود.

اجازه دهید درباره نمایش هایی که توسط برخی از استادان هیپنوتیزم انجام می شود صحبت کنیم.

هیبنوتیزور(هیپنوتیزم کننده) به بازیکن فوتبال می گوید دستش روی میز چسبیده و او نمی تواند دستش را بلند کند.بازیکن با همه تقلایی که می کند نمی تواند دستش را از روی میز بلند کند. عضلات دست و شانه از زور فشار چون طناب کشیده می شود . اما دست همچنان از روی میز تکان نمی خورد.

هیبنوتیزور به قهرمان وزنه برداری می گوید توانایی بلند کردن مدادی را ندارد وزنه برداری که در حالت عادی 300کیلوگرم را بلند می کند از بلند کردن یک مداد عاجز می ماند.

شگفتی مسئله جایی نمایان می شود که هیپنوتیزم ورزشکار را ضعیف نمی کند. به صورت بالقوه قدرت همیشگی اش را حفظ می کند اما بدون اینکه بداند در جهت خلاف خود تقلا می کند. از یک سو سعی می کند مداد را بلاند کند و از سوی دیگر هم عضلاتش منقبض می شود.

آیا هیپنوتیزم قدرت واقعی اش را زیاد کرده است؟

در آزمایشی قدرت ورزشکار را روی دستگاه قدرت سنج اندازه گرفتند و عدد 100 پوند به دست آمد . هر چه ورزشکار فشار بیشتری آورد عقربه از عدد 100 پوند جلوتر نرفت. در هیپنوتیزم به او تلقین شد که فرد بسیار بسیار قوی است مجددا قدرت بازوی وی اندازه گیری شد این بار عقربه قدرت سنج روی 125 متوقف شد.

آیا می توان این کار را از روش علمی توجیه کرد ؟

ورزشکار در شرایط چون فکر می کرد قدرتش از 100 پوند بیشتر نیست محدودیتی برای قدرت خود ایجاد کرده بود . هیپنوتیزور با برداشتن این مانع ذهنی به او امکان داد تا تمامی نیروی حقیقی اش را به کار گیرد.

هیپنوتیزم شما را از خواب باور های منفی و غلط بیدار می کند. موانع را از سر راه شما برمیدارد . با هیپنوتیزم از خواب بیدار می شوید و خود حقیقی که بسیار قدرتمند و سودمند می باشد را به نمایش می گذارید .

چگونه هیپنوتیزم دارای چنین قدرتی است؟

همانگونه که می دانید کامپیوتر برنامه ریزی می شود. کامپیوتر طبق برنامه جواب های مناسب را پیدا می کند . مغز انسان شبیه به یک کامپیوتر بسیار قوی پر قدرت است . اگر شما آن را جهت موفقیت برنامه ریزی کنید بدون انحراف و بی راهه رفتن شما را به موفقیت می رساند اگر اطلاعات غلط به آن بدهید یا هدفتان مشخص نباشد یا به طور کلی خوب برنامه ریزی نشود و به علائم هشدار دهنده این کامپیوتر عظیم توجه نکنید به جای آن که شما را موفق کند دچار سردر گمی می کند و حتی با تلاش زیاد هم موفقیت چندانی نسیبتان نمی کند.

ما تنها از 5/. یا کمتر از ظرفیت کلی مغزمان استفاده می کنیم . هیپنوتیزم این قدرت را دارد که نیروی نهفته مغز ما را بیدار کند .

قرار گرفتن در حالت خود هیپنوتیزمی بدین معنا نمی باشد که از جسمتان به کلی دور شوید و آن را فراموش کنید . بر عکس تجربه خود هیپنوتیزم این امکان و قدرت را در اختیار شما قرار می دهد که شما بیشتر از قبل با خودتان ارتباط برقرار کنید . و این وسیله نقلیه (ماشین ذهن)که سالها باید با آن همراه و همگام باشید را بیشتر بشناسید .

بهتر بتوانید آن را برنامه ریزی کنید و از آن بهتر استفاده کنید.

تحقیقات نشان می دهد که بیش از 90/. از بیماریها و مشکلات انسان بهدنبال وجود استرس در بدن ایجاد می شود . برای اینکه بتوانیم استرس را از بین ببریم لازم است بدنمان در یک وضعیت آرامی قرار گیرد . در واقع هر قدر که شما از لحاظ جسمی و روانی در وضعیت ریلاکس تر و آرامتری قرار بگیرد سرعت درک سلامتی تمرکز فکر بهتر می گردد.

و بهترین راه استفاده از هیپنوتیزم و خود هیپنوتیزم است .

کاربردهای درمانی

به تدریج کارایی فراوان هیپنوتیزم در امور درمانی بیشتر ثابت می شود . بندرت هفته ای می گذرد که گزارش تازه از درمانهای موفق با استفاده از کاربرد هیپنوتیزم ارائه نگردد.واضح است که برای استفاده ازآن دراموردرمانی مقداری اطلاعات در زمینه روانشناسی و پزشکی مورد نیاز است . این بدان علت است که برخی از علائم بیماری (روان تنی ) یک فرد عصبی چنان به علائم اولیه یک بیماری جدی تر شبیه است که قدرت تشخیص علائم مشکوک ضروری می باشد .

اگر بیمار برای راهنمایی در مورد احتمال وجود یک بیماری خطرناک به هیپنوتیزور مراجعه نماید حتما باید توسط یک پزشک هم معاینه شود .

و مشخص شود که بیماری مزبور بخاطر مشکل فیزیکی حادث شده یا روانی . و بیمار نسبت به درمان معمول چه واکنشی نشان داده است.

از تلقین هیپنوتیزمی در مورد بیماری های زیادی می توان کمک گرفت .

هیپنوتیزور حتی قادر است بر روی بسیاری از بیماری هایی که روند معمول درمان تاثیری بر روی آن ها نداشته اند اثر گذارد .

اگر چه دانستن اینکه هیپنوتیزم قادر است بسیاری از ناراحتی ها را درمان کند و نیز تنها روش بیهوشی و بی حسی است که مرگ و میر و عوارضی به دنبال ندارد .

باعث خوشحالی ما می شود اما باید متوجه باشیم که نباید از آن به طور بی رویه برای از بین بردن درد استفاده کرد . نباید فراموش کرد که درد و ناراحتی علائمی طبیعی هستند که نشان می دهند موضوع خاصی از بدن نیاز به توجه بیشتری دارد .بدون راهنمایی یا نظارت پزشکی هیچ درمانی نباید انجام گیرد.

هیپنو آنالیز
هیپنو آنالیز شیوه ای عملی و در حقیقت یک روانکاوی فشرده است . همانطور که روانکاوی در نتیجه آزمایشهای هیپنوتیزمی بوجود آمده و مدتی بعنوان وسیله ای برای اکتشاف چیزهایی با صورت مخفی و کارکردهای پنهان در ذهن ناخودآگاه مورد استفاده قرار گرفت
در سالهای اخیر روانکاوی یک مبنای تجربی وعملی صحیح را ایجاد نمود و همراه با دیگر شاخه های علوم پزشکی هر چه بیشتر از هیپنوتیزم به عنوان ابزاری عملی سود جست .

به دلیل جابه جا گرفتن هدف با وسیله در میان روانکاوی اولیه توقعات نادرستی از هیپنوتیزم و قدرت درمانی آن بوجود آمد.
هیپنوتیزم به خودی خود یک ابزار بود وسیله ای برای رسیدن به هدف و درک آن نیازمند بینش بود .
در پنجاه سال گذشته این بینش تا حد زیادی حاصل گردید . یعنی با دانش مهارت و درک هیپنوتراپیست ها.توانایی هیپنوتیزم در اصلاح رفتار غیر عادی و کمک به انطباق بسته به این که تا چه میزان مقاومت ها و صدمات درونی شناسایی شوند و چه اقدام موثری بر غلبه بر آنها صورت گیرد مشخص می شود
كاربردهاي باليني هيپنوتيزم

به طور كلي كاربردهاي هيپنوتيزم به دوبخش باليني وغير باليني تقسيم ميشود.حيطه باليني هيپنوتيزم يا هيپنوتراپي باليني با قدمتي ديرينه درجهت تشخيص وكمك درمان وحتي درماني به كار گرفته شده است .طب نوين پزشكي هنوز در بسياري از موارد در شناسايي مكانيسم و نحوه درمان بيماريها ناتوان است. بهره گيري از توانائي هاي شخصي انسان حتي بااينكه هنوز فرايندي ناشناخته داردبسيار قابل توجه وكارآمد مي باشد.

هيچگاه نبايد از هيپنوتراپي انتظار معجزه داشت هر چند گاهي اوقات نيز بدون اغراق معجزه مي كند.در مواردي مانند تروماها واورژانسها كه پروسه هاي روتين پزشكي قابليت ارزيابي وكارايي دقيق وبا سرعتي را دارا است ديگر استفاده از روشهايي مانند هيپنوتراپي نبايد به كار برده شود.

آشنايي با فيزيوپاتولوژي بيماريها موارد احتياط تداخلات دارويي وغيره در مورد بيماري مورد نظر تنها توسط كادر پزشكي مورد نظر امكان پذير است واز دخالت افراد سودجو در اين زمينه بايدجلوگيري شودامروزه كاربردها ي هيپنوتيزم در حيطه پزشكي ودندانپزشكي بسيار گسترده است وردپاي آن تقريباً در تمام بخشهامانند روانپزشكي ،طب اطفال، ايمني ، پوست ،سرطان ، اندوكرين، راديولوژي پرستاري ،جراحي و… ديده مي شود ازطرف ديگر آشنايي وتخصص درمانگر در زمان بكارگيري هيپنوتيزم بسيار لازم وضروري ميباشد.كه اين روش در كنار دانش پزشكي نوين ميتوانند به عنوان مكملهاي يكديگر در جهت سلامت و بهداشت مورد استفاده قرار گيرد.

پديده هاي هيپنوتيزمي

با مطالعه دقيق پديده هاي هيپنوتيزمي مي توان به ماهيت ترانس يا خلسه پي برد.

در هيپنوز تغييراتي در فيزيولوژي بدن ايجاد مي شود ازجمله اين تغييرات:تغيير ريتم قلب،كاهش فشار خون و كاهش مقاومت عروق محيطي و نيز كاهش متابوليسم پايه است . درجه حرارت بدن، مقاومت الكتريكي پوست، تعداد و عمق تنفس كاهش مييابد . تلقينات هيپنوتيزمي در تون عضلات و ترشحات غدد درون ريز تغييراتي ايجاد مي كنند اين تغييرات اساس بعضي از پديده هاي جالب هيپنوتيزمي هستند كه باعث جذابيت هيپنوتيزم شده است و نيز پديده هايي كه باعث اثرات درماني مي شوند .

برخي از پديده هاي هيپنوتيزمي عبارتند از : حالت كاتالپسي يا جمود عضلاني ، تغييرات در حواس پنجگانه، بي حسي هيپنوتيزمي ، سومنامبوليسم، تغييرات قدرت حافظه و رجعت سني و قدرت تلقين پذيري فوق العاده و غيره .
منبع :ghodratezehneman

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *