ورزش تاثیر مثبتی بر صحت روانی به‌جا می‌گذارد

ورزش تاثیر مثبتی بر صحت روانی به‌جا می‌گذارد
امروز ورزش به حیث روش موثر در همه‌ی جوامع بشری جایگاه ویژه‌ی پیدا کرده است. ارتباط فعالیت‌های بدنی و ورزش با علوم مختلفه زمینه‌های جدیدی را برای مطالعه‌ی انسان فراهم کرده و گستردگی مطالب و موضوعات مرتبط با ورزش و تربیت بدنی به حدی است که نیاز به علوم تخصصی و مطالعات ویژه را ایجاد کرده است. من در این مقاله نقش ورزش در عملکرد‌های روانی را واضح می‌سازم و امیدوارم روزی بتوانیم در کشور عزیز ما افغانستان “ورزش درمانی” را نیز در کنار داوردرمانی و روان‌درمانی منحیث یک وسیله خوب بخشی از برنامه‌های درمانی بیماران روانی خود داشته باشیم!

تحقیقات نشان می‌دهند که ورزش نه تنها درحفظ سلامت جسمی نقشِ عمده دارد، بلکه رابطه‌ی نزدیکی با سلامت روانی و به‌ویژه در پیشگیری از بروز نابسامانی‌های روانی هم دارد. ورزش اضطراب و افسردگی را کاهش داده و اعتماد‌به‌نفس را افزایش می‌دهد.

پژوهش‌های دو نفر دانشمند بنام‌های هاکس و هانس سیله در سال ۱۹۸۴، که روی تاثیر ورزش بر روی ویژگی‌های شخصیتی و اضطراب کار کردند، واضح کرد که ورزش در تداوی افسردگی‌های حاد و مزمن تاثیر مفید، مثمر و متعادل کننده دارد. هم چنان آنها دریافتند مریضانی که به درمان دوایی ضرورت داشتند، ورزش بیشترین نقش را در کاهش استرس شان بازی می‌کرد. در نتیجه این دو دانشمند ابراز کردند که ورزش مغز را در برابر هیجان واسترس مقاوم می‌گرداند!
پژوهشگر دیگری بنام مادلین تأثیر قطع ورزش را روی ده داوطلب که هفت روزدر هفته و روزانه ۴۵ دقیقه ورزش می‌کردند، ارزیابی کرد. قسمی که به آنها پس از یک روز تمرین سه روز استراحت توصیه می‌کرد و روز پنجم دوباره اجازه تمرین داشتند. دیده شد که کم‌کردن و حذف ورزش با عوارضی از قبیل اضطراب، تنش، افسردگی، سردرگمی و کاهش قدرت ذهنی همراه بود. برعکس زمانی‌که این تمرینات به طور مرتب از سرگرفته می‌شد، عوارض فوق فروکش می‌کردند!

ازسوی‌دیگر‌، ورزش در سنین کودکی و نوجوانی باعث آزاد شدن انرژی‌های ذخیره شده گردیده و در این دوره‌ی زندگی بسیار لذت‌بخش و آرامش‌بخش میباشد. سهم‌گیری در فعالیت‌های ورزشی نقش اساسی در کسب مهارت‌های رفتاری و کفایت و درایت جوان و نوجوان داشته و هم‌چنان ارتباطات اجتماعی ایشان را بهبود می‌بخشد. بعلاوه در دوست‌یابی و علایق سالم با همسالان آنها را کمک می‌کند.
در یکی از مطالعات که در سال ۱۹۹۹ در ایالات متحده بین جوانان صورت گرفت، آشکار شد که ۶۵ درصد از جوانان پس از توسل به ورزش، اعتیاد به الکول و سایر مواد نشه‌آور را ترک کردند.
قرار یافته‌های طبی، در جریان فعالیت‌های ورزشی سویه ترشح اندورفین‌ها افزایش می‌یابد و به همین دلیل ورزشکاران پس از انجام تمرینات احساس لذت، آرامش، و وانهادگی خوشایندی را تجربه می‌کنند. از آنجای‌که شباهت‌های بین اندورفین‌ یعنی مورفین‌های داخلی بدن و ترکیبات اوپویید موجود است، ورزش را می‌توان جایگزین سوء‌مصرف مواد نشه‌آور در معتادان ساخت.
هم‌چنان واضح شده است که ورزش جریان خون را در تمام بدن منجمله مغز افزایش می‌دهد که این، پروسه از دست‌رفتن بافت (نسج) حجروی مغز را که در حوالی۴۰ سالگی شروع می‌شود به کندی مواجه ساخته و به تعویق می‌اندازد. هرچند تا هنوز معلوم نیست میزان مورد نیاز ورزش برای بهتر شدن حافظه تا چه حد است، اما واضح شده است که حتی مقدار بسیار کمی ورزش و فعالیت فیزیکی می تواند به بهتر شدن حافظه کمک کند و این تأثیر وقتی بیشتر می‌شود که به طور مستمر و مرتب و حداقل سه‌بار در هفته ورزش انجام شود.
منبع :noskheh

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *