ورزش منظم برای سلامت روانی

ورزش منظم برای سلامت روانی

هدف از ورزش چیزی ورای خوش اندام شدن است. ورزش به سلامت روحی و روانی ما نیز کمک می کند. ورزش باعث بالا رفتن عزت نفس شده، ذهن ما را از مشکلات دور می کند، و به ما قدرت کنترل مسائل را می دهد.

هدف از ورزش چیزی ورای خوش اندام شدن است. ورزش به سلامت روحی و روانی ما نیز کمک می کند. ورزش باعث بالا رفتن عزت نفس شده، ذهن ما را از مشکلات دور می کند، و به ما قدرت کنترل مسائل را می دهد. به طور کلی، افرادی که بواسطه ی تحرک تندرست هستند، نسبت به افرادی که تحرک ندارند، کمتر دچار اضطراب، افسردگی و استرس می گردند.
تحقیقات بیان می کنند که ورزش می تواند به درمان برخی مشکلات روانی خاص کمک کند. ورزش می تواند از بازگشت افسردگی جلوگیری کرده و علائم افسردگی خفیف را درمان کند.

هنگام ورزش خود را از گزند خطرات احتمالی حفظ نمایید
ورزش ملایم برای همه ی افراد مفید است، با این حال بهتر است پیش از افزایش فعالیت های بدنی با پزشک خود مشورت نمایید. همه ی افراد در سنین ۶۵ سال به بالا می بایست پیش از ورزش با پزشک مشورت کنند.
• ورزش را به آهستگی شروع کنید، و به تدریج بر مقدار آن بیافزایید.
• چنانچه در حین ورزش دچار درد شدید شدید، بویژه در ناحیه ی قفسه ی سینه و یا دچار مشکل تنفسی شدید؛ ورزش را متوقف کنید و در مورد علائم خود با پزشکتان صحبت کنید.
• افرادی که دچار اضطراب شدید یا اختلال هراس (پانیک) می باشند، ممکن است در حین ورزش دچار یک اپیزود عصبی شوند، علت این است که ورزش باعث افزایش میزان برخی مواد شیمیایی بدن مانند اسید لاکتیک می گردد. اگر شما نیز در هنگام ورزش با مشکلی روبرو شدید، مراتب را حتما به اطلاع پزشکتان برسانید.

نکاتی برای حفظ تحرک بدن
زمانیکه شما دچار افسردگی، اضطراب و یا مشکل روانی می گردید ممکن است انجام هرگونه فعالیتی برای شما دشوار باشد. لکن، تحرک به شما کمک می کند که احساس بهتری پیدا کنید، بنابراین راهی برای فعال شدن پیدا کنید. این کار را به آهستگی انجام دهید، مثلا می توانید از چند دقیقه ورزش در روز شروع کنید.
• از افراط در ورزش خودداری کنید. از ورزش های ساده ترمانند پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا یا دوی آهسته شروع کنید.
• پیش از شروع ورزش اصلی، ابتدا به مدت ۵ دقیقه بدن خود را گرم کنید. برای این کار، می توانید راه بروید، دست ها و پاهای خود را به آرامی حرکت دهید، یا چند حرکت ساده ی کششی ماهیچه ای انجام دهید.
• از تست صحبت کردن-آواز خواندن در حین ورزش استفاده کنید تا ببینید سرعت وشدت ورزش تان صحیح است یا خیر.
o اگر در حین ورزش قادر به صحبت کردن باشید، این به آن معنی است که خوب پیش می روید.
o اگر در حین ورزش قادر به آواز خواندن باشید، این به آن معنی است که می توانید سرعت و شدت حرکات را کمی بیشتر کنید.
o اگر در حین ورزش قادر به صحبت کردن نباشید، احتمالا شدت حرکات شما بسیار زیاد است و باید آن را پایین بیاورید.
• پس از اتمام ورزش، ۵ تا ۱۰ دقیقه را به سرد کردن بدن اختصاص دهید. در حین سرد کردن بدن، می توانید از برخی ورزش های کششی استفاده کنید.
• پیش از ورزش، در حین ورزش و پس از آن آب بنوشید.
• سعی کنید به طور مرتب ورزش کنید. لکن از ۳ تا ۴ ساعت مانده به زمان خوابتان ورزش نکنید، چرا که ممکن است برای خوابیدن با مشکل روبرو شوید.
• شما می توانید فعالیت های بدنی روزانه تان را در برنامه ی ورزشی تان بگنجانید، برای مثال می توانید :
o برای رفتن به سر کار یا ماموریت های اداری، پیاده بروید.
o شخصا با ماشین چمن زنی کار کنید (هول بدهید)، برگ های باغچه را جمع کنید ویا برف پارو کنید.
o زمین را جارو بکشید (چه جاروبرقی و چه جارودستی)
o با فرزندانتان بازی های پرتحرک کنید و یا حیوان خانگی تان را برای پیاده روی ببرید.
تمام تلاش خود را به کار گیرید تا فعالیت های ملایمتان را به تدریج به دو و نیم ساعت در هفته برسانید. منظور از فعالیت های ملایم راه رفتن سریع، دوچرخه زدن سریع، یا پرتاب توپ بسکتبال می باشد. با این حال، هر فعالیت دیگری نیز که ضربان قلب شما را بالا ببرد را می توانید به این برنامه اضافه کنید، حتی انجام کارهای سخت خانه. سرعتی مناسب برای حرکات خود پیدا کنید. می توانید فعالیتهای خود را به بخشهای ۱۰ دقیقه ای یا بیشتر تقسیم کنید و این بخش ها را در طی روز یا در طی هفته انجام دهید.
چنانچه نمی خواهید به تنهایی ورزش کنید، از یک نفر بخواهید که با شما همگام شود یا در یک گروه ورزشی یا باشگاه بدنسازی ثبت نام کنید.

منبع: گروه مترجمان آریا سلامت

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *