ورزش و آرامش روانی

ورزش و آرامش روانی
ورزش از چند طریق باعث ایجاد آرامش روانی در انسان می‏ گردد

۱) از طریق تخلیه انرژی‏ های درونی.

انسان در ارتباط با محیط بصورت دائمی دارای تبادلات انرژی می‏ باشد. یعنی از راه خوردن مواد غذائی و مایعات، خواب و… انرژی دریافت نموده و از طرف دیگر این انرژی‏های دریافتی را مصرف و تخلیه می‏ نماید. اگر این انرژی‏ ها در درون انسان متراکم شده و راه تخلیه خود را به صورت صحیح نیابند،

ممکن است‏خود را به شکل ‏های گوناگون مثل انفجارات روانی، ناآرامی‏ های فردی و اجتماعی هیجانات کنترل نشده و همچنین اضطراب و ناآرامی نشان دهند. ورزش کردن باعث می‏گردد که این انرژی ‏های متراکم درونی انسان که در زمان قدیم صرف کار و رفت و آمد و… می‏شد، در مسیری سالم و سازنده مصرف و تخلیه شود و تعادل درونی بین انرژی‏ های دریافتی و پرداختی برقرار و در نتیجه آرامش روانی بر وجود وی حاکم گردد.

آرامش روانیدر نظر گرفتن این مسئله بخصوص در نوجوانان و جوانان که دارای انرژی و جنب و جوش فراوانی می‏ باشند بسیار مهم است. خود شما هم شاید حالت آرامش روانی توام بانشاطی را که پس از یک ورزش کردن متعادل به انسان دست می‏دهد، تجربه کرده باشید و شاید یکی از علل این مطلب که گفته می‏شود بیماریهای روانی بخصوص اضطراب وافسردگی در زمان‏های قدیم کمتر از امروز بوده است، این بوده که افراد آن روزگار دارای تحرک و فعالیت‏ بدنی فراوان بوده ‏اند و فرصتی برای ابتلاء به اضطراب و افسردگی نداشته‏ اند! امروزه کار درمانی یکی از شیوه ‏های درمان بیماران روانی است، چرا که کار کردن هم به مثابه نوعی ورزش کردن است که موجب تخلیه انرژی‏ های درونی و بسیاری آثار مفید دیگر می‏ شود.

۲) از راه ایجاد نشاط روحی

یکی از آثاری که همه ورزشکاران درسخنان خود به آن اشاره می ‏کنند، نشاطی است که از طریق ورزش کردن نصیب انسان می‏شود. پرواضح است که نشاط را با اضطراب و غم و اندوه و افسردگی سرسازگاری نبوده و آن ها را از میان برخواهد داشت.

ورزش و آرامش روانی۳) گزارشاتی مبنی بر تاثیر ورزش بر افزایش آزاد کردن آندروفین‏ ها در بدن وجود دارد

آندروفین‏ ها از مخدرهای درونی بدن انسان هستند که دارای اثرات ضد درد آرامبخشی (Sedation) می‏ باشند. نیز این مواد با اثرات خواب آوری خود در آرامش بخشی به افراد کمک می‏ کنند.

۴) از راه تغییر وضعیت‏ بدن

بطور کلی حالت جسمی و وضعیت‏ های مختلفی که جسم و بدن و حالات صورت انسان به خود می ‏گیرد، هم نشانگری از حالات روانی او می‏باشد و هم براین حالات روانی دارای تاثیر بوده و زمینه تغییر آنها را فراهم می ‏کند.شاید یکی از علل اینکه در روایات فرموده‏ اند هرگاه دچار غضب شدید، برخاسته و وضو بگیرید، همین مطلب باشد. تغییر با اضطراب بیان شده است. برای مثال گفته شده چارلز دیکنز هر وقت دچار ناکامی و اضطراب می‏شده، در خیابان‏ها به قدم زدن می‏پرداخته است. ورزش کردن می‏تواند بعنوان یکی از راه‏ های خوب و مفید تغییر وضعیت‏ بدن و دور شدن از محیط و اندیشه اضطراب‏ زا مطرح باشد.

۵) و بالاخره از راه تقویت‏ حس اعتماد به نفس و احساس عزت نفس

امروزه هر چه بیشتر می‏گذرد نسبت‏ به آثار جسمی و روانی ورزش توجه بیشتری نشان داده شده، آثار مفید ورزش بیشتر کشف می‏شود. برای مثال «در مطالعه اخیری که در ژورنال اپیدمی شناسی آمریکا (American gournal to Epidemiology) به چاپ رسیده نشان داده شده که افزایش مشارکت در برنامه ‏های ورزشی، تمرینات بدنی و فعالیت‏ های جسمانی به شدت باکاهش علائم افسردگی (احساس اینکه زندگی بی ارزش است و یا برخورداری از یک روحیه ضعیف)، بی قراری و اضطراب (تنش و بی قراری بدن) و احساس کسالت (بی خوابی، احساس فرسودگی) همراه است‏».

منبع:aftab.ir

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *