وقتی حسادتمان گل می کند!/اثرات حسادت بر روح و روان

وقتی حسادتمان گل می کند!/اثرات حسادت بر روح و روان

وقتی حسادتمان گل می کند!/اثرات حسادت بر روح و روان
از قدیم گفته اند حسود هر گز نیاسود! کافی است کمی به عمق این مطلب دقت فرمایید یعنی اول حسود بودنش و بعد نیاسودنش را مورد توجه قرار دهید. خوب که رفتید توی عمقش متوجه منظورمان می شوید یعنی می فهمید که حسادت هیچ چیزی جز حرص خوردن و آزار و اذیت شدن برای فرد حسود به همراه ندارد و البته به کسی که به او حسادت می شود هم آسیب هایی می رسد. خیلی ها دوست دارند حسود نباشند و خیلی ها هم دوست ندارند که مورد حسادت قرار بگیرند، برای فرار از حسادت می توانید جزر و مد این هفته را بی خیال نشوید.

● من باشم و تو نه!

آدم ها توانایی این را دارند که به هر چیزی و هر کسی حسادت کنند. مثلا شما گاهی به یک موقعیت خانوادگی حسادت می کنید، گاهی به یک موقعیت شغلی و بعضی وقت ها هم به موقعیت فردی و اجتماعی یک نفر و آن وقت است که دست به کار می شوید و هر کاری می کنید تا حس حسادت خودتان را کم کنید. البته نه به این معنی که بی خیال حسادت شوید بلکه به این معنی که بتوانید یک جوری خودتان را خالی کنید. این خالی کردن ها معمولا با کلی رفتارهای ناپسند همراه است. اما بیشتر وقت ها حسادت شما از نوع حسادت عاطفی است. یعنی حس نگرانی شما نسبت به از دست دادن احساس عاطفه، توجه و علاقه دیگران به شماست. برای همین نسبت به کسانی که دوست دارید و نسبت به رفتارها و برخوردهای آن ها در مورد دیگران حسادت نشان می دهید. افکار وسوسه انگیز، تهمت های دائمی، نظارت بر فعالیت ها و سوء ظن داشتن در ارتباط با دیگران از رفتار هایی است که با حسادت شما در ارتباط هستند. نتیجه این حسادت در رابطه دوستانه و خانوادگی معمولا نتیجه خوبی نیست و عواقب ناراحت کننده ای دارد. افکار حسادت آمیز مخصوصا در زندگی مشترک می تواند پایه آن زندگی را به هم بریزد و کار را به جاهای بسیار باریک بکشد. برای همین می گویند حسادت قبل از هر چیز فرد حسود را آزار می دهد و زندگی او را خراب می کند چون وقتی شما نسبت به یک فرد حسادت دارید دائم در فکر مبارزه با او هستید، افکارتان در شبانه روز در حال نقشه کشیدن است که چه طور می توانید فرد مقابل تان را خراب کنید و یا چه طور می توانید جای او را بگیرید. آن وقت تمام فرصت های مهم زندگی تان را با این افکار و رفتار های ناشی از آن، از دست می دهید.

● پیامدهای حسادت ورزیدن
با خودتان فکر می کنید الان با کی حرف می زند؟ به کی پیامک زد؟ با کی قرار دارد؟ کجا هست؟ دارد چی کار می کند؟ این لباسش را چرا پوشیده است یا چرا فلانی رئیس شده است؟ چرا باید او را بیشتر دوست داشته باشند و… همه این افکار و سئوالات باعث می شود که افراد به لحظه لحظه زندگی کسی که دوست دارند مشکوک شوند و خودشان هم دائم در نگرانی و دلواپسی به سر ببرند. یا دائم به فکر گرفتن مقام و منصب یک نفر دیگر باشند و یا در حال مبارزه برای رسیدن به چیزهایی که دیگران دارند و او ندارد! آدم هایی که چنین حسادت هایی دارند معمولا رفتارهای شان تغییر می کند و این تغییر رفتار می تواند این پیامدها را داشته باشد:

● جر و بحث

کنجکاوی و نگرانی های ما یک پیامد بسیار بد به همراه دارد و آن هم جر و بحث کردن است. وقتی شما نگران این هستید که همسرتان یا حتی برادر یا خواهرتان با چه کسی حرف می زند یا دائم به دنبال یک ارتباط مشکوک در زندگی اش هستید و یا وقتی به کسی توجه می کند و یا با کسی حرف می زند حسادت شما باعث می شود که حساس شوید و بگویید، با کی حرف می زدید؟ چرا با او حرف زدید؟ و…. جر و بحث شروع می شود و زندگی تان پر می شود از چرا ها و جر و بحث ها. حسادت به همکاران یا دوستان هم خارج از این موضوعات نیست چون آن وقت دائم با آن ها سر جنگ دارید که حق شما را خورده اند و جایگاه شما را غصب کرده اند.

● ابراز خشم
حسادت شما باعث خشمگین شدن نسبت به کسی که به او حسادت می کنید می شود و آن وقت است که چون در ذهن تان زیاد پرورش پیدا کرده و دائم به او فکر کرده اید، دوست دارید سر به تن طرف مقابل تان نباشد و معمولا این را در رفتارتان به راحتی نشان می دهید. برای همین است که می گویند حسودها زود لو می روند چون نمی توانند خشم خود را کنترل کنند.

● آزار رساندن

یکی دیگر از پیامدهای فجیع حسادت داشتن، آزار رساندن به خودمان و از همه مهم تر آزار رساندن به دیگران است. وقتی شما حس حسادت تان نسبت به یکی گل می کند، ناخودآگاه رو به آزار رساندن او می آورید. مثلا فکر کنید شما نسبت به همکار همسرتان حسادت کنید آن وقت هم همسرتان را آزار می دهید و هم همکارش را! یا نسبت به رئیس تان حسادت کنید در این زمان تمام تلاش تان را می کنید، که او را خراب کنید تا از کار بیکار شود، این خراب کردن می تواند هر چیزی باشد از غیبت کردن تا زیرآب زدن و حتی دست بردن در کارها و برنامه هایش!

● برای آخرین حسادت
همه آدم های حسود دوست دارند با این خصلت خودشان مبارزه کنند و این رفتارشان را کنار بگذارند اما چون بلد نیستند و نمی دانند از کجا شروع کنند موفق نمی شوند. ما این جا یک بسته پیشنهادی به شما می دهیم که کمک تان کند تا حسادت خود را کاهش دهید. البته اگر کمی آن را جدی بگیرید.

● گام اول

احساساتتان را شناسایی کنید
اول از همه احساسات منطقی و غیر منطقی خود را در زمینه حسادت شناسایی کنید. ببینید حسادت شما در چه مواقعی بسیار مسخره و غیر منطقی است. مسلما حسادت شما به یک عدد کیف پول حسادت بچه گانه و غیر منطقی است. اما حسادتتان به داشتن یک پست رسمی در کار، می تواند منطقی باشد.(البته اگر شما هم قابلیت داشتن آن مقام را داشته باشید) بعد ببینید شما نسبت به چه موقعیت هایی بیشتر حسادت می کنید. زمانی که یک فرد موفق و دارای مقامی را می بینید حسادت تان گل می کند یا زمانی که می بینید مامان تان به خواهرتان بیشتر محبت می کند.

● گام دوم

طبقه بندی کنید
همه موقعیت هایی که در آن دچار حسادت می شوید را لیست کنید و بعد رفتارهای حسادت جویانه ای که نشان می دهید را توی یک ستون، رو به رویش یادداشت کنید. بعد یک ستون دیگر جلویش اضافه کنید تا بتوانید رفتار تصحیح شده را در آن بنویسید. مثلا وقتی شما می بینید مادرتان دارد به خواهرتان محبت می کند رفتار حسادت جویانه شما قهر کردن است، آن وقت باید این رفتار را حذف کنید و یک رفتار درست جایگزینش کنید.

● گام سوم

حساسیت خود را کم کنید
برای این که بتوانید رفتار حسادت آمیز خود را کاهش دهید سعی کنید خود را در موقعیت حسادت قرار ندهید. یعنی اگر به نمرات دوست تان حسادت می کنید دائم از او درباره معدل و نمرات درس هایش سئوال نکنید و خیلی کنجکاوی به خرج ندهید یا اگر به خواهر همسرتان حسادت دارید دائم سراغ گوشی همسرتان نروید تا ببینید چند تا پیام برای هم فرستاده اند یا چند بار به هم زنگ زده اند. کمتر دانستن شما باعث می شود که حسادت تان هم کم شود. اما رفتار های حسادت آمیز حساسیت شما را بیشتر می کند، این که دائم به دنبال نکات ریز و پیش و پا افتاده باشید تا به خودتان وصلش کنید حسادت شما را بیشتر خواهد کرد. اگر به موضوعات و مسائل مهم تر در زندگی تان فکر کنید ناخودآگاه از افکار ساده و حسادت آمیز رها می شوید.
منبع :persianpersia

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *