پاکسازی ذهن از افکار منفی و مزاحم

پاکسازی ذهن از افکار منفی و مزاحم
افکار منفی انسان باعث هدر رفتن نیرو و انرژی روانی می‌شوند و در واقع مثل موانعی هستند که مسیر فرد را برای رسیدن به اهدافش سد می‌کنند و حتی مانع این می‌شوند که فرد بتواند برای خود اهدافی را معین کند.
افکار منفی احساس نشاط و شادابی را از زندگی می‌گیرند، موجب کاهش اعتماد به نفس و اعتقاد به توانایی ها می‌شود.

با استفاده از موارد زیر می توانیم هم از حداکثر توانایی ذهنی خود استفاده کنیم و هم اینکه از شر خیلی از افکار و زباله های ذهنی راحت شویم.

مطمئناً شما از این مطلب استفاده زیادی خواهید کرد. مثلاً برای موارد زیر:

1. پاکسازی ذهن (مخصوصا وقتی که ذهن شما خیلی شلوغ هست)
2. آرامش دادن به خود در زمانهای پر استرس، انجام کارهای سخت و وحشتناک
3. آزاد سازی انرژی ذهن (مخصوصا زمانی که احساس خستگی شدید ذهنی میکنید)

این روش چگونه کار میکند – با افزایش RAM ذهن

تصور کنید ذهن شما مانند یک کامپیوتر هست که برای انجام یک سری از کارها باید از حافظه و رم استفاده کند. خوب همه می دانیم که هرچی بیشتر رم آزاد باشه سرعت انجام کارها در کامپیوتر بالاتر میرود. مثلا ۳D Studio Max و یا یک بازی بسیار پیشرفته برای اینکه به خوبی کار کنند و یا اصلا کار کنند نیاز دارند که حافظه بالایی آزاد باشد. حالا برای اینکه بخواهیم از آنها به بهترین حالت ممکن استفاده کنیم باید یک سری برنامه هایی بی استفاده را از حافظه پاک کنیم یا از آنها خارج شویم. همانطور که می دانید مثلا در ویندوز در هر زمان برنامه هایی زیادی بصورت پشت صحنه در حال کارهستند که ممکن است به آنها نیاز نداشته باشیم و با بستن آنها می توانیم میزان رم بیشتری را آزاد کنیم.
خوب حالا ذهن شما نیز دقیقا مانند یک کامپیوتر برای انجام کارهای خود مانند فکر کردن، آنالیز کردن، محاسبه کردن و یا حتی انجام امور نا خودآگاه نیاز به میزان رم آزاد دارد که بتواند بخوبی از عهده آنها بربیاید. پس شما اگر ذهن خالی تری داشته باشید بهتر می توانید روی کارهایتان تمرکز کنید و آنها را انجام دهید.

بصورت عادی معمولا ما همیشه نیمی از میزان رم ذهنمان پر از موارد درهم و برهم و بی استفاده است که واقعا نیازی به نگه داشتن آنها در ذهن نداریم.

بیشتر این به همریختگی های ذهنی ناشی از محرکهای بیرونی هستند که در طول روز وجود دارند. از صبح که ما بیدار میشویم تا شب که دوباره می خوابیم بسیاری از این محرکهای بیرونی روی ذهن ما تاثیر میگذارند. هر چی شما با افراد و موضوعات بیشتری درگیر باشید این محرکهای نیز بیشتر می شوند. حتی اگر شما درون یک غار زندگی کنید و با محیط بیرون ارتباطی نداشته باشید بازهم در معرض برخی از محرکهای بیرونی هستید.
این محرکهای بیرونی همان برنامه های بی استفاده در ویندوز را درون ذهن ما اجرا میکنند که فقط باعث هدر رفتن میزان رم کامپیوتر شما می شود.

خوشبختانه ما یک ابزار بیولوژیکی داریم برای خالی کردن ذهن بصورت طبیعی و اون هم خواب هست. البته باید توجه داشت که منظور خواب عمیق هست. معمولا حداکثر ۲۵% زمانی که در خواب هستیم در خواب عمیق قرار داریم و تنها در اون زمان هست که مقدار زیادی از فضای ذهنمون از افکار و محتویات درهم و برهم خالی میشود.

همچنین یکی از روشهای تخلیه ذهن از موارد بی استفاده، مدیتیشن است. امروزه خیلی از افراد در دنیا از روشهای مختلف مدیتیشن استفاده میکنند تا بتوانند به آرامش ذهنی برسند. اما یک سری محدودیتهایی هم در انجام این روش هست. اینکه شما معمولا نمی توانید در هر جایی به مدیتیشن بپردازید، دوم اینکه برای رسیدن به حد نهایت آرامش نیاز به تمرین زیادی هست که هر کسی هم ممکن است به اون حد نرسه، از همه مهمتر اینه که مدیتیشن چون باعث پایین اومدن فعالیت ذهنی میشه معمولا در بسیاری از افراد باعث خواب آلودگی میشود. پس باید یک راه حل دیگری پیدا کرد…
__________________________

1-خالی کردن ذهن با استفاده روش بیرون ریزی ذهن

در این روش شما باید هر چیزی که در ذهنتون هست بیرون بریزید. حالا چطوری؟! با استفاده از نوشتن!
۱- یک ابزار برای نوشتن انتخاب کنید: می تونید از قلم و کاغذ استفاده کنید و یا از یک نرم افزار واژه پرداز مثل word یا notepad

۲- هرچیزی که به ذهنتان میرسد را بنویسید: منظور از هر چیزی دقیقا یعنی هر چیزی! یعنی اینکه مثلا وقتی به صفحه خالی نگاه میکنید و با خودتان میگویید که “وای چه صفحه سفیدی” همان را بنویسید “وای چه صفحه سفیدی” یا اینکه مثلا میگویید “خوب چی بنویسم چیزی به ذهنم نمیرسه” بنویسید “خوب چی بنویسم چیزی به ذهنم نمیرسد”. دقیقا هرچیزی که به ذهنتان آمد را بنویسید و اصلا لازم نیست به آن چیزی که می خواهید بنویسید فکر کنید.

۳- اینکار رو به مدت ۱۵ دقیقه ادامه دهید: تا زمانی که ذهن شما احساس خالی شدن کرد اینکار را ادامه دهید. ممکن است شما در ۱۰ دقیقه بتوانید هر چیزی را که در ذهنتان هست بنویسید ممکن هم هست که ۱ ساعت طول بکشد که این معمولا وقتی فکر خیلی مشغولی دارید اتفاق می افتد.

2- خالی کردن ذهن با استفاده روش پر کردن ذهن

یکی از بهترین راه حل‌ها، زمانی که پاک سازی ذهن‌تان غیر ممکن به نظر می‌رسد، این است که آن را تا حدِ ممکن پر کنید. روی هر موضوع یا مفهومی مانند یک تخم مرغ یا آرامش و صلح تمرکز کنید (تمرکز روی یک جسم آسان‌تر است).
اگر جسم مورد نظر تخم مرغ باشد، به هر چیز مرتبط با تخم مرغ فکر کنید؛ مثلاً اینکه بیضوی است، به رنگ قهوه‌ای یا سفید است، دیواره‌ای شکننده دارد، از یک مادر به وجود آمده و…؛ سپس ارتباط آن‌ها را برون یابی کنید.
به عنوان مثال انسان‌ها صورت بیضوی دارند، طیفِ متنوعی از رنگِ پوست و پوستی شکننده دارند. هر کاری که می‌کنید در ‌‌نهایت به موضوع اصلی تمرکز (که در این مثال تخم مرغ بود) برگردید. می‌توانید تخم مرغ را به هر چیز مشابهی در جهان تعمیم دهید.‌‌ همان‌گونه که انیشتین می‌گوید هر چیز در جهان با چیز‌های دیگر ارتباط دارد. پس نهایتاً کاری که می‌کنید ارتباط دادن تخم مرغ به چیز‌های مشابه دیگر در جهان می‌باشد. قبل از اینکه ذهن‌تان به یکی از هزاران مطلب مرتبط با آن برود، ذهن شما تسلیم می‌شود یا از شدت خستگی به میزان متوسط از کار می‌افتد. ذهن خالی می‌شود، سپس می‌توانید آن را با ماهیت تخم مرغ پر کنید، آن ماهیتی که بین شما و سایر افراد جهان مشترک می‌باشد.
حتی شما نیاز ندارید تا ذهن‌تان را به طرز وحشتناکی پر کنید. گاهی اتفاق می‌افتد که خیلی سریع به ماهیت آن پی می‌برید. برای مثال ممکن است پی ببرید تخم مرغ از اتم و ریز ماده‌هایی تشکیل شده است که تفاوتی با عناصر سازنده بدن شما ندارند. کل جهان نیز به همین شکل است.

روش‌های زیادی برای پر کردن ذهن وجود دارد. یکی از این راه‌ها پاسخ به سوالاتی مثل این است که صدایی که از کف زدن ما به وجود می‌آید چیست یا چهره ما قبل از تولد به چه شکل بوده است. این تفکرات برای یک ذهن، جسم و احساس معمولی غیر قابل درک می‌باشد و از سال‌ها پیش به عنوان وسیله‌ای برای متعالی شدن و سلطه ذهن استفاده می‌شده‌اند. داستان‌های مختلفی از صوفی‌ها شنیده‌اید که تک تک مراحل عرفان را طی کرده‌اند، به گونه‌ای که خارج از درک ذهنی شما است.
راه دیگر تجسم ذهنی می‌باشد. در این روش باید ذهنِ خود را با هر آنچه دوست دارید پر کنید. برای مثال خود را به گونه‌ای تصور کنید که همواره دوست داشتید باشید. یک انسان با سلامت روانی، آرامش، خرد و مسلط به خود. سلطه ذهنی خود را کامل کنید.

توجه خود را روی مسائل مهم متمرکز کنید و مسائل جزیی و افکار استرس زا را به دور بیندازید. از نگرانی های زیاد و بی حد بشدت دوری کنید. سعی کنید فرد مثبتی باشید و از دیدن نیمه خالی لیوان پرهیز کنید.
منبع :ravvan

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *