پرانا و کاربردهای آن

پرانا و کاربردهای آن: پرانا تمامی انرژی*های ذهنی و جسمی را نمایان می*سازد. با انجام فعالیت*های گوناگون، پرانا از بین رفته و مجدداً از طریق هوا و غذا، جذب می*گردد. انجام مرتب تمرینات تنفسی، افزایش پرانا را در بدن باعث شده و شخص را قادر می*سازد با انجام تکنیک*های نسبت به انتقال آن به افراد دیگر برای شفادهی بیماران اقدام نماید. جذب ماده حیات یا همان پرانا تنها از طریق آگاهی بر روی تنفس امکان*پذیر است.

رابطه پرانا با تمرکز: هر چقدر پرانا را از طریق تمرینات تنفسی بیشتر جذب کنیم تمرکز و بودن در لحظه بیشتر شده، و در نهایت منجر به افزایش تمرکز فکر می*گردد.
جذب پرانا در بدن از طریق ”نادی*ها“ یا کانال*های عبور انرژی انجام می*گیرد، ۳ کانال اصلی عبور پرانا در بدن وجود دارد که عبارتند از: ”پینگالا یا خورشید“، ”آیدا یا ماه“ و ”سوشومنا یا کانال اصلی“.
انرژی*های گرم از سمت راست بدن و از طریق کانال ”پینگالا“ جریان پیدا می*کند، انرژی*های سرد بدن از سمت چپ و از طریق کانال آیدا به*حرکت در می*آید در انتهای ستون*فقرات نیرو یا انرژی عظیمی به نام کندالینی شاکتی وجود دارد که آن*را به*صورت مار خفته*ای تشبیه کرده*اند. این انرژی از طریق کانال سوشومنا که در امتداد ستون*فقرات قرار دارد به*تدریج به حرکت درآمده و از ۷ چاکرا که از انتهای ستون*فقرات شروع و به تاج سر ختم می*شود عبور کرده و فرد را به فرا آگاهی می*رساند.
نکته: برای بیدار کردن این نیروی عظیم معنوی که به سال*ها تمرین نیاز دارد تنها یک راه وجود دارد و آنهم انجام تمرینات مرتب یوگا، مدیتیشن و پیروی از رژیم*غذائی مناسب می*باشد.

پراناهای اصلی بدن:
۵ پرانای اصلی در بدن وجود دارد که عبارتند از: پرانا، آپانا، سامانا، یودانا و ویانا هر یک از پراناهای مذکور وظیفه سالم نگهداشتن بخشی از اندام*های بدن را به*عهده دارند.
پرانا در تمامی اتفاقات پیدا و پنهان و تمامی کارکردهای بدن اعم از خوردن، خوابیدن، فکرکردن، احساس کردن، تصمیم گرفتن و اراده کردن، نقش اساسی دارد.

جذب و ذخيرة نيروي حياتي پرانا
پرانا را مي*توان جذب و ذخيره كرد. ذخيرة پرانا مانند پس*انداز كردن آن است. بعضي عوامل موجب جذب بيشتر پرانا و بعضي عوامل موجب دفع آن مي*شود. ذخيرة پرانا خود موجب افزايش آن مي*شود. هنگامي كه مقدار پرانا در كسي افزايش يابد، تأثير مستقيمي بر روحيات و افكار و اعمال شخص مي*گذارد و شخص، توانمندي*هاي خارق*العاده*اي از جنس قدرت*هاي فيزيكي و متافيزيكي از خود بروز مي*دهد.
افزايش نيروي حياتي، تأثيرات ملموسي دارد كه به صورت مستقيم يا غير مستقيم قابل مشاهده است. حوزة اين تغييرات بسيار است و بيان تمام موارد آن مقدور نيست، اما براي نمونه و در حد اشاره چند مورد بيان مي*شود. به نسبت افزايش نيروي حياتي، توان شخص نيز افزايش مي*يابد و شخص نهايتاً تبديل به انساني كامل مي*شود. هنگامي كه اين نيرو باز هم افزايش يابد، شخص به موجودي افسانه*اي تبديل و قابليت*هاي كيهاني و الهي از او صادر مي*گردد.
بعضي به*طور طبيعي جاذب پرانا هستند و ذخيرة زيادي از آن را دارند. بعضي نيز دافع پرانا هستند و ذخيرة كمي از آن دارند. بعضي اعمال نيز موجب افزايش و حفظ پرانا و بعضي اعمال موجب كاهش آن مي*شود. تمريناتي نيز براي افزايش و ذخيرة پرانا وجود دارد.
ذخيرة انرژي پرانا نيازهاي حياتي شخص را كاهش مي*دهد. براي مثال، از نياز شخص به آب و خوراك و خواب كاسته مي*شود. گزارش*هايي از كساني كه قادر به ذخيره و افزايش ميزان پرانا در خود بوده*اند، ثبت شده است كه براي مدت*هاي طولاني بدون هوا و يا آب و غذا و خواب زندگي كرده*اند.
پرانا را نه تنها از طريق تنفس، بلكه از طرق مختلفي از جمله آب يا غذا يا غيره مي*توان جذب كرد. گاه نيز مي*توان آن را مستقيماً از كيهان، كائنات يا آسمان به دست آورد. انجام اعمال هم*سوي با ارادة الهي نيز موجب مي*شود كه قدرت جذب شخص بالا برود. انسان و موجودات زنده داراي حداقلي از اين نيرو براي زنده ماندن هستند. وقتي اين نيرو افزايش مي*يابد، توانمندي*هاي شخص نيز افزايش مي*يابد.
به طور طبيعي كساني كه اين نيرو را در خود ذخيره كنند، يا سطح آن را افزايش دهند، از سلامت بسيار خوبي برخوردار مي*شوند. با توجه به اين كه نيروي حياتي ارتباط مستقيمي با غدد مختلف بدن دارد، ارتباط اين دو مستقيم است. با كاهش يكي، آن ديگري هم كاهش مي*يابد و با افزايش آن، ديگري نيز افزايش خواهد يافت. اين نيرو كه پالايش نيز مي*يابد، موجب تأمين سلامت و افزايش طول عمر شخص خواهد شد
تعریف کلی پرانا
سوامي شيواناندا بنيان گذار مؤسسه ديو اينلايف واقع در دامنه هيماليا در كتابي تحت عنوان ((كنداليني يوگا )) پرانا را چنين توصيف كرده است .
پرانا ماحصل كلي نيروهائي است كه در جهان متجلي هستند پرانا نيروي حياتي است و تنفس تجلي ظاهري پرانا است . با اجراي روشهاي درست كنترل تنفس مي توان اين ماده لطيف را در درون كنترل و جذب كرد .
كنترل پرانا كنترل فكر است در واقع فكر بدون پرانا نمي تواند عمل كند . پرانا ماحصل انرژياي نهفته ايست كه در جهان و انسان وجود دارد گرما-روشنائي –الكتريسته و مغناطيس همه تجليات پرانا هستند .
قرارگاه پرانا قلب انسان است پرانا نيروي واحدي است كه وظايف بسياري را انجام مي دهد از اينرو متناسب با وظايفي كه انجام مي دهد نامهاي مختلفي دارد كه عبارتند از : پرانا- آيانا – سامانا- اودانا-ويانا .
هدايت پرانا به وسيله فكر و تحت كنترل اراده نيروي حياتي مجددي است كه مي توان آنرا هشيارانه براي پيشرفت خود يا شغاداون بسياري از بيماريهاي غير قابل علاج و يا براي مقاصد مفيد ديگر به كاربرد .
اگر شما به طريقه كنترل يك موج كوچك پرانا طي اعمال فكري پي بيد آنوقت راز انقياد پرانا ي عالمگير بر شما آشكار خواخد شد .
پيرو يوگا يعني كسي كه آگاه بر دانش اين راز است از هيچ نيروئي بيم ندارد زيرا او بر كليه تجليات نيرئي هاي عالم تسلط يافته است ..

پرانا ماحصل کلی نیروهائی است که در جهان متجلی هستند پرانا نیروی حیاتی است و تنفس تجلی ظاهری پرانا است . با اجرای روشهای درست کنترل تنفس می توان این ماده لطیف را در درون کنترل و جذب کرد .
کنترل پرانا کنترل فکر است در واقع فکر بدون پرانا نمی تواند عمل کند . پرانا ماحصل انرژی نهفته ایست که در جهان و انسان وجود دارد گرما، روشنائی ،الکتریسته و مغناطیس همه تجلیات پرانا هستند . قرارگاه پرانا قلب انسان است پرانا نیروی واحدی است که وظایف بسیاری را انجام می دهد از اینرو متناسب با وظایفی که انجام می دهد نامهای مختلفی دارد که عبارتند از : پرانا، آیانا ، سامانا، اودانا، ویانا . هدایت پرانا به وسیله فکر و تحت کنترل اراده است . نیروی حیاتی مجددی است که می*توان آنرا هشیارانه برای پیشرفت خود یا شفای بسیاری از بیماریهای غیرقابل علاج ویا برای مقاصد مفید دیگر به کاربرد .اگر شما به طریقه کنترل یک موج کوچک پرانا طی اعمال فکری پی ببرید آنوقت راز پرانا*ی عالمگیر بر شما آشکار خواخد شد . پیرو یوگا یعنی کسی که آگاه بر دانش این راز است از هیچ نیروئی بیم ندارد زیرا او بر کلیه تجلیات نیرئی*های عالم تسلط یافته است .ما نباید خود را به* ادراک* ماورای* حواس* مدیتیشن*، تله*پاتی*، پیشگویی* و احساسات* مافوق* بشری* محدود کنیم* .ورای* دیدن* یا لمس* کردن* و یا شنیدن*، فهم* ماورایی* حواس* جسم* است*. اشیاء انعکاسی* از ماده* هستند که* به* صورت* جرمی* از اتمهای* مرتعش* و پیوند خورده* به* یکدیگر در اتر تلاقی* می*شود. اما آنچه* در ذهن* مجسم* می*شود باید حیات* و زندگی* پیدا کند. قدرت* خلاقه* شما باید فعال* شود تا جایی* که* به* شرایط* لازم* دور و بر شما قدرت* جذب* بدهد و بتواند منابع* و شرایط* لازم* را برای* تحقق* خواسته*ها جذب* کنند. با این* شرایط* نیز باید آنچه* برای* خودتان* تصور می*کنید باور داشته* باشید. مهم* همین* است* که*: آنچه* برای* خودتان* تصور می*کنید، باور داشته* باشید. موفقیت* حاصل* اعتماد است*.
در اینجا باید گفت*: ذکرگفتن*، تعمق* یا مدیتیشن* یا مدی*تراپی* یا یوگا با روش تنفس پرانایی باعث* می*شود دردرون* ما منبع* قدرتمندی* ایجاد شود و بطور عمیق* ضمیر درونی* را باور می*کنیم . اما متاسفانه* مدیتیشن* و حالات* ذکر پیامدهای* دراماتیک* و گاهی* ترسناک* را در دوره* کوتاهی* از زمان* نیز دارد. همانطور که* گفته* شد اگر آگاهی* و دانش* خود را بالا برده* و از استاد کمک* بگیریم*، می*توانیم* به* خوبی* تشخیص* دهیم* و دیگر به اوهامات* و خرافات* دچارنشویم*.

دستورات مهم در انجام پرانایاما
.1 در تمرینات پرانایاما بایستی منظم و جدی بود.
.2 در هنگام بیماری نباید تمرینات پرانایاما را انجام داد.
.3 به هنگام انجام تمرینات پرانایاما عضلات صورت را عادی نگهداشته، اخم نکنید.
.4 بیش از توانتان نفس را نگاه ندارید.
.5 در صورت احساس درد در سینه تمریناتتان را متوقف کنید.
.6 از صحبت کردن بیش از حد و از خوردن بیش از اندازه غذاهای چرب و گوشتی پرهیز کنید.
.7 پرانایاما نیازمند تمرکز عمیق است و ذهن نقش اساسی را در آن ایفا می*کند. بنابراین بایستی تمرکز فکرتان را با تمرینات تمرکزی یا مدیتیشن افزایش دهید.

تنفس پراناياما
اهميت تنفس صحيح در مكتب يوگا بقدري است كه مي توان آنرا يكي از اركان مهم اين مكتب به حساب آورد .
تنفس در يوگا با نفس كشيدن معمولي كه موجب ادامه حيات و سوخت و ساز بدن است كلي تفاوت دارد .
در تنفس معمولي و روز مره اكسيژن را كه مورد نياز بدن است جذب مي كنيم و بدنوسيله خون را تصفيه و مواد زائد را مي سوزانيم اما اكثر همين تنفس دائمي را كه موجب ادامه حيات است به درستي انجام نمي دهيم و نياز كلي بدن را بطور شايسته برطرف نمي كنيم هنگام فرو بردن هوا كه بايد ريه ها كاملا از هوا پر شود تا اكسيژن كافي به بدن برسد عمل دم سريع و ناقص انجام مي گيرد و بيش از نيمي از گنجايش ريه ها پر نمي شود نتيجه اش بسياري از نارسائيها و عوارضي است كه مبتلا هستيم اما علت آنرا نمدانيم سرگيجه ها- سردرد ها –خستگي هاي بي دليل نشانه اي از كمبود نيروي حياتي بدن است .
علاوه بر اين در مكتب يوگا عقيده بر اين است كه غير از اكسيژن ماده حياتي ديگري در كائنات وجود دارد كه آنرا ((پرانا)) مي نامند .
پرانا همانند اشعه خورشيد طلائي رنگ و گرم است و بوسيله كاربرد روشهاي پراناياما جذب بدن مي شود و نيروي حياتي از دست رفته سلولهاي بدن و سيستم عصبي را تامين كرده موحب تازگي و طراوت سلولها و رفع نارسائيهائي مي شود كه در اثر خستگي و كمبود نيروي حياتي عارض شود است .
چون از لحاظ علمي دليلي بر وجود پرانا در هوا نيست ممكن است خواننده وجود پرانا را تصويري بيش نداند اما اگر در مدتي طبق دستورات اين كتاب تمرينات تنفسي (( ساواساعالي )) را انجام دهيد وجود پرانا را اعمال احساس خواهيد كرد و به اين نكته بيشتر اهميت خواهيد داد كه علم به بيش از قطره اي از درياي مجهولات دست نيافته است .

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *