پرسش هاي ذهنی

هوشمندانه بلوف زدن

پرسش هاي ذهنی

محصلي که به فن «هوشمندانه بلوف زدن» وارد است موفق خواهد بود. ما همگي بدون آنکه آگاهانه بدانيم بلوف مي‌زنيم. ولي آنچه که بايد ياد بگيريد بلوف زدن هوشمندانه و امتياز گرفتن از اين بابت است. بلوف زدن يعني چي؟ يعني نوشتن چيزي که نمي‌دانيد.

خيلي وقتها پيش مي‌آيد که پاسخ يک سؤال دشوار را واقعاً نمي‌دانيم. ممکن است سؤالي باشد که قبلاً هرگز پرسيده نشده است و يا شما آن را قبلاً به ياد آورده بوديد ولي بعد فراموش کرديد. اکثر محصلان در چنين حالتي پرسش و سوال را رها مي‌کنند. ولي يک کنکوری موفق مي‌تواند در اين مورد از شگرد بلوف زدن هوشمندانه استفاده کند.

قبل از اينکه پرسشي را براي بلوف زدن هوشمندانه انتخاب کنيد، مطمئن شويد که همه پرسشهاي  قبلي را به خوبي پاسخ داده‌ايد. اگر در اولين پاسخ بلوف زده‌ايد آماده برملا کردن آن باشيد! افراد کنکوری در اکثر امتحانات اين اختيار را دارند که پرسشها را بر حسب ترتيبي که مي‌خواهند پاسخ دهند. از اين قضيه به نفع خود استفاده کنيد.

 

 

حالا بياييد وضعيتي را تجسم کنيم که ممتحن به پاسخ بلوف زده شده نزديک مي‌شود. او قبلاً پاسخهاي شما را به ساير سؤالات ديده است و نظر خوبي داشته است. در حال حاضر نظر مساعدي نسبت به برگه امتحاني شما دارد. توجهي که او در اول کار به ورقه شما داشت کم کم کاهش مي‏يابد. او دچار اين فرضيه شده است که شما محصل خوبي هستيد. همانطور که مي‌بينيد اين قضيه بسيار مربوط به روانشناسي امتحان است.

دو قسمت از مهمترين بخشهاي يک پاسخ بلوف زده آغاز و پايان آن هستند. دقت مصحح در اين قسمتها بيشتر است. بايد بدانيد که بلوف زدن در اين قسمتها ساده‌تر است. و لذا مي‌توانيد مصحح را متقاعد کنيد به اينکه پاسخ درست را داده‌ايد.

کار را با توضيحاتي مبهم در مورد موضوع پاسخ خود شروع کنيد. اين قسمت بايد خيلي کلي باشد طوري که هيچ اشتباهي در آن وجود نداشته باشد. هر چه درباره آن موضوع مي‌دانيد به ياد آوريد و در آغاز توضيحات خود از واژه‌هاي کليدي استفاده کنيد. اين امر باعث مي‌شود مصحح باور کند که شما با آن مبحث آشنا هستيد. قسمت مياني پاسخ خود را براي مواردي انتخاب کنيد که به راحتي به خاطر مي‌آوريد. ارزيابيهاي خود را در قالب جملاتي مطرح کنيد، همچون "اين مفهوم مهمي است" و يا اين امر خيلي مهم است" طبيعي است که بايد امر مهمي باشد والا اصلاً مورد پرسش واقع نمي‌شد.

بعد پاسخ خود را با يک نتيجه‏ گيري قانع‏ کننده تمام کنيد. اين نتيجه‏ گيري نيز بايد يک جمله ارزيابي کننده و يا يک اظهار نظر باشد. هرگز ادعا نکنيد اين اظهارات شما است والا مورد ترديد واقع خواهد شد. مثلاً مي‌توانيد پاسخ خود را به شکل ذيل تمام کنيد: «در آن زمان همه مورخين بر اين اعتقاد بودند. و يا اين واقعه در آن زمان امري مهم محسوب مي‌شد.»

کاربرد عملی

حالا سعي کنيد با بلوف زدن مسير خود را باز کنيد. به خاطر داشته باشيد که از قراين و شواهد ذكر شده در خود سؤال استفاده کنيد و کلام خود را تعميم دهيد. توضيحاتي در مورد «وودوو» که نوعي سحر و جادو به سبک افريقايي است ذکر کنيد.

 

منبع " کتاب یادگیری آرام  اثر دکتر آرام "

انتشارات تجسم خلاق

www.aram24.ir

 

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *