پنج ترفند برای بهبود حافظه

پنج ترفند برای بهبود حافظه
ظرفیت حافظه انسان بسیار شگفت انگیز است. در پایان مسابقه حافظه، شرکت کنندگان تمام دفترچه تلفن، نمایشنامه، و یا لیست تصادفی از اعداد را از بر کردند، در این بین برای بیشتر شرکت کنندگان به یاد آوردن لیست مواد غذایی یک چالش بزرگ بود.

حافظه میتواند با تمرین بهبود یابد و این دلیل خوبی ایت تا شما بخواهید حافظه اتان را تقویت کنید.حافظه خوب به معنای مطالعه کمتر، به یاد آوردن تاریخ تولد، و کاهش نیاز به نوشتن مطالب می باشد.برای استاد شدن در ترفند های بهبود حافظه لازم نیست شما نابغه یا قهرمان حافظه باشید.
در اینجا پنج روش برای بهبود چشمگیر در حافظه به شما معرفی شده است:
1- صحبت در مورد گذشته:
مغز اطلاعات را بر اساس میزان و چگونگی تمرین در حافظه ذخیره می کند. غالبا خاطراتی که از آنها صحبت می کنیم به راحتی در دسترس هستند. علاوه بر این زمانی که شما از چیزی به طور منظم بحث و صحبت می کنید احتمال بیشتری برای گسترش دسته ای از اتصالات و محرکها است که حافظه را فعال کند. خاطراتی که به راحتی رها می شوند به طور امنی در حافظه بلند مدت ذخیره می شوند و بسیار آسان تر به یاد آورده می شوند. با صحبت کردن راجع به اتفاقات گذشته شما حافظه تان را تقویت میکنید. همچنین وقتی شما با دیگران راجع به خاطرات و اتفاقات صحبت می کنید وقتی چیزی را فراموش کنید دیگران می توانند در یادآوری آن به شما کمک کنند. راجع به اتفاقات روز با همسرتان، فرزندتان یا والدینتان صحبت کنید و زمانی را برای یادآوری خاطرات دور اختصاص دهید.
2- تمرین:
بیشتر مردم می دانند که با مطالعه بیشتر یک مطلب، آن را بیشتر به یاد می آورند. حافظه نیز همین طور کار می کند. هر چه بیشتر مطلب را مرور کنید، مغز شما برای یادآوری آن کارآمدتر می شود. این بار زمانی که در یک جلسه کسل کننده نشسته اید یا حوصله اتان سر رفته است تلاش کنید لیستی از اشیا اتاق، اسم های مختلف،یا چیز های دیگری را به طور تصادفی به یاد آورید. با تمرین به خاطر سپردن چیزهای تصادفی، شما احتمال یادآوری چیزهایی را که مطالعه کرده اید یا اتفاقات تصادفی و اتفاقات روزانه را افزایش می دهید.
3- آموزش ترفندهای حافظه:
انواع ترفندهای حافظه میتواند به حفظ مفاهیم و به جلو بردن حافظه شما کمک کند. اما همه ترفندها برای هر سبک یادگیری کار نمی کند. چند ترفند مختلف را برای دیدن آنچه که برای شما کار می کند امتحان کنید سپس بهترین آن را انتخاب کنید. بعضی از ترفندها عبارتند از:
– بخش های بزرگتر را به بخش های کوچکتری تقسیم کنید.
– روش “جایگاه سازی خانه های حافظه” یا مسیرهای آشنا در ذهن که در آن شما محل بازنمایی بصری از مطالبی را دارید که می خواهید به یاد آورید.
– علامت های اختصاری با استفاده از اولین حرف از هر کلمه که برای هجی کردن و یادآوری کلمات دیگر استفاده می شود و یا استفاده از حکمی که مطالب گذشته را آسان تر به یاد آورید.
4- بازی کردن:
هر چند کارت های حافظه (flash card) از ابزارهای مهم حافظه هستند، کمترین تاثیر را دارند. وقتی مطالب همراه سرگرمی یاد گرفته شوند تاثیرشان در یادگیری بیشتر می شود و به این دلیل است که سرگرم کننده ها آنها را قادر به ایجاد ارتباط بین آیتم ها در تلاش برای به یاد آوردن در طول زندگی روزمره خود میکنند. بازی های حافظه با یک گروه یا با کامپیوتر می تواند تا حد زیادی ظرفیت حافظه را افزایش دهد زیرا با سرگرمی همراه است.
5- انتخاب های سالم :
مغز شما سازمانی است که نیاز به مراقبت هایی برای سالم ماندن دارد. بدون تغذیه مناسب و خواب کافی حافظه شما خواهد سوخت. مصرف بیش از اندازه مواد مخدر و الکل نیز با حافظه تداخل دارد. سالم انتخاب کنید و ببینید که شما چیزهای بیشتری را به یاد خواهید آورد.
منبع :ravanshenasionline

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *