چرا بايد مطالعه کرد؟

 چرا بايد مطالعه کرد؟

اگر اول «چراها» را مطرح کنيد، بعد بايد «چگونه‌ها» را مطرح کنيد. مهمترين سؤالي که اکثر ما فراموش مي‌کنيم مطرح کنيم اين است که: اصلاً چرا بايد مطالعه کنيم؟ از زمان بچگي به ما توصيه مي‌شد که مطالعه کنيم. ولي به ندرت به ما گفته مي‌شود که چرا بايد مطالعه کنيم. به همين دليل است که اکثر ما نمي‌توانيم به اهداف خود نايل شويم.

يک حقيقت ناخوشايند اين است که ما به خاطر نمره‏ گرفتن مطالعه مي‌کنيم. در اين صورت صرفاً از ديدگاه رقابتي به قضيه نگاه خواهيم کرد و فقط بر اساس نمره‌اي که گرفته‌ايم درباره خود قضاوت خواهيم کرد.

 

 

اين امر مي‌تواند در بلند مدت در صورتي که نمره خوبي نگيريد منجر به افسردگي شود. توجه داشته باشيد که نمره‌هاي خود را دست بالا نگيريد زيرا اين نمره‌ها صرفاً نمادي از نحوه عملکرد شما هستند. مردم معمولاً فراموش مي‌کنند و براي گرفتن نمره بهتر بايد عملکرد خود را بهبود بخشيد،مردم معمولاً اين را فراموش مي‏كنند.

يکي از مهمترين دلايل مطالعه پيشرفت تحصيلي يا شغلي است. وقتي يک مدرک دانشگاهي مي‌گيريد مطمئن مي‌شويد که سازمانها شما را قبول خواهند کرد و يا دانش کافي براي اجراي کار تجاري مورد نظر خود را داريد. در واقع آسوده خيال بودن از زندگي بهترين مدرکي است که ممکن است ما بگيريم؛ و اين يکي از دلايل مطالعه کردن است. به خاطر داشته باشيد که حتي اگر مطالعه نکنيد باز هم قادر به پول درآوردن خواهيد بود؛ ولي وابسته به ديگران بوده و مجبور خواهيد بود سخت تر کار کنيد.

تنها چيزي که اکثر والدين از فرزندان خود مي‌خواهند عملکرد دانشگاهي عالي است. آنها دوست دارند به بچه‌هاي خود که در دروس موفق شده‌اند ببالند. اين امر نوعي رضايت ذهني در والدين ايجاد مي‌کند؛ و اين هديه کوچکي است که شما به خاطر نعمتهاي زيادي که آنها در اختيار شما گذاشته‌اند به آنها مي‌دهيد.

متأسفانه در اين دنيا افراد با شايستگي‏ هايشان شناخته نمي‌شوند بلکه با آنچه که توانسته‌اند به آن دست يابند شناخته مي‌شوند. اگر در مطالعه کردن ضعيف باشيد شخص نامطلوبي خواهيد بود. آماده طرد شدن از جمع دوستان و جامعه باشيد. در اين صورت هيچ ارزشي نخواهيد داشت زيرا در امر مطالعه کردن ضعيف هستيد. از طرف ديگر اگر يک محصل برجسته باشيد، هر کس با شما دوست خواهد شد. و تأثير شگفتي بر ديگران خواهيد گذاشت.

دلايل بسيار ديگري نيز وجود دارند. ولي من معتقدم صرفاً بايد براي کسب دانش و عشق به آن به تحصيل بپردازيد. تحصيلات شخصيت شما را مي‌سازد و روح شما را تصفيه و پالايش مي‌کند.

براي آنکه به ارزش واقعي آموزش و تحصيلات پي ببريد از يک فرد بي‏سواد در اين زمينه سؤال کنيد تا بفهميد صاحب چه نعمت بزرگي هستيد که آن را بديهي فرض کرده‌ايد.

 

راهنمايي:

پنج دليل محکم براي مطالعه کردن پيدا کنيد. سپس آنها را جايي بچسبانيد که بتوانيد مکرراً ببينيد و بخوانيد.

 

کاربرد عملی

اين جمله را با پنج مورد از دلايل خود كامل كنيد.

من بايد مطالعه كنم چون……

1. …………………………………………………………………………………………….

2. …………………………………………………………………………………………….

3. …………………………………………………………………………………………….

4. …………………………………………………………………………………………….

5. …………………………………………………………………………………………….

 

انگيزه اصلي خود را از اين پنج مورد پيدا کنيد و در يک جمله بنويسيد.

 

من بايد به دليل ……………………….. مطالعه کنم.

 

اين جمله را روي کارتي به ابعاد 6 در 10 سانتي‏متر بنويسيد و جايي بگذاريد که بتوانيد مکرراً آن را ببينيد.

 

 

منبع " کتاب یادگیری آرام  اثر دکتر آرام "

انتشارات تجسم خلاق

www.aram24.ir

 

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

2 دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *