چطور از تنهایی لذت ببریم و بهترین بهره وری را داشته باشیم؟

چطور از تنهایی لذت ببریم و بهترین بهره وری را داشته باشیم؟
افراد کمی از تنهایی لذت می برند، برخی احساس می کنند اگر تنها باشند از جامعه طرد شده اند. علی رغم این احساسات و تعریف عام از تنهایی، تنها بودن، اعتماد به نفس و اتکای به نفس را زیاد می کند، ، و کمک می کند تا خود را بهتر بشناسید. چنانچه تنهایی شما را می ترساند،
حوصله تان را سر می برد، یا اصلا از تنهایی خوشتان نمی آید؛ با خواندن این پست می توانید نگرش تان را نسبت به تنهایی تغییر دهید و از زمان تان بیشتر لذت ببرید.

شما هم مانند سایرین، بر این باور هستید که اگر در تنهایی اسیر شده اید و تنها مانده اید مثل این است که دچار نوعی بیماری شده اید؛ حتی اگر شخصی باشید که تنهایی را دوست دارید. به طور مثال چون تنها هستید از رفتن به سینما خودداری می کنید یا ترجیح می دهید به جای نهار خوردن در خانه، با دوستان یا همکاران نهار بخورید. ما بیشتر وقت خود را در بیرون با سایرین صرف می کنیم چراکه نمی دانیم در تنهایی باید چطور وقت خود را با خودمان بگذرانیم. با کمی وقت گذاشتن و کار کردن روی خودتان، می توانید از اوقات تنهایی خود لذت ببرید.
گرایش به درون (بازگشت به خود)

تنهایی که می تواند ترسناک باشد می تواند به ما کمک کند. وقتی تنها هستید کسی کنارتان نیست تا حواس شما را پرت کند، بنابراین فرصت این را دارید تا به درون خود سفر کنید. البته شما هم مثل سایرین دوست ندارید لحظات این چنینی را تجربه کنید. این جمله را حتما شنیده اید که «خودتان بدترین دشمن خودتان هستید» این جمله بر این دلالت دارد که ما شدیدترین و خشن ترین انتقادات را از خودمان می کنیم و آنقدر که با بقیه خوب هستیم با خودمان این رابطه خوب را نداریم. این احساس دقیقا به این دلیل است که به درون خود توجه نمی کنیم. بنابراین اگر بازگشت به خود را تجربه کنید و به درون خود سفر کنید بهترین احساس را راجع به خود خواهید داشت. طبق نظریه روانشناسان «با صرف زمان در این مورد که هسته باورهای ما راجع به خودمان، سایرین، و دنیایمان چیست می توانیم به بینش بزرگتری راجع به فکر و کارکرد ذهن دست پیدا کنیم. زمان تنهایی به ما کمک می کند تا در سکوت، بدون سر و صدای سایرین، شروع به بررسی چمدان احساسات خود بکنیم.»
به جای ایراد گرفتن از رفتارهای فعلی تان یا نگرانی در مورد آینده، به درون خود چشم بدوزید و در مورد اعتقادات و اولویت های خود فکر کنید. با صرف کمی وقت به اقدامات مثبت خود در روز یا هفته سپری شده بیندیشید. زمانیکه ضعف های شخصی تان را تجزیه و تحلیل می کنید، به این فکر کنید که چطور می توانید آنها را تقویت کنید. درست است که وقتی چیزی حواس ما را پرت نمی کند، افکار منفی اولین چیزی هستند که به ذهن ما هجوم می آورند؛ ولی نگران نباشید فقط کافی است به این افکار نزدیک شوید آنوقت خواهید دید زمان تنهایی بهترین زمان برای حل همین مسائل است و به جای اینکه با خودتان در مورد نقاط ضعف تان دوئل کنید، با سفر به درون، خودتان را بهتر خواهید شناخت. پس چمدان عقاید و احساسات را بردارید و چشم هایتان را ببندید.
در اوقات تنهایی هر کاری که می خواهید می توانید انجام دهید

برخی افراد، تنهایی را کسل کننده می دانند و به همین دلیل از تنهایی متنفر هستند. وقتی با دیگران هستیم می توانیم از انجام یک فعالیت لذت بخش بهره مند شویم. ولی وقتی تنها هستیم، به طور کامل با کاری که داریم تنها می مانیم. زمانیکه این شرایط برای من پیش می آید، برای انجام کاری که دارم مکانی را انتخاب می کنم که قبلا به آنجا نرفته ام و زمانیکه برنامه خاصی ندارم به گشت و گذار در آن مکان می پردازم و همیشه اتفاقی جالب نظرم را جلب می کند. در این حالت نه تنها یک چیز جدید را امتحان می کنم بلکه آن را بدون نظر سایرین تجربه خواهم کرد.
طبق نظریه روانشناسان: «تأثیر نظر دیگران نقش بسیار بزرگی در ایجاد گرایش ها و احساسات خوب و بد در ما دارد. تنها بودن، تمامی این تعصبات را که دیگران بر نظرات ما پیاده می کنند از بین می برد. ایجاد کردن یک باور در مورد چیزی، اگر با دیگران به اشتراک گذارده نشود، تصویر روشن تری از آن باور را به ما می دهد و آنوقت است که می دانیم چه چیزی را می خواهیم و چه چیزی را دوست داریم. مثال بارزی که در این زمینه وجود دارد انتخاب شریک زندگی مان است. فرض کنید برای این مورد نظر دوستمان را بپرسیم مسلما اگر به نظر آنها برای شکل گیری زندگی مان تکیه کنیم، سایه تعصبات و نظرات آنها در هر لحظه بر ترجیجات و نظرات ما گسترده می شود. خطری که این حالت برای ما دارد این است که ما کسی را که برای زندگی مان مناسب است نادیده می گیریم و تمرکز خود را بر روی نظرات مردم و پذیرش های جامعه خود می گذاریم.»
همین مثال در مورد اکثر کارهایی که انجام می دهیم صادق است. اگر شما هم مانند اکثریت باشید حتما تنها به سینما نمی روید حتی اگر احساس کنید با دوستانتان از تماشای فیلم لذت نمی برید باز هم ترجیح می دهید تنها به سینما نروید. چه دوست داشته باشید و چه دوست نداشته باشید نظر سایرین در دایره اجتماعی تان بر نظر شما تأثیر می گذارد به صورتیکه حتی ممکن است از تماشای فیلمی که دوستتان از آن لذت نمی برد، دست بردارید. ولی اگر فیلم را به تنهایی ببینید به شما اجازه می دهد بدون تأثیر نظر سایرین راجع به فیلم فکر کنید. این کار نه تنها لذت شما را از تماشای فیلم بیشتر می کند بلکه تصویر دقیق تری را از آنچه که لذت می برید و آنچه که برای شما اهمیت دارد برای تان ایجاد می کند.
بیشتر به خودتان متکی می شوید
تنهایی بیشتر، مساوی است با اتکای به نفس بیشتر. اگر نمی توانید در مورد انجام کارهایتان روی کسی حساب کنید، باید یاد بگیرید خودتان کارهایتان را انجام دهید. البته همه ما گاهی به همدیگر نیاز داریم، اما زمان تنهایی به ما کمک می کند بین کمک گرفتن از دیگران و تکیه کردن بر خودمان یک تعادل برقرار کنیم. چنانچه از دسته افرادی هستید که بدون کمک دیگران نمی توانند کاری انجام دهند بهتر است از راه حل تنهایی استفاده کنید. طبق نظریه روانشناسان: «وابسته بودن زیاده از حد به دیگران، باعث می شود مهارت های ضروری زندگی را یاد نگیرید. تنها بودن باعث می شود خود را مجبور کنید تا کارهای تان را انجام دهید و همین کار، بهترین روش برای شروع آزادی از روابط بدون حد و مرز و نا مشخص است. حتی اگر نتیجه کاری که انجام دادید رضایت بخش نبود، واقعیت موجود این است که سعی کرده اید این کار را خودتان انجام دهید و کمک نگرفتن از دیگران احساس راحتی بیشتری را در انجام کارهای بعدی به شما می دهد.»
به یاد داشته باشید که تعادل را حفظ کنید
اگر چه تمام صحبت هایی که در این پست با هم داشتیم در مورد تنهایی و صرف زمان تنهایی بود، ولی همیشه نیاز به تعادل هست. ما نمی توانیم بدون دیگران به زندگی ادامه دهیم، حالا چه این تعاملات با دیگران سطحی باشد چه صمیمی، باز هم نیاز به این تعادل وجود دارد. طبق نظریه روانشناسان: «مسلما همه ما می دانیم منزوی بودن و جدا بودن از اجتماع خطرناک است، بنابراین باید بین تنهایی و فعالیت های اجتماعی به صورتیکه مناسب با شخصیت و منش خودتان باشد، تعادل برقرار کنید. به قول امرسون هدف از تنهایی، عقب نشینی از دنیا نیست، بلکه آماده سازی برای برگشت مؤثرتر به دنیاست.»
تنها بودن به معنی بی بهره بودن از ارتباطات انسانی نیست، امروزه می توان از طریق تکنولوژی نیز با دیگران در ارتباط بود؛ اگرچه تکنولوژی به مزایای تنهایی صدمه می زند. طبق نظریه روانشناسان: «تکنولوژی در ارتباط با دیگران به ما کمک می کند ولی تنها بودن را برای ما مشکل می کند. در دنیای امروز شما می توانید در خانه خود بنشینید و در فعالیت های اجتماعی به شدت فعال باشید. این حالت هم یک چالش است و هم یک فرصت، و هنوز ما نمی دانیم این وضعیت چطور ما را تغییر می دهد.»
فقط خودتان می توانید حد و حدود این تعادل را مشخص کنید، این کار را می توانید با موثر بودن در اوقات تنهایی انجام دهید بعد از این حالت است که می توانید تشخیص دهید چه مقدار تنهایی و چه مقدار فعالیت اجتماعی برای شما لازم است. مسلما نمی خواهید تبدیل به آدمی تنها شوید ولی این را هم نمی خواهید تا وارد روابط بدون حد و مرز با دیگران شوید. در هر صورت اگر فعالیت های اجتماعی و تنهایی را با هم در آغوش بگیرید، می توانید مشتاقانه به انجام کارهایتان بپردازید.

منبع: lifehacker

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در روانشناسی

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *