چطور از كتاب ( چگونه مغز خود را زنده نگه داریم ؟ ) استفاده كنيم ؟(1)

چطور از كتاب ( چگونه مغز خود را زنده نگه داریم ؟ )  استفاده كنيم ؟

مغز همانند بدن به هماهنگي فعاليت ها نياز دارد. خوشبختانه، برنامه هاي معمولي صدها فرصت براي ما ايجاد مي كنند تا حس هايمان را به روش فوق العاده فعال كنيم.براي اينكه نشان دهيم چطور نوروبيك جزئي از زندگيمان شده است از انواع فعاليت هاي روز مره چند عكس مي گيريم و آنچه را كه در مغزتان در حين كار اتفاق مي افتد نشان مي دهيم.

تلاش نكنيد در طول روز براي هر فعاليتي از تمرين نوروبيك استفاده كنيد. در حقيقت از منو نروبيك يتان يك يا دو چيز انتخاب مي كنيم.

 

تلاش كنيد امروز را با نوروبيك شروع كنيد و به پايان برسانيد، فردا رفت و آمد كنيد. فعاليت هاي مختلف را با هم تركيب و مقايسه كنيد. بنابراين تمرين هاي نوروبيكي يتان خودشان يكنواخت نمي شوند. معماهاي جديد را حل كنيد، مطالعه داشته باشيد، زبان جديد ياد بگيريد، مسافرت كنيد و با افراد هيجان انگيز تبادل نظر كنيد و انواع ديگري از فعاليت هاي هيجان انگيز كه به روش هاي مختلف در چرخه مغز تاثير گذر است، انجام دهيد. زمانيكه چنين كارهايي را خودتان انجام مي دهيد ما اميدواريم خودتان ما را به تمرين هايي كه خودشان نوروبيك هستند دعوت كنيد.

البته در هر تمريني شما از محدوديت هاي فيزيكي يتان آگاه هستيد و اگر در مورد توانايي هاي فكريتان نگراني هايي داريد با متخصص مشورت كنيد.

روز را شروع مي كنيم و به پايان مي رسانيم.

همه ما در هنگام صبح يك سري كارها را خيلي سريع و با بي توجهي انجام مي دهيم سپس از خانه بيرون مي رويم. چنين كارهاي يكنواختي مغز ما را به آدمي بي اراده و با كارآي كمتر تبديل مي كند. زمان خواب زماني است كه نياز داريم پس از يك روز تلاش هاي فيزيكي و فكري استراحت كنيم، به اين ترتيب كارهاي يكنواخت آرام بخش هستند.

بخاطر همين، كارهاي يكنواخت در صبح و بعد از ظهر با ما عجين شده اند، صبح و بعد از ظهر زمان هاي ايده آلي هستند كه با وارد كردن كمي تازگي در اين زمان ها مي توانيم چرخه جديد مغز را به جريان بيندازيم.

1-     بيدار شويد و بوي وانيل را استشمام كنيد.

ارتباط بويايي معموليتان را در صبح تغيير دهيد. زماني كه بيدار مي شويد بوي قهوه تازه، چيزهاي مختلف مثل وانيل، مركبات، نعنا يا رزماري را استشمام كنيد.

عصاره عطرهاي مورد علاقه تان را در جعبه هاي بدون منفذ كنار ميزتان براي يك هفته نگه داريد و زمانيكه بيدار مي شويد ابتدا بوي عطر را پخش كنيد و سپس دوش بگيريد.

•       احتمالا شما نمي توانيد زماني را بياد آوريد كه ياد گرفتيد بين بوي قهوه و شروع روز ارتباط برقرار كنيد. هميشه ارتباط بين بو با برنامه هايتان در صبح، باعث فعال سازي راه هاي عصبي جديد مي شود.

2-     با چشمان بسته دوش بگيريد.

ارتباط و سازگاري درجه حرارت با حس لامسه به خوبي، نشان داده شده است (براي اجتناب از آسيب ديدين يا صدمه، مطمئن شويد قبل از آزمايش و استفاده از عقل سليم، تعاداتان خوب است.) در موقع دوش گرفتن چشم هايتان را ببنديد و همه تكيه تان به احساسات باشد. بشوييد، شيو كنيد و كارهايي از اين قبيل انجام دهيد. احتمالا دست هايتان متوجه بافت هاي مختلفي از بدنتان مي شود كه زماني كه چشم هايتان باز بود از آن ها آگاه نبوديد.

احتمالا تمرين هاي نوروبيكي كمترين زمان را مي برند. تمرين چنين دوشي مغز را بيدار خواهد كرد. همانطوري كه قبلا در بخش (مغز چطور عمل مي كند ) توضيح داده شد.

توجه : تمرين 1 و 2 را با هم تركيب كنيد. با لباس راحتي در شب دراز بكشيد، سپس چشمانتان را ببنديد و فقط از حس بساوايي تان استفاده كنيد تا لباس، جوراب شلواري، جوراب و غيره را بپوشيد.

3-بازی رولت  را جلا دهيد.

دندان هايتان را با دست غير معمول خود مسواك بزنيد ( تيوپ را باز كنيد و از خمير دندان استفاده كنيد. )

شما مي توانيد موقع صبح هر فعاليتي را انجام دهيد. موهايتان را شانه كنيد، شيو كنيد، آرايش كنيد، دكمه هاي لباستان را ببنديد.بخوريد و از تلويزيون كنار گذاشته شده،استفاده كنيد. چنين تمريني نياز دارد شما از طراف مقابل مغزتان استفاده كنيد بجاي طرفي كه معمولا از آن استفاده مي كنيد. غالبا همه چرخه ها، ارتباطات و نواحي مغزي شامل استفاده از دستان قدرتمندي است كه غير فعال هستند. در حاليكه طرف ديگر مغزتان بسرعت نياز دارد تا با رفتارتان در تماس مستقيم باشد.

تحقيقات نشان داده است كه نوع تمرين مي تواند ناشي از توسعه قابل توجه و سريع قسمت هايي از قشر مخ باشد كه اطلاعات بساوايي حاصل از دست را پردازش و كنترل مي كند.

توجه : براي بستن دكمه هاي لباستان، پوشيدن كفش هايتان يا لباس پوشيدن فقط از يك دست استفاده كنيد. براي تمرين بدني واقعي تلاش كنيد از دست فعال خود استفاده نكنيد.

تمرين ديگري كه با حس هاي غير معمول ارتباط برقرار مي كند اين است كه جوراب و لباس زيرتان را با كمك پاهايتان در زنبيل لباس شويي قرار دهيد و فقط با كمك پاها كفش هايتان را براي فعاليت روز مره بپوشيد.

منبع " کتاب چگونه مغز خود را زنده نگه داریم ؟ با ترجمه دکتر آرام "

انتشارات تجسم خلاق

www.aram24.ir

 

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *