چهره خوانی

چهره خوانی

گرچه توجیه علمی مشخصی برای چهره خوانی وجود ندارد، ولی باید این را بدانید، که چهره خوانی یک علم است و حتی فراتر از آن، علمی است با قدمت چند صد ساله.

فراست در لغت به معنای تیزهوشی و در میان مسلمانان متمدن قرون پیشین اصطلاحآ به هنر خواندن خلق و خوی افراد از روی شکل اجزای چهره اطلاق می شده است.

اولین باری که با این مقوله آشنا شدم، در سال اول دبیرستان بود. مشاور دبیرستان کتابی را که در دست داشت، را باز کرد و عکس یک جانی را که مرتکب چندین قتل زنجیره ای شده بود، نشان کلاس داد و گفت: آدم های بی رحم و قسی القلب چهره ای خشک و بی حرکت دارند و در جواب یکی از بچه ها که پرسید: یعنی چه؟، گفت: ببینید آقای فلانی( اشاره کرد به یکی از بچه ها) وقتی می خندد، لبهایش بالا می رود، دهانش باز می شود…ولی افراد بی رحم، حرکت صورت محدودی دارند. در همان سال بود، که یکی از بچه های مذهبی خوابگاه در مورد گناهان و تأثیر آن ها بر چهره ی افراد برایمان صحبت می کرد

ولی آیا چهره ی آدمی است که بر خلق و خوی او تأثیر می گذارد؟ چهره ی انسان توسط کروموزوم ها و وراثت تعیین می شود، اگر چهره است که بر خلق و خو تأثیر می گذارد، پس آیا خلق و خوی آدمی در واقع توسط کروموزوم ها به او می رسد؟! یعنی آیا آدمی خلق و خوی خود را از والدینش به ارث می برد؟! برای مثال گفته می شود چشمان درشت نشان از یکرویی و خونگرمی صاحب آن دارد، در صورتی که انسان درشتی چشمانش را از والدینش به ارث می برد، پس آیا این یکرویی را نیز از آن ها به ارث می رسد؟! یا اینکه خلق و خو چهره را تعیین می کند؟ در این صورت مسئله ی وراثت چه می شود و تشابه زیاد چهره ی فرزندان به والدین چه معنایی دارد؟ یا حالت دیگری متصور است و آن اینکه خلق و خو بر چهره ی به ارث رسیده اثر می گذارد و آن را تغییر می دهد؟ در اینصورت مکانیسم این تأثیر به چه صورت است؟! آیا از طریق هورمون ها و اعصاب است؟ این ها همه سؤالاتی است که ذهن من را مشحون ساخته!! آیا تا به حال تحقیقی در این زمینه صورت گرفته است؟

روانشناسی چهره همه ی اجزای چهره را در بر می گیرد و لی بنده فقط در مورد چشمان می نویسم.

چشمان کوچک:افرادی با این چشم، حسود، غیر قابل اعتماد، لجباز و بد طینت و بی نهایت مشکل پسند هستند و به خاطر این ویژگی ها به هیچ کس اجازه نمی دهند، وارد زندگی خصوصی آن ها شود.

چشمان سر بالا: بنیه ی فوق العاده ای دارد، اگر خشمگین شوند، خیلی آزردگی خاطر مخاطبان خود را پدید می آورند، در کار انعطاف پذیر و در تصمیم گیری مصمم هستند

چشمان سرپایین: دوستی صادقانه و ژرف، اهل فداکاری و ایثارند،سیرت نیکی دارند، کمتر صحبت می کنند، سختی بیشتری را نسبت به دیگران در زندگی تحمل می کنند و در شرایط ساده و قانعی زندگی می کنند.

چشمان نزدیک به هم: افرادی که چنین چشمانی دارند، شخصیتی حسابگر دارند، درون گرا هستند، زمینه ای از تنگ نظری و کوتاه فکری دارند، باهوش و با ذکاوت دارند و مشاغل سیاسی و بازرگانی با سرشت آن ها موافق است.

چشمان با فاصله: چنین چشمانی نشانگر بی آلایشی، تمایلات مثبت و جرأت رویارویی با زندگی است، پرتوقع اند و در رفتار با دیگران ساده و عاری از تزویرند، زود باوری و ساده اندیشند.

چشمان گود رفته: این چشم به شخصیت های متفکر و خیال پرداز تعلق دارد، حالات و اقعی خود را چه در اعمال و چه در احساساتشان از دست نمی دهند، عاملی سرشتی باعث می شود در جوانی سرشت زندگی خود را در موجی از اشتیاق و تلاش رقم بزنند.

چشمان از حدقه درآمده: صاحبان این چشمان بسیار تیزفهم و دارای اراده ی قوی هستند، خودپسند و غیرقابل اعتمادند، غالبآ به خاطر اضطرابشان منفعل اند،عطش جنسی دارند و برای برآوردن آن حاضرند به هر خلافی دست بزنند.

چشمان سه گوش: حوصله ی بحث و جدل ندارند و می خواهند عقیده ی خود را حتی با تغییر به دیگران تحمیل کنند، در ارتباط با دیگران مشکل دارند، خیلی از کارها را در نیمه رها می کنند.

چشمان مربع مستطیل: این چشم در افراد با استعداد که از فکر خود بهره می گیرند، مشاهده می شود، شخصیت جالب ایشان چیزی را لاقید رها نمی کند، خاطری آسوده مهم ترین دغدغه ی این افراد در زندگی خصوصی است، خود را غرق در روابط با دیگران نمی کنند و همه چیز را با دقت زیر نظر دارند.

چشمان کمانی: اگر به ضعف مخاطب خود پی ببرند، او را فریب می دهند، همیشه در تلاشند کارها را به نحو احسن انجام دهند ولی در ایجاد رابطه ی عمیق احساسی ناتوان اند.

چشمان چپ: خجالتی، درون گرا، بی حوصله، و کم بنیه هستند، اما میل به زندگی در آنها قوی است.

چشمان ناهمگون: محتاج قدردانی، جاه طلب، برخی اوقات لجباز، پرتوقع و بسیار خیال پردازند.

چشمان محدب و کروی: دقت، شعور، قوه ی خوب قضاوت، اغراق گویی از ویژگی این افرادست.

چشمان بسیار ریز: رازداری، سکوت، ضعف جسمانی و دماغی ولی چنانچه کوچک و ریز به نظر رسیدن چشم به دلیل جمع شدن چربی در اطراف آن و یا به دلیل چاقی گونه های زیر چشم باشد، از پرخوری و شهوترانی صاحبش حکایت دارد.

منبع: چشم برزخی نوشته ی غلامرضا گلی زواره

نکته:این ها صرفآ خلق و خوی انسان اند یعنی به طور ناخودآگاه از انسان بروز می کنند و چه بسا کسانی که به انگیزه های مختلف مثل پایبندی به اخلاق اسلامی خلق و خوی خود را تحت کنترل دارند.
ضمنآ این مطالب قطعی نیستند، پس در کل نمی توان تنها با اتکا به آن ها در مورد افراد قضاوت کرد بنابراین خواهشآ جانب اخلاق و خصوصآ خوش بینی را نگهدارید.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در چهره خوانی

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *