چگونه به یک فرد افسرده کمک کنیم؟…

چگونه به یک فرد افسرده کمک کنیم؟…

افسردگی یک اختلال دشوار است که افراد زیادی (از پیر تا جوان و در اقشار مختلف جامعه) را تحت تاثیر قرار داده است. این اختلال نه تنها در خلق و عملکرد خود فرد اختلال به وجود می آورد، اطرافیان او را نیز درگیر می کند.

اگر یکی از عزیزان شما دچار افسردگی شده است، احتمالا در حال تجربه مشکلات عاطفی بسیار از جمله درماندگی ، فرسودگی، خشم، ترس، گناه و غمگینی هستید. تمام این احساسات طبیعی هستند. مواجه شدن با افسردگی یک دوست یا یک عضو خانواده اصلا کار ساده ای نیست و اگر شما از خودتان مراقبت نکنید ممکن است از لحاظ روحی دچار آسیب بشوید. فراموش نکنید که فکر کردن به نیازهای خود ، یک عمل خودخواهانه نیست بلکه یک ضرورت است. زیرا در صورتی که از لحاظ عاطفی قدرتمند باشید بهتر می توانید از فرد افسرده حمایت کنید.

درک افسردگی در دوست یا عضو خانواده:

– افسردگی یک شرایط دشوار است: دشواری افسردگی را دست کم نگیرید. این اختلال ، انرژی ، خوش بینی و انگیزش فرد را می گیرد و فرد افسرده نمی تواند با یک روحیه دادن ساده از طرف شما، خلق بالایی پیدا کند.
– نشانه های افسردگی، شخصی نیستند. افسردگی، ارتباط عمیق با دیگران حتی افراد صمیمی و نزدیک را دشوار می سازد. به علاوه فرد افسرده اغلب با کلمات و جملات نیشدار سخن می گوید. به یاد داشته باشید که این افسردگی است که می گوید نه عزیز شما. بنابراین به دل نگیرید.
– پنهان کردن مشکل، چیزی را حل نمی کند. پاک کردن صورت مسئله یا پنهان داشتن آن از فرد افسرده، کمکی نمی کند بلکه پیگیری مسیر بهبودی را در فرد افسرده به تعویق می اندازد.

آیا دوست یا عضو خانواده من افسرده است؟
معمولا خانواده و دوستان اولین خطوط دفاعی در مقابله با افسردگی به شمار می آیند. بنابراین آگاهی از علائم و نشانه ها ، اهمیت ویژه ای دارد.

نشانه ها:

* به نظر می رسد که او:
– مراقب هیچ چیز نیست.
– غمگین، بیقرار، بداخلاق، انتقاد گر و بی ثبات است.
– علاقه اش را به کار ، تفریح ، روابط جنسی ، و دیگر فعالیت های لذت بخش از دست داده است.
– در مورد احساس درماندگی یا ناامیدی صحبت می کند.
– نسبت به زندگی نگرش منفی دارد.
– از دردها و گرفتگی های بدنی مثل سردرد، دل درد و کمر درد شکایت می کند
– بیشتر وقت ها احساس خستگی و کسالت می کند.
– از دوستان ، خانواده و فعالیت های اجتماعی دوری می کند.
– پرخواب یا کم خواب شده است.
– پراشتها یا کم اشتها شده است.
– فراموشکار و بی نظم شده و در تصمیم گیری مشکل دارد.
– به مصرف الکل یا مواد روی آورده است.

چگونه با فرد افسرده درباره افسردگی با او صحبت کنیم.

گاهی اوقات دانستن اینکه چگونه با فرد افسرده درباره افسردگی صحبت کنیم، کار دشواری است. شما ممکن است از این بترسید که اگر به فرد افسرده اظهار نگرانی کنید، او خشمگین و عصبانی بشود یا نگرانی های شما را نادیده بگیرد. اگر نمی دانید از کجا شروع کنید، پیشنهادات زیر به شما کمک خواهد کرد. اما به یاد داشته باشید که یک شنونده خوب بودن بیش از هر نصیحت کردنی مهم است. فرد افسرده را تشویق کنید در مورد احساساتش صحبت کنید.
بدون قضاوت به صحبت هایش گوش دهید.

* روش هایی برای آغاز گفتگو:
– اخیرا کمی نگران تو هستم.
– اخیرا متوجه تغییراتی در تو شدم و دوست دارم بدونم حالت چه طور است؟
– به نظر میاد اخیرا زیاد خوشحال نیستی.

* سوالاتی که می توانید بپرسید:
– آیا اتفاقی افتاده که تو را غمگین کرده است؟
– من چه طور می توانم به تو کمک کنم؟
– دوست داری کمی درباره احساساتت صحبت کنی؟

* جملاتی که می توانید بگویید:
– تو در این شرایط تنها نیستی. من هم در کنار تو هستم.
– شاید الان باور نداشته باشی اما مطمئن باش احساساتی که الان داری تغییر خواهند کرد.
– ممکن است که من دقیقا حال تو را درک نکنم اما در کنار تو هستم و می خواهم به تو کمک کنم.
– تو برای من بااهمیت هستی .
– به من بگو که در حال حاضر چه کاری از دست من بر می آید.

* از گفتن این جملات خودداری کنید:
– این فقط در فکر توست.
– همه ما زمان هایی این طور می شویم.
– نیمه پر لیوان را ببین.
– تو چیزهای زیادی برای خوشحال بودن داری.
– تو که مشکلی نداری که ناراحتی.
زمانی که به یک فرد افسرده کمک می کنید از خودتان مراقبت کنید.
این یک غریزه طبیعی است که بخواهید مشکلات افرادی را که دوستشان دارید، حل کنید اما شما نمی توانید فرد افسرده را کنترل کنید ولی می توانید مراقبت از خودتان را کنترل کنید. سلامت ماندن ، نه تنها برای خودتان مهم است، برای کمک به فرد افسرده نیز از اهمیت ویژه ای دارد. توصیه مهماندار هواپیما را به یاد بیاورید: قبل از کمک به دیگران ماسک اکسیژن خود را بگذارید.

– ارتباطات خود را حفظ کنید:
ممکن است در زمان هایی که فرد افسرده غمگین است، شما هم در سکوت فرو بروید. اما بهتر است که شما روابط خود با دیگران را حفظ کنید و تحت تاثیر افسردگی او در سکوت فرو نروید.

– مرزهایی قرار دهید:
درست است که می خواهید کمک کنید اما شما هم ظرفیتی دارید. اگر اجازه دهید زندگی تان تحت تاثیر افسردگی دوست یا عضو خانواده تان کنترل شود، سلامتی تان به خطر خواهد افتاد. برای اجتناب از فرسودگی ، محدودیت های شفافی برای کارهایی که از دستتان بر می آید، قرار دهید. شما درمانگر او نیستید پس مسئولیت بیش از حد بر خود تحمیل نکنید.

– زندگی روزمره تان را داشته باشید:
با اینکه در زمان مراقبت از دوست افسرده تان برخی از تغییرات در برنامه روزمره اجتناب ناپذیر خواهد بود ، سعی کنید امیدواری و برنامه روزانه خود را تا جای ممکن حفظ کنید. اگر او نمی تواند با شما به پارک یا سینما بیاید، از دوست دیگری بخواهید که همراه شما باشد.

– کمک بخواهید:
اگر از یک دوست یا فامیل برای حمایت از فرد افسرده کمک بگیرید، هرگز به معنای بی توجهی یا بی محبت بودن شما نیست. پیوستن به یک گروه حمایتی ، صحبت با یک روانشناس یا اعتماد کردن به کمک دوستان قابل اعتماد به شما کمک خواهد کرد که بهتر بتوانید از دوستتان حمایت کنید.
فرد افسرده را تشویق کنید که تحت درمان قرار بگیرد.
برای بهبودی افسردگی اگرچه حمایت شما لازم است اما کافی نیست. حتما باید مسیر درمانی مناسب طی بشود. راضی کردن فرد افسرده برای پیگیری درمان کار دشواری است. افسردگی باعث تحلیل انرژی و انگیزش فرد می شود. هم چنین افسردگی در ذهن فرد افکار منفی ایجاد می کند مبنی بر اینکه شرایط او ناامید کننده و غیرقابل درمان است. به این دلیل کمک به فرد افسرده برای پذیرفتن مشکل و اینکه مشکل قابل حل است ، یک گام اساسی به شمار می رود.

* اگر دوست یا عضو خانواده شما برای درمان افسردگی اش مقاومت می کند:

– به او پیشنهاد دهید تحت نظر یک پزشک چکاپ کلی انجام دهد.

– به او اطمینان دهید که در جستجوی روانپزشک یا روانشناس و هماهنگ کردن قرار ملاقات به او کمک می کنید.

– او را تشویق کنید لیستی از نشانه ها و مواردی تهیه کند که می خواهد در مورد آنها با دکتر صحبت کند. شما می توانید به عنوان یک مشاهده گر بیرونی به او کمک کنید. مثلا بگویید به نظر می رسد صبح ها احساس بدتری داری. یا تو معمولا قبل از رفتن به سر کار دل درد داری.
به فرایند درمان افسردگی کمک کنید.
یکی از اصول مهم در کمک به فرد افسرده این است که عشق و حمایت بدون قید و شرط خود را در طول فرایند درمان از دوستتان دریغ نکنید. این مستلزم آن است که صبور باشید و به یاد داشته باشید که افسردگی چیزی نیست که به سرعت از بین برود.

– انتظارات واقع بینانه داشته باشید:
برای همه دشوار است که دوست یا عضو خانواده شان را ببینند که افسرده است و روند بهبودی بسیار کندی را طی می کند. به خاطر داشته باشید که حتی با بهترین روش های درمانی ، بهبودی از افسردگی یک شبه اتفاق نمی افتد.

– او را به عادات سبک زندگی سالم تشویق کنید:
افکار مثبت، غذاخوردن صحیح، دوری از الکل و مواد، ورزش و اتکا به کمک دیگران، عاداتی هستند که می توانند کمک کننده باشند.

– او را تشویق به فعالیت کنید:
دوست یا عضو خانواده تان را دعوت کنید که برای فعالیت های اذت بخش به شما بپیوندد مثل تماشای یک فیلم طنز یا خوردن شام در یک رستوران زیبا. ورزش بسیار مفید است بنابراین تلاش کنید که فرد افسرده را به حرکت تشویق کنید. رفتن به پیاده روی با یکدیگر، یکی از آسان ترین راه هاست.
منبع :http://ravvan.com/

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *