چگونه هدفمند باشیم؟

چگونه هدفمند باشیم؟
درست است که داشتن هدف در زندگی خوب است ولی چرا گاهی ما انگیزه رسیدن به اهداف مان را از دست می دهیم. تا به حال برایتان اتفاق افتاده است که در مناسبت های خاص مثل سال نو یا سالروز تولد به یاد اهداف از دست رفته و محقق نشده خود بیفتید؟ احساس تاسف و سرزنش سرتاسر وجودتان را فرا می گیرد و از خود می پرسید آیا اراده ضعیفی دارم یا در برنامه ریزی زمانی مشکلی وجود داشت؟ برای جواب به این سوال ۱۰ دلیل اصلی برای نرسیدن به اهداف را بیان می کنیم :

۱- ایجاد اهداف مبهم :
وقتی مقصد را مشخص نمی کنیم رسیدن به آن نقطه واقعا سخت و غیر ممکن است. اگر اهداف نامشخص و مبهم را برای خود تعیین کنید مسلما خود را برای شکست آماده کرده اید. هدف نباید کلی باشد مثلا نباید بگویید می خواهم وزن کم کنم این هدف گنگ و کلی است باید مشخص کنید و بگویید می خواهم ۱۰ کیلو وزن کم کنم.
راه حل سریع : اهداف مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی و واقعی را برای خود تعیین کنید و برای آن مهلت زمانی بگذارید.

۲- عدم داشتن هماهنگی با هدف
اهداف را با هر موضوع که در ذهن تان می گذرد می توانید تعیین کنید ولی نباید بی ربط با خودتان باشند. اگر هدفی که تعیین کرده اید با زندگی خودتان ناهماهنگ باشد بعد از مدتی با سختی هایی که برایتان پیش می آید، هدف خود را فراموش می کنید.
راه حل سریع : بعد از تعیین اهداف با مشخصاتی که در بالا ذکر شد، از خودتان بپرسید این هدف چه ربطی به زندگی من دارد و می خواهم به چه چیزی برسم؟
۳- به فردا موکول کردن
بعد از تعیین کردن هدف حالا وقت حرکت به سمت هدف تعیین شده است هیچ وقت نگویید بعدا انجامش می دهم. اگر شروع نکنید هیچ وقت به هدف نمی رسید.
راه حل سریع : هدفی که تعیین می کنید باید قابل مدیریت باشد و بعد فورا شروع کنید.
۴- مسئولیت نپذیرفتن
در مسیر انجام هر کاری چیزهایی پیش می آید که از کنترل ما خارج هستند و ما نباید آنها را مسئول نرسیدن به هدف مان بدانیم. مثلا آب و هوای بد را دلیل نرفتن به باشگاه ورزشی بدانیم و بگوییم تقصیر من نیست و کاری هم از دستم برنمی آید. یا اضافه کاری را دلیل کار نکردن بر پروژه شخصی مان بدانیم و بگوییم رئیسم مقصر است که مرا مجبور به ماندن در محل کارم کرد. این واقعیت زندگی است که در مسیر دستیابی به اهداف، اوضاع مطابق میل ما پیش نرود، این ما هستیم که باید مسئولیت را به عهده بگیریم.
راه حل سریع : وقتی مسئولیت را می پذیرید یعنی بر اوضاع کنترل دارید پس نگویید از کنترل من خارج است. بنابراین خودتان مسئول نرسیدن به اهداف هستید نه دیگران.
۵- گوش کردن به افرادی که ما را دلسرد می کنند.
وقتی برای خود هدفی تعیین می کنیم مخصوصا اگر بزرگ باشد دیگران به دلایل مختلفی از قبیل نگرانی، حسادت و نادانی ما را دلسرد می کنند و برای ما تصمیم می گیرند که هدفی که تعیین کرده ای ارزش پیگیری ندارد.
راه حل سریع : این کار آسان است. اگر با هدف خود هماهنگ هستید حرف های کسانی که آیه یأس می خوانند را نشنیده بگیرید. یا اگر هم به حرف های آنها توجه کردید بدانید که تصمیم گیرنده نهایی شما هستید نه آنها.
۶- شروع کردن چند کار به طور همزمان
شروع کردن چند کار به طور همزمان به معنی تمام نکردن آنهاست. اینکه حرکت کنید و شروع کننده باشید برای رسیدن به هدف بسیار مطلوب است، ولی نه اینکه با یک دست چند هندوانه را بلند کنید.
راه حل سریع : بدانید که وقت محدودی دارید و نمی توانید هر کاری را انجام دهید.
۷- منفی بافی
اگر به این مسئله فکر کنید که به هدف تان نمی رسید بدانید که نمی رسید. زمانیکه باور ندارید به هدف تعیین شده خود می رسید، وقتی به مانعی برخورد می کنید به راحتی از ادامه راه منصرف می شوید و دیگر تلاش نمی کنید و همه چیز را برای شکست آماده می کنید. با خوش بینی و ایمان به هدف، انرژی لازم برای یافتن راه حل را بدست می آورید.
راه حل سریع : خوش بین یا بدبین بودن هر دو احتمالات آینده را می سازند، ولی سوال این است کدام باور، شما را شادتر و به زندگی کاملتری هدایت می کند؟ به جای غر زدن، انرژی خود را صرف درس گرفتن و تجربه کسب کردن کنید.
۸- خودخواه بودن
برخی افراد کمک کردن به دیگران را کاری احمقانه می دانند. در واقع می توان گفت دست بده ندارند و در زمان، پول و دانش خود خسیس هستند. آنها فقط علاقمند به فرصت هایی هستند که برای خودشان منفعت داشته باشد در حالیکه برای دستیابی به اهداف بزرگ، ما نیاز به کمک دیگران داریم.
راه حل سریع : اول به دیگران خدمت کنید. همیشه به دنبال راه هایی باشید تا به دیگران ارزشهایی را بیفزاید.
۹- در اطراف تان کسانی باشند که به اهدافشان نرسیده اند.
ما در بیشتر موارد همرنگ جماعت اطرافمان هستیم البته استثناء هم وجود دارد ولی اکثر افراد تابع اطرافیان خود هستند. این حالت برخاسته از نیاز طبیعی انسان به تأیید شدن و تعلق داشتن است.
راه حل سریع : با افرادی نشست و برخاست کنید که همیشه به اهداف شان می رسند.
۱۰- زیاد تلویزیون تماشا کردن
همه برنامه های تلویزیون بد نیستند ولی مشکلی که امروزه این برنامه ها دارند این است که انسان را اسیر می کنند. برنامه ها بسیار زیاد و متنوع شده اند تقریبا برای تمامی علایق و سرگرمی ها، برنامه تلویزیونی وجود دارد و هر روز بهتر و بهتر می شوند. از نظر روانشناسی افرادی که زیاد تلویزیون نگاه می کنند کسانی هستند که هدفی در زندگی ندارند. وقتی تمام وقت به تماشای تلویزیون اختصاص پیدا کند دیگر برای به هدف رسیدن وقتی نمی ماند.
راه حل سریع : تلویزیون را خاموش کنید. به جای آن کتابی بردارید که به شما کمک کند به هدف تان نزدیک تر شوید.

منبع:http://www.havakhori.com/

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در روانشناسی برچسب خورده با

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *