کاربردهاي طب سوزني

کاربردهاي طب سوزني

کاربرد طب سوزني در درمان بيماري ها بسيار گسترده و متنوع بوده و موارد ذيل نمونه هايي از آن مي باشد:
ميگرن، سينوزيت، آسم و تنگي نفس، بيماري هاي اعصاب و روان، افسردگي، اضطراب، بي خوابي، زود عصباني شدن، تيک ها و پرش هاي عصبي، ناتواني جنسي، سکته مغزي، ديسک و سياتيک، کمر درد مزمن، آرتروز، روماتيسم، زونا، بي اشتهايي و پراشتهايي، يبوست مزمن، تهوع، سکسکه، ترک سيگار، ترک اعتياد داروئي و مواد مخدر، چاقي و لاغري، اختلالات قاعدگي، اختلالات پوستي، آکنه، پسورياريس، اگزما، وزوو گوش، سرگيجه، ناشنوايي، کاهش بينايي و …

امروزه در درمان طب سوزني ممکن است از جريان الکتريسيته نيز استفاده شود. بسياري از پزشکان اعتقادي به اين نوع از روش طبابت ندارند و برعکس بسياري ديگر با استناد به آمار به دست آمده از بهبود بيماران اين روش را براي معالجه توصيه مي کنند. آزمايش ها نشان مي دهد اين روش مي تواند براي کاهش درد پس از جراحي، شيمي درماني، جراحي هاي دندان و … بسيار مؤثر واقع شود.
همچنين شواهد بسياري موجود است که طب سوزني مي تواند در معالجه بيماري هايي چون اعتياد به مواد مخدر، فعال کردن دوباره ماهيچه هاي تنبل، سردرد، دردهاي مفصلي، انواع آسم و تنگي نفس به عنوان يک راه حل و يا حداقل در کنار درمان دارويي استفاده شود. تحقيقات جديد نشان مي دهد که طب سوزني توانايي کاهش و حتي برطرف کردن انواع درد را داشته و مي تواند توانايي هاي قسمت هاي مختلف بدن افراد را بالا ببرد.
ليست موارد استفاده طب سوزني تأييد شده توسط سازمان بهداشت جهاني عبارتند از:
بيماري هاي دستگاه تنفس فوقاني

* سينوزيت
* رينت الرژيک
* آسم برونشيال
* بيماري هاي گوارشي
* اسپاسم مري و دهانه معده
* سکسکه
* التهاب حاد و مزمن معده
* زخم مزمن معده و التهاب حاد و مزمن روده
* اسهال و يبوست هاي مقاوم به درمان مانند IBS
بيماري هاي ارتوپدي

* آرتروز مفاصل زانو
* آرنج تنيس بازان
* شانه يخزده
* درد پايين کمر Low Back Pain
* آسيب هاي ورزشي بافت نرم
بيماري هاي عصبي

* ميگرن
* ام اس
* فلج عصب صورت
* فلج بعد از سکته مغزي
* وزوز گوش و سرگيجه مزمن
دردهاي مزمن دوران قاعدگي

* آرتريت روماتوييد و ديگر بيماري هاي بافت همبند
* ناتواني جنسي
* کاهش وزن، زيبايي و ترک اعتياد
* تهوع ناشي از شيمي درماني
* سردرد
* فيبروميالژي ( درد مزمن در نقاط اتصال عضلات )
* درد زايمان
* درد کمر
* آرتروز
* درد دندان
اين روش براي رفع سنگ کليه يا آرتروز پيشرفته، سردرد، بيماري هاي حاد دستگاه تنفس، روماتيسم حاد، مشکلات قاعدگي زنانه، مشکلات اندام هاي هضم غذا، اختلال هاي گوناگون دستگاه عصبي و دردهاي گوناگون کاربرد دارد. اگر شرايط زيربنايي مولد علايم يک بيماري غيرقابل علاج باشند درمان سوزني او بي فايده خواهد بود.
طبق آخرين بررسي هاي انجام شده و همچنان که در کتاب Modern – Advanced Text of Acupuncture طب سوزني وجود دارد طب سوزني در درمان بسياري از بيماري به شرح زير موثر است:
1. انواع بيماري هاي گوارشي مثل زخم معده، اثني عشر، ورم روده ها ( کوليت )، يبوست مزمن
2. بيماري هاي استخواني و مفاصل شامل آرتروز مفاصل مختلف مثل زانو، گردن درد، عصب سياتيک دست و پا و غيره و همچنين ورم مفاصل يا بيماري هاي مختلف استخوان ها
3. بيماري هاي اعصاب مانند افسردگي، اضطراب، بي خوابي، بيماري وسواس فکري و بعضي بيماري هاي روان
4. بيماري هاي زنان مانند نازايي، دردهاي قاعدگي، پريودهاي نامنظم، بيماري هاي تخمدان، پرولاپس رحم، پريودهاي دردناک
5. بيماري هاي گوش و حلق و بيني مثل وزوز گوش، کري عصبي، کري استخواني، سرگيجه، تهوع و استفراغ
6. سردردهاي مختلف مانند ميگرن، سردردهاي سينوزيتي، سردردهاي عروقي، سينوزيت و سردردهاي عصبي
7. بيماري هاي ريوي مثل آسم ريه حساسيت ها و سرفه
8. به منظرو تقويت کبد و سيستم ايمني و پيشگيري از بيماري ايدز و هپاتيت ها
9. بسياري از بيماري هاي ديگر که در کتاب هاي معتبر پزشکي طب سوزني و سايت هاي اينترنتي مرتبط موجود است.
تسکين دردهاي گردن، کمر، زانو و سردردهاي ميگرني با طب سوزني

طب سوزني در کنترل دردهاي گردن، کمر، زانو و دردهاي با منشأ تنشي مانند سردردهاي ميگرني بسيار موثر است و اين گونه دردها را تسکين مي دهد.
طب سوزني يک روش درماني مکمل است که به موازات درمان هايي مانند ارتوپدي استفاده مي شود اما برخي پزشکان از طب سوزني به عنوان درمان اصلي دردهاي ميگرني و دردهاي آرتروزي استفاده مي کنند.
براي تسکين بسياري از دردهاي روحي جسمي از طب سوزني کمک گرفته مي شود.
همچنين بيماري هاي آسم با منشأ عصبي و بيماري هاي ناشي از استرس مانند سندرم معده تحريک پذير و نيز برخي از انواع کوليت ها را مي توان با طب سوزني درمان کرد.
به طور کلي طب سوزني به عنوان يک طب مکمل براي افسردگي هاي خفيف کاربرد دارد.
طب سوزني به عنوان يک طب قديمي با بيش از پنج هزار سال سابقه، مي تواند ابزار خوبي براي پزشکان در درمان بيماري هاي روان تني باشد.
طبق تئوري قديمي طب چيني، طب سوزني حرکت انرژي و زيستي را در بدن تسهيل و گرما و سرماي بدن را تنظيم مي کند.
مسيرهاي سوزن هاي اين طب در بدن، مسيرهاي خاص الکتريکي هستند که با تغييرات در محيط هاي شيميايي و الکترومغناطيسي بدن، باعث تنظيم هورمون ها و انرژي در بدن مي شوند و بيماري را درمان مي کنند.
اثر طب سوزني در درمان کمردرد

يک بررسي وسيع نشان داده است که طب سوزني براي تسکين کمردرد موثر و مقرون به صرفه است.
به گزارش خبرگزاري رويترز دکتر کلوديا ويت از مرکز پزشکي دانشگاه چاريت در برلين و همکارانش که اين تحقيق را انجام داده اند، در گزارشي مي نويسند: طب سوزني بايد به عنوان يک گزينه ي موثر در تدابير درماني براي بيماران مبتلا به کمردرد مزمن در نظر گرفته شود.
ويت و همکارانش مي نويسند که بيماران براي درمان کمردرد مداوم به طور چشمگيري به شيوه هاي طب مکمل، بخصوص طب سوزني روي آورده اند، اما بررسي ها در مورد تاثير بخش بودن طب سوزني نتايج متناقضي به دست داده است.
اين محققان براي بررسي اثربخشي و مقرون به صرفه بودن استفاده طب سوزني همراه با مراقبت هاي معمول کمردرد، بيش از يازده هزار فرد مبتلا به کمردرد مداوم را وارد تحقيق خود کردند.
در گروه درماني، بيماران در طول يک دوره ي سه ماهه، تا 15 جلسه درمان با طب سوزني را دريافت مي کردند و سه ماه پس از آن مورد پيگيري قرار مي گرفتند.
پس از اين دوره، در بيماراني که در گروه درمان قرار داشتند، به طور قابل توجهي نسبت به گروه شاهد ( گروهي که تحت درمان با طب سوزني قرار نگرفته بودند )، عملکرد کمر به حال عادي بازگشته بود و درد تسکين پيدا کرده بود.
طب سوزني نسبت به مراقبت هاي معمول براي درمان کمردرد هزينه بيشتري در بر داشت، اما با توجه به افزايش ميزان بهبودي در بيماران، شيوه اي مقرون به صرفه اي به نظر مي رسيد.
طب سوزني و ام اس – اثر بخشي آنتي اکسيدانت ها

طب سوزني مي تواند به مشکلات مربوط به ادرار در بيماران ام اس کمک کند.
استفاده از طب سوزني براي بيماري هاي مختف مورد آزمون قرار گرفته است اما مطالعات کمي در خصوص بيماري ام اس و طب سوزني صورت گرفته است. در همين رابطه و براي ارتقاء دانش و آگاهي مان از اثر طب سوزني و ام اس مطالعه اي روي مشکل ادرار در بيماران ام اس و استفاده از طب سوزني براي درمان آن صورت گرفت: در اين مطالعه چهل و يک بيمار ام اس از انواع عود کننده و پيشرفته انتخاب و به چهار گروه تقسيم شدند. گروه اول هيچ نوع درماني دريافت نکردند؛ گروه دوم داروهاي رايج مربوط به کنترل مثانه را دريافت نمودند؛ روي گروه سوم طب سوزني انجام شد و گروه چهارم نيز هم طب سوزني و هم داروهاي رايج کنترل مثانه را دريافت کردند.
آزمايش به اين ترتيب بود که پس از هر بار ادرار مقدار ادرار باقيمانده در مثانه اندازه گيري مي شد.
نتيجه اينکه گروه دوم ( آنهايي که از درمان هاي دارويي رايج استفاده مي کردند ) و گروه سوم ( آنهايي که از طب سوزني استفاده مي کردند ) بهترين نتيجه را به دست آوردند. اين مطالعه همچنين به طور مقدماتي شواهدي را ارائه داد که طب سوزني مي تواند در درمان مشکلات مربوط به مثانه مفيد باشد ضمن اينکه نشان داد داروهاي مرسوم و رايج همراه با طب سوزني در اين مورد مي توانند بدون مشکل بکار برده شود.
رژيم غذايي آنتي اکسيدانت براي ام اس موثر و مفيد است

سابقاً گزارشي در خصوص يک رژيم غذايي مکمل آنتي اکسيدانت از مرکز بهداشت علمي اورگن يعني اسيد آلفا – لپيوئيک منتشر شده بود که اين اسيد مانع يا در واقع باعث فرونشاندن حمله سيستم ايمني و رفتار معتدل سيستم ايمني مي شود. البته اين آزمايش روي موش ها انجام شده بود. موش هايي که به آنها اسيد آلفا – ليپوئيک تزريق شده بود بهبودي در ام اس آنها مشاهده شده بود. گفتني است اين ماده وقتي به صورت خوراکي به موش ها داده شد و اثري را که به وسيله تزريق داشت نشان نداده بود يعني به صورت خوراکي کمتر جذب مي گردد. تحقيقات بيشتر در نشست آکادمي نورولوژيست ها در آمريکا ارائه گرديد که حاکي از موثر بودن انواع اشکال اسيد آلفا – ليپوئيک روي مدل حيواني ام اس است. تحقيقات بيشتر و پيشرفته تر روي مدل انساني ام اس در مرحله برنامه ريزي است.
درمان آرتريت ( التهاب مفاصل ) با طب سوزني

از آنجاييکه اکثر افراد معمولاً اين تصور را در ذهن دارند که طب سوزني فقط براي تسکين دردها کاربرد دارد، احتمالاً بيماري آرترين ( التهاب مفاصل ) از شايع ترين بيماري هايي است که بيماران براي درمان خود به يک متخصص طب سوزني مراجعه مي کنند. در طب غربي اکثر موارد آرتريت را به صورت آرتروز ( استئوآرتريت ) با آرتريت روماتوئيد تقسيم بندي مي کنند.
آتروز ( استئوآرتريت ) بيماري است که بر اثر افسردگي مفاصل ايجاد مي شود و بنابراين بيشتر در افراد مسن ديده مي شود. در افراد جوان، اين بيماري معمولاً در مفصل هايي بروز مي کند که قبلاً دچار صدمه شده باشد. اين بيماري مفصل هاي بزرگ را گرفتار مي کند؛ مفصل هايي مثل مفصل هاي لگن و مفصل زانو. هنگامي که سطوح طبيعي مفصلي فرسوده شده و از بين مي روند، تجمعاتي از کلسيم در آن ايجاد مي شوند و بيمار متوجه مي شود که مفصلش سفت شده و دردناک مي گردد بخصوص در هنگام حرکت دادن مفاصل.
از سوي ديگر، بيماري آرتريت روماتوئيد يک بيماري التهابي است که مي تواند افراد را در هر سني گرفتار کند حتي بچه ها ممکن است گرفتار شوند. به طور کلي در بيماري آرتريت روماتوئيد، مفصل کوچک دچار مشکل مي شوند و ملتهب و تغيير شکل مي يابند. بعضي از اين بيماران به طور کلي بهبود مي يابند در حالي که عده اي ديگر ممکن است از کار افتاده و زمين گير شوند. با اين حال اکثر افرادي که دچار آرتريت روماتوئيد مي شوند بدون اينکه دچار موارد شديد آن گردند درجاتي از ناتواني را تجربه مي کنند.
بنا به دلايلي، اين بيماري در بين خانم ها شايع تر از آقايان مي باشد.
ويژگي هر دو نوع اين آرتريت ها آن است که مفصل ها دردناک و سفت مي شوند و ممکن است متورم شده و باد کنند. در طب سنتي چين، اين علايم و مشکلات را به انسداد جريان چي ( QI ) در بدن نسبت مي دهند که اين وضعيت يا بر اثر گرفتاري مريدين ها به علت تهاجم عوامل خارجي ايجاد مي شوند و يا بر اثر صدمه ديدن يک مريدين ايجاد مي گردد. صدمه به يک مريدين ممکن است در ابتدا به صورت کاملاً موضعي در يک جا باشد اما اگر درمان نگردد اختلال در جريان چي ( QI ) ممکن است گسترش يافته و ساير مريدين ها را نيز گرفتار سازد.
براي مثال اگر يک فوتباليست ها دچار صدمه اي در زانويش شود زانوي او متورم و کبود مي شود. اين وضعيت بعد از مدتي بهبود يافته و زانو به وضعيت طبيعي خود باز مي گردد. از سوي ديگر اگر اين فوتباليست سعي کند که قبل از بهبودي کامل دوباره فوتبال بازي کند اين وضعيت مي تواند با بهبودي او تداخل نموده و باعث مزمن شدن مشکلش شود.
طب سنتي چين عقيده دارد که صدمه اوليه باعث بروز اختلال در جريان چي در مريدين کيسه صفرا مي شود. از آن جايي که جريان چي به حالت طبيعي خود باز نمي گردد اين اختلال گسترش يافته و به مريدين مثانه، معده، کبد، کليه و طحال انتشار مي يابد.
اين انسداد جريان چي است که باعث بروز درد و تورم مي شود. يک متخصص طب سوزني با زدن سوزن به نقاط خاصي مي تواند اين انسداد را برطرف نموده و مشکل بيمار را حل نمايد.
براي درمان اين بيماري، متخصص طب سوزني از نقاطي استفاده مي کند که تهاجم سرما و رطوبت را از بين برده و انسدادي که در جريان چي وجود دارد را برطرف نمايد.
به علت مزمن بودن بيماري، توليد چي حفاظتي را نيز بايد تحريک کرد تا به بيمار کمک نمايد که با بيماريش مقابله کند.
درمان آرتروز با طب سوزني

قرن هاي متماديست که درمان آرتروز و درد مفاصل توسط طب سوزني، رواج داشته است. طب سوزني براي بسياري از مبتلايان به عنوان جايگزين يا مکمل درمان هاي مدرن آرتروز استفاده مي شود. طب سوزني تنها براي درد مفاصل کاربرد درماني ندارد، بلکه در مفاصل تحريک شده و ملتهب مي توانند منتج به تسکين درد قابل توجهي شود.
طي هزاران سال در طب سنتي چيني، طب سوزني براي تسکين درد به کار برده شده است. امروزه اين روش به صورت گسترده اي در پزشکي مدرن کاربرد دارد. اين کاربرد تنها به درمان درد مفاصل محدود نمي شود و بسياري از پزشکان متخصص از فوايد طب سوزني در بيماري هاي مختلف، استفاده مي کنند. اکثر مبتلايان به آرتروز مفصلي، آرتريت روماتوئيد، آرتروز حاد و نقرس به دنبال استفاده از اثر شفا بخش طب سوزني، همراه يا به جاي داروهاي آتروز يا ديگر روش هاي درماني هستند.
بنابراين، بايد دانست عملکرد طب سوزني در اين زمينه چگونه است.
طب سوزني شامل قرار دادن سوزن هاي بسيار ظريف در نقاط مختلفي از بدن است. اين نقاط معمولاً نزديک ناحيه ي درد بوده و ممکن است تا قبل از شروع درمان، با هر تماسي، بسيار آسب پذير و دردناک باشند.
ديگر نقاط استفاده شده براي درمان آرتروز، ممکن است از مفصل مريض دور باشند. متخصصين طب سوزني، اين نقاط را “نقاط بعيد” مي نامند.
احتمالاً، هر جلسه ي درماني در اين روش، بين 2 تا 30 سوزن داشته باشد که اين موضوع به متد درماني پزشک، بستگي خواهد داشت. سوزن هاي مورد استفاده مانند تاري از مو، نازکند و در هر جلسه تقريباً، مدت 20 دقيقه داخل پوست باقي مي مانند. قبل از اينکه حتي شروع به کاهش درد در مفاصل کنيد، به طور متوسط به 3 تا 6 جلسه ي درماني احتياج خواهيد داشت. تعداد جلسات درماني، متفاوت خواهد بود. دردهاي طولاني مدت، پيچيده و مزمن مثل آرتروز مي تواند به 1 يا 2 جلسه ي درماني هفتگي، طي چندين ماه، احتياج داشته باشد.
پيش بيني ميزان بهبود طي هر جلسه غير ممکن است. براي يافتن ميزان تسکين درد، تنها راه، انجام درمان است و اينکه ببينيد بعد از آن چه اتفاقي براي مفاصلتان خواهد افتاد. نخستين جلسه ي طب سوزني، ممکن است تا يک ساعت نيز طول بکشد! جلسات بعدي معمولاً کوتاه تر خواهد بود. هر جلسه، بين 2 تا 20 سوزن نازک داخل پوست شده و چندين دقيقه به همان وضع، باقي خواهد ماند. ماندن سوزن در بدن، خوشايند نخواهد بود، اما اکثر افراد، تنها هنگام داخل شدن سوزن به بدن، احساس گزش خفيفي مي کنند و غير از آن اظهار درد ديگري ندارند. احتمالاً، متخصص طب سوزني با چرخاندن سريع سوزن ها، طي جلسه ي درماني، نقاط مربوطه را تحريک خواهد کرد.
بيشتر افراد هيچ نوع عارضه ي جانبي، بعد از استفاده از طب سوزني ندارند. اما عده ي کمي ممکن است دچار خون ريزي يا حساسيت خفيف شوند. اگر براي اولين بار از طب سوزني استفاده مي کنيد، ممکن است پس از اتمام جلسه ي اول درمان، دچار سرگيجه ي مختصري شويد.
اگر از آرتروز رنج مي بريد، حتماً درمان با طب سوزني را تجربه کنيد! اين روش، تسکين دردي که مدت ها آرزومندش بوديد، براي شما به ارمغان خواهد آورد.
درمان آسم و برونشيت با طب سوزني

آسم و برونشيت دو وضعيتي هستند که مي توانند حاد يا مزمن باشند و مي توانند افراد را در هر سني مبتلا کنند. داروهاي طب غربي در موارد مزمن اين بيماري ها کمتر باعث معالجه قطعي آنها مي شوند اما اغلب با اين داروها مي توان اين بيماري ها را به طور مؤثري کنترل نمود. با اين حال بسياري از افراد دوست ندارند که تا آخر عمرشان براي کنترل اين بيماري ها دارو مصرف کنند و بنابراين به دنبال روش هاي ديگري مي گردند که خود را درمان کنند.
آسم اغلب از نظر پزشکان طب غربي به عنوان يک پديده آلرژيک ( حساسيتي ) مطرح مي شود که در آن برونش ها ( مجاري هوايي ) در ريه منقبض شده و بنابراين جلوي ورود جريان هوا به ريه ها را مي گيرد. اين بيماري ها امروزه بسيار شايع تر از گذشته شده است ( بخصوص در افراد جوان ) که احتمالاً بر اثر افزايش آلودگي هوا مي باشد. در بسياري از افراد اين بيماري ها بر اثر آلرژي ( حساسيت ) به گرده گياهان ايجاد مي شود و يک حمله آلرژي ممکن است منجر به يک حمله آسم شود.
در بعضي از کودکان که مبتلا به اگزما ( يک مشکل آلرژيک پوستي ) هستند هنگامي که سن شان بالاتر مي رود ممکن است دچار آسم شوند هر چند اگزماي آنها بهبود يافته باشد.
در بسياري از آسم هاي آلرژيک، ماده حساسيت زا، گرد و خاکي است که در خانه ها وجود دارد. ساير موارد حساسيت زاي شايع عبارتند از: پر پرندگان و موي حيواناتي مانند سگ، گربه و اسب. همچنين يک جزء رواني نيز در بروز بيماري آسم دخيل مي باشد زيرا از آنجايي که اسم يک بيماري ترسناکي است، ترسي که در هنگام بروز يک حمله آسم شروع مي شود ممکن است خودش باعث بيشتر شدن حمله آسم شود.
آسم ممکن است همراه با برونشيت ( التهاب مجاري تنفسي ) در يک فرد باشد اما هر دوي اين بيماري ها مي توانند به طور مستقل در افراد ايجاد شوند. برونشيت يک بيماري التهابي برونش ها مي باشد که بر اثر هر چيزي که باعث التهاب ريه ها مي شود مثل عفونت و يا دود سيگار ايجاد مي گردد. يک حمله حاد برونشيت که همراه با سرفه شديد و خلط فراوان زرد يا سبز رنگ مي باشد و بر اثر يک عفونت باکتريايي ايجاد شده باشد را مي توان به خوبي و به طور کامل با مصرف آنتي بيوتيک ها درمان نمود.
با اين حال مجموعه اي از حملات مي توانند باعث بروز صدمه اي دائمي به ريه ها شوند بخصوص اگر اين حملات به خوبي درمان نشوند، بيمار سيگاري باشد يا اينکه بيماري ديگري مثل آسم در او وجود داشته باشد. خمي سازد. در حين اين حملات، نفس هاي او صدادار شده و خلط سفيدي همراه سرفه از ريه هاي او بيرون مي آيد. در معاينه او مشخص شد که پوششي سفيد رنگ و چسبناک بر روي زبان او قرار دارد و نبض او آهسته مي باشد.
از اين علايم و نشانه ها يک متخصص طب سوزني متوجه مي شود که او دچار احتقان در ريه ها مي باشد که بر اثر تهاجم سرما و خلط در او ايجاد شده است. براي درمان چنين بيماري متخصص طب سوزني نقاطي را انتخاب خواهد کرد که باد و خلط را از بدن دفع نمايد.
بيمار دوم مرد 54 ساله اي است که همان مشکلات بيمار اول را دارد به علاوه کمي تب و سرفه خلط دار. نبض او بر خلاف قبلي تند بوده و زبان او قرمز و پوششي چسبناک و زرد دارد. تشخيص متخصص طب سوزني در اينجا اين است که ريه توسط گرما مورد تهاجم قرار گرفته است و باعث رکود چي و تشکيل خلط در آن شده است.
براي درمان چنين بيماري از نقاطي استفاده مي شود که حرارت و گرما را از ريه ها پاک نموده، خلط را از بين ببرد و جريان چي در ريه ها را تحريک نمايد.
اعجاز طب سوزني در درمان سردردهاي ميگرني

از آنجايي که طب غربي قادر به درمان موفقيت آميز سردردهاي ميگرني نمي باشد بسياري از اين بيماران به متخصصين طب سوزني مراجعه مي کنند.
يک تئوري شايع پزشکي در مورد علت ايجاد سردردهاي ميگرني آن است که اسپاسم ( گرفتگي عضلاني ) غيرطبيعي که به دنبال آن شريان هاي مغز به طور غيرطبيعي گشاد مي شوند باعث بروز سردردهاي ميگرني مي شود.
اسپاسم اوليه باعث مي گردد که به اندازه کافي خون به چشم ها نرسد و به همين دليل قبل از بروز سردردهاي ميگرني عده اي از بيماران دچار مشکلاتي در چشم ها مي شوند ( همانند نورهاي فلاش مانند ). سپس شريان ها شل و گشاد شده و مقدار زيادي خون به مناطقي که دچار کمبود خون شده اند وارد مي گردد.
ورود اين مقدار زياد خون است که سبب بروز سردردهاي شديد ميگرني مي شود. به محض اينکه سردردهاي ميگرني شروع شدند مصرف قرص هاي مسکن مثل آسپرين و استامينوفن معمولاً قادر به از بين بردن اين سردردها نمي باشند.
اکنون اجازه دهيد که فرد بيماري را بررسي نمايم که با شکايت سردردهاي مکرر ميگرني به يک متخصص طب سوزني مراجعه کرده است.
بيمار خانم جواني است که سردرد خود را چنين توصيف مي کند: درد از بالاي يک چشم شروع شده به بالا مي رود و تا پشت گردن امتداد مي يابد. اين درد شديد و ضربان دار بوده و باعث گرم شدن و گر گرفتگي صورت مي شود.
در هنگام مراجعه به مطب و در بين راه سردرد او شروع شد و وقتي به مطب رسيد سردرد او فوق العاده شديد بود. متخصص طب سوزني با مشاهده صورت گر گرفته و قرمز بيمار متوجه شد که او دچار يک وضعيت گرمايي است. هنگامي که چشم هاي او معاينه شد چشم ها به نظر ملتهب مي آمدند و بيمار نيز شکايت داشت که نور باعث ناراحتي در چشم هاي او مي شود.
درمان را مي توان هم در حين بروز سردردهاي ميگرني براي متوقف کردن آن و هم در مواقع بين سردردها که بيمار احساس دردي ندارد انجام داد.
در هر دو مورد برقرار نمودن تعادل بين يانگ ( Yang ) و يين ( Yin ) به پيشگيري از حملات بعدي سردرد کمک مي کند.
همچنين به بيمار توصيه مي شود که از کشيدن سيگار، نوشيدن الکل و خوردن گوشت قرمز خودداري کند زيرا اين موارد باعث تحريک يانگ در بدن مي شوند.
طب سوزني و تأثير آن بر بازتواني بيماران مبتلا به استروک

طب سوزني در بازتواني بيماران مبتلا به استروک تاثير به سزايي ايفا مي کند، خصوصاً در بيماران با دوره بيماري کوتاه تر از 3 ماه که اين تاثير در بيماران با دوره کوتاه تر از يک ماه بسيار چشمگيرتر مي باشد.
در بيماران مبتلا به ضايعات مغزي وسيع، دو طرفه، عميق (1) يا عود کرده نتيجه درمان ضعيف مي باشد.
درتحقيقات 2 دانشمند به نام هاي فانگ (2) و چِن (3) در شانگ هاي بر روي 109 بيمار مبتلا به استروک ديده شد که شروع درمان در سه هفته اول بيماري با 99% بهبودي همراه بوده و شروع درمان بعد از سه هفته 71/4% بهبودي نشان داده است.
در دانشگاه بوستون امريکا ديده شد که بيماراني که ضايعه ي کمتر از نصف مسيرهاي حرکتي (4) در سي تي اسکن داشتند و بخصوص آنهايي که ضايعه ي در ماده سفيد اطراف مغز ( 5 ) داشتند به درمان با طب سوزني جواب عالي نشان داده اند.
دکتر جانسون از دانشگاه سوئد تحقيق بر روي 78 بيمار با همي پلزي شديد که فقط 10 روز شروع بيماري گذشته بود را انجام داد.
بدين صورت که 40 بيمار در گروه کنترل تحت درمان روزانه فيزيوتراپي و طب کار (6) بودند و 38 بيمار هفته اي 2 جلسه به مدت 10 هفته درمان با طب سوزني را شروع کردند و نتيجه نشان داد که گروه دريافت کننده طب سوزني خيلي زودتر بهبود يافتند و اختلاف معني دار و واضحي درخانه هاي پرستاري، روزهاي سپري شده در بيمارستان، کيفيت زندگي و تحرک نشان دادند.
کاهش وزن با طب سوزني

تجربه نشان مي دهد انجام تمرينات ورزشي و رعايت برنامه ي غذايي کم کالري، براي اکثر افرادي که قصد کاهش وزن دارند کم اثر است. اين افراد وقتي از برنامه ي خود دست مي کشند وزني را که از دست داده اند، دوباره به دست مي آورند که اين موضوع سبب ايجاد سرخوردگي و اضطراب زياد مي شود.
افراد زيادي به علت همين نتايج، به تاثير مثبت طب سوزني در کاهش وزن روي آورده اند که ناشي از تاثير اين طب در تحريک ترشح اندروفين بوده که باعث کنترل
اشتهاي فرد مي شود و باعث بهبود پرخوري عصبي فرد مي گردد. توصيه مي کنيم افراد چاق طب سوزني را امتحان کنند. طب سوزني به طور خاص براي چاق هايي که مي خواهند وزن کم کنند، پيشنهاد مي گردد.
اما نخست، بهتر است بيمار وضعيت دقيق روحي – رواني خود را که باعث بروز ناهنجاري در تغذيه مي شود با پزشک مطرح کند. اين مساله سبب مي شود تا پزشک طب سوزني، براي هر مراجعه کننده از درمان مخصوص خود شخص استفاده کند و روند کاهش وزن را ثمر بخش سازد. سپس وقت آن است تا به پزشک خود مجال دهيد، سوزن ها را در مناطق مخصوص کاهش وزن بدن شما وارد نمايد و عملکرد بدن تان را ترميم نمايد. در اين حالت، سوزن ها با تحريک نقاط موثر بر کنترل اشتها، روند کاهش وزن را قطعي مي سازند. ميزان کاهش وزن همان روال طبيعي و ماهانه 3 الي 4 کيلوگرم مي باشد.
در مقام مقايسه مي توان گفت کپسول هاي کاهش وزن موثر هستند اما ممکن است شما را دچار عوارض جانبي بعضاً خطرناکي قرار دهند.
اين در حالي است که طب سوزني بدون شک يکي از بهترين راه هاي بي خطر براي کاهش وزن خواهد بود. همچنين با اين روش ديگر احتياج به تقويت اراده نخواهيد داشت چرا که طب سوزني بدن تان را تحريک خواهد کرد تا محرک هاي لازم براي کاهش وزن خود را توليد نمايد.
اين طب باعث از بين رفتن اشتهاي کاذب مي شود که منتج به کاهش وزن به روشي به مراتب ساده تر از هر نوع رژيم غذايي خواهد شد.
با کم شدن اشتها، وزن اضافه ديگر شانسي براي توليد ندارد، نکته ي مثبت ديگر در مورد طب سوزني، طبيعي بودن آن است که باعث مي شود اعتياد آور نباشد و تنها شفابخش چارچوب از تعادل خارج شده ي جسم باشد.
در واقع، طب سوزني به عنوان بهترين و طبيعي ترين درمان چاقي، مخصوصاً براي افرادي که سال هاست از اين بيماري رنج مي برند، شناخته شده است. به طور قطع، طب سوزني اولين انتخاب براي کاهش وزن بدون عوارض جانبي، خواهد بود.
طب سوزني، توانايي هوازي بيماران قلبي را افزايش مي دهد.
يک متخصص پزشکي ورزشي و بازتواني قلبي اظهار داشت: اين روش درماني مي تواند با تغيير در موارد درونزاي بدن تغييرات مفيدي را ايجاد کند.
بيماران قلبي که طب سوزني مي شوند در مقايسه با کساني که تحت اين درمان قرار نمي گيرند مي توانند در پياده روي مسافت بيشتري را طي کنند.
طب سوزني بايد حداقل 10 جلسه به طور منظم انجام شده و توسط متخصص آگاه به بيماري هاي قلبي انجام شود.
نقاط طب سوزني در بيماران قلبي خاص بوده و بايد مورد هدف اين درمان قرار بگيرند.
سطح خوني يک پيام رسان خاص، تومور نکروز فاکتور آلفا، معمولاً پس از درمان با طب سوزني واقعي افت مي کند. از آنجايي که تومور نکروز فاکتور آلفا از جمله عواملي است که به کاهش حجم عضلاني و قدرت عضلاني منجر مي شود مي تواند اين اثر مثبت بر عملکرد عضله اسکلتي را توضيح دهد.
منبع :راسخون

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *