کاهش اضطراب با مدیتیشن و هنردرمانی

کاهش اضطراب با مدیتیشن و هنردرمانی
بیماری سرطان ارتباط تنگاتنگی با اضطراب دارد و تنش های روانی در بیماران سرطانی، وضعیت سلامت آنان را وخیم تر می سازد.

در یک مرکز پزشکی در امریکا، تعدادی از بیماران مبتلا به سرطان سینه که به روش “کاهش اضطراب مبتنی بر تمرکز حواس” یا MBSR تحت مداوا بودند، به مدت هشت هفته تحت هنر درمانی نیز قرارگرفتند. نتایج نشان داد در این مدت که هر دو روش به طور همزمان بر روی بیماران اعمال شد، فعالیت مغز تغییر کرد و اضطراب کاهش یافت.
مجله ” استرس اند هلت” اخبار مربوط به این تحقیقات را به چاپ رساند. پیش از این مقاله ای درخصوص “هنردرمانی مبتنی بر تمرکز حواس”(MBAT) چاپ و منتشر شد که به شرح اثرات مثبت کاهش استرس در بیماران سرطانی و ارتقاء کیفیت زندگی پرداخته است. دکتر مانتی، مدیر تحقیقات، می گوید:” هدف ما کشف مکانیزم آثار روانیMBAT از طریق ارزیابی تغییرات جریان خون مغزی (CBF) بوده است.” برنامه MBAT بر روی هجده بیمار که به صورت تصادفی انتخاب شدند اجرا شد. این بیماران همگی به سرطان سینه مبتلا بوده و سابقه بیماری آنها به 6 ماه تا 3سال گذشته بازمی گشت. تا آن زمان هیچ یک از درمان های انجام شده بر روی آنان موثر واقع نشده بود. برنامه MBAT اجرا شده، شامل برنامه آموزشی MBSR(تنفس آگاهانه، تسلط بر احساسات، یوگای مبتنی بر تمرکز حواس، پیاده روی، خوردن و شنیدن) همراه با هنردرمانی بیانگر (اکسپرسیو) و استفاده از جلوه های مختلف هنر به منظور فراهم آوردن فرصتی برای ابراز وجود، تسهیل استراتژی های مقابله ای، ارتقاء تسلط بر نفس و ایجاد فرصتی برای بیان احساسات به شیوه ای معنادار است. کارایی برنامه MBAT بر اساس چک لیست 90 آیتمی از علائم بیماری که بیماران قبل و بعد از اجرای برنامه هشت هفته ای تکمیل کردند، ارزیابی شد. همچنین با استفاده از روش تصویربرداری اف.ام.آر.آی تغییرات جریان خونی مغز در اثر نوع عملکرد مغز، قبل و بعد از اجرای برنامه بررسی شد. این اسکن ها در هنگام استراحت، وضعیت عادی، مدیتیشن، اضطراب و مجدداً در حالت استراحت گرفته شدند و هدف از آن، کشف آثار کلی و جزئی MBAT و نیز بررسی دقیق تغییرات CBF ( جریان خونی مغز) در اسکن های قبل و بعد از برنامه بوده است. نتیجه بررسی CBF نشان داد که تغییرات جریان خون در مغز بیماران شرکت کننده در برنامه MBAT بسیار بارزتر از بیماران گروه کنترل بوده است. در این بیماران، مراکز احساسی مغز شامل اینسولای چپ (مسئول درک احساسات)، آمیگدالا (مرکز حس اضطراب)، هیپوکامپوس (مرکز کنترل پاسخ به اضطراب) و کادات نوکلئوس (بخشی از سیستم پاداش مغز) توسعه یافته است. گسترش این مراکز عمدتاً ناشی از کاهش اضطراب و نگرانی است. نتایج ثبت شده از اندازه گیری میزان استرس در بیماران، قبل و بعد از اجرای برنامه MBAT نیز این موضوع را تایید می کند. تغییرات روان شناختی و نوروسایکولوژیکی مشاهده شده، بر ادعاهای فوق مبنی بر اینکه MBSR موجب کاهش اضطراب و افسردگی در بسیاری از افراد می شود، صحه می گذارد.
ارتقاء سیستم ایمنی، بهبود سطح کیفی زندگی و افزایش اثربخشی مقابله ای در زنان مبتلا به سرطان سینه از آثار و عوارض دیگرMBSR به شمار می رود. کاهش اضطراب و تغییرات جریان خون درمغز شرکت کنندگان برنامه MBAT حاکی از این است که اجرای این برنامه بر روی زنان مبتلا به سرطان سینه، واکنش احساسی آنان را نسبت به بیماری کنترل می کند. مدیر تحقیق در این رابطه می گوید:” با توسعه این برنامه شاید بتوان بیماران بیشتری را یاری کرد و درک عمیق تری از مکانیزم فیزیولوژیکی تمرکز حواس و فواید روان شناختی آن به دست آورد.”
منبع:http://medplus.ir/

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *