کمی اعتماد به نفس داشته باشیم

کمی اعتماد به نفس داشته باشیم

کمی اعتماد به نفس داشته باشیمانسان هایی که در مسایل مختلف زندگی با اعتماد به نفس گام برمی دارند، به خوبی می دانند که برای بهبود وضعیت زندگی خود باید چه کاری انجام دهند. بهبود وضعیت زندگی امری است که به سادگی می تواند هر کسی را به سمت موفقیت هدایت کند و همچنین سبب می شود تا در تمام جوانب زندگی احساس استغنا و رضایت به فرد دست دهد.

نمی توان گفت که اعتماد به نفس بالا دارای یک نوع رفتار خاص است. این رفتارها در توانایی کنترل خود، ارتباط مناسب، و یا توانایی گرفتن حق خلاصه نمی شود؛ بلکه اعتماد به نفس را می توان به مجموعه ای از رفتارها که باعث ایجاد باور خود در شخص می شود، نسبت داد.
برخی افراد به ویژه آن دسته از انسان هایی که فاقد اعتماد به نفس هستند بر این تصورند که زندگیشان نیاز به هیچ گونه ترقی و پیشرفتی ندارند. زندگی بر وفق مراد آنها پیش می رود، البته تا زمانیکه با مسأله دشواری روبرو شوند. در چنین حالتی که قدری نیاز به تلاش و همت بیشتری دارند، به سرعت دست پاچه می شوند. در این وضعیت نیاز به تصمیمی دارند که آینده زندگی را برایشان معین می کند، اما آنقدر دودل هستند که به هیچ وجه نمی توانند دست به هیچ کاری بزنند.
کارشناسان علائم متداولی را به عنوان علائم هشداردهنده از دست دادن اعتماد به نفس اعلام کرده اند.
● کاهش انرژی
این نخستین علامت است و تشخیص آن بسیار ساده است. وقتی احساس می کنید به قدر هفته گذشته یا ماه گذشته انرژی ندارید. نه این که تمام روز خسته باشید بلکه فقط انرژی کمتری نسبت به سابق داشته باشید.
● خستگی
از دست دادن اعتماد به نفس می تواند باعث خستگی جسمی شود. خوابیدن و استراحت، شما را سرحال نمی آورد و حتی صبح ها پس از بیدار شدن از خواب هم احساس خستگی می کنید. این احساس خستگی در طول روز هم ادامه می یابد.
سستی و رخوت
این عارضه جدی تری است کسی که دچار از دست دادن اعتماد به نفس باشد ممکن است به طور غیرعادی بی حال و خواب آلوده باشد. و یا در حالت متداولتر، ممکن است ساعت ها بدون انجام هیچ کاری روی صندلی بنشیند. نه این که به چیزی واکنش نشان ندهد بلکه به انجام هیچ کاری علاقه مند نباشد و ازنظر جسمی و روحی احساس سنگینی کند.
● کاهش فعالیت
اگر سطح فعالیت های معمولی فرد شروع به کاهش کند این ممکن است از علائم از دست دادن اعتماد به نفس باشد.
بی خوابی یا پرخوابی یکی از شایعترین علائم از دست دادن اعتماد به نفس بی خوابی است: دراز کشیدن ولی بیدار و نگران ماندن، ناتوانی در استراحت کردن، احساس تنش درونی داشتن و یا فکرهای مختلف کردن. پرخوابی نیز از دیگر علائمی است که یعنی زیادتر از حد معمول خوابیدن.
کناره گیری اجتماعی تشریح این عارضه، آسان ولی تشخیص آن دشوار است و بستگی به این دارد که فردی که شخصیت دو قطبی دارد در کدام حالت باشد. به عنوان مثال، چنین فردی گاهی علاقه زیادی به میهمانی رفتن دارد و گاهی برعکس، ترجیح می دهد تنها در خانه بماند و کتاب بخواند. از سوی دیگر، شخصی که به طور طبیعی آدم گوشه گیری است، در صورت از دست دادن اعتماد به نفس گوشه گیرتر و انزواطلب تر می شود.
● تغییرات فیزیکی
هرکس که فکر می کند از دست دادن اعتماد به نفس فقط با مغز افراد سر و کار دارد یا تاکنون به از دست دادن اعتماد به نفس دچار نشده و یا از آن بی اطلاع است. از دست دادن اعتماد به نفس نه تنها بر روی ذهن انسان ها اثر می گذارد بلکه علائم فیزیکی مهمی نیز به جا می گذارد. یکی از نظریه هایی که در مورد علت بدن درد در افراد که اعتماد به نفس را از دست داده وجود دارد این است که این افراد معمولا به دلیل اختلال در خواب، استراحت کامل نمی کنند و از نظر جسمی دچار استرس هستند. خواب بدون استراحت (چه کم خوابی و چه پرخوابی) از مؤلفه های اصلی سندروم خستگی مزمن و دردهای عضلانی و استخوانی گسترده است. به علاوه، افرادی که اعتماد به نفس را از دست داده معمولا بیشتر از حد طبیعی دارای هورمون کورتیزول هستند که این به نوبه خود با دردهای عمومی در بدن ارتباط دارد.
● کاهش یا افزایش وزن
کم اشتهایی یا پراشتهایی: کم اشتهایی در شرایط از دست دادن اعتماد به نفس کاملا شایع است. گاهی اوقات نیز افراد که اعتماد به نفس را از دست داده به عنوان مسکن به غذا روی می آورند. بنابراین هم کاهش وزن و هم افزایش وزن می تواند از نشانه های از دست دادن اعتماد به نفس باشد. یکی از دلایلی که افراد به هنگام از دست دادن اعتماد به نفس به غذا و مخصوصاً غذاهای پرچربی روی می آورند این است که کربوهیدرات ها سطح سروتونین مغز را بالامی برند (سروتونین یکی از انتقال دهنده های عصبی است که زیاد پائین آمدن سطح آن به از دست دادن اعتماد به نفس ارتباط دارد). همچنین افزایش کورتیزول نیز به عنوان یکی از عوامل ذخیره نامناسب چربی در بدن انگاشته می شود.
علائمی مانند درد هیجانی، غمگینی طولانی، گریه غیرقابل کنترل و غیرقابل توضیح، احساس گناه، احساس پوچی، احساس ناامیدی و احساس بی پناهی اگر تک تک در نظر گرفته شوند، منحصر به از دست دادن اعتماد به نفس نیستند. برای مثال، احساس بی پناهی ممکن است واکنش منطقی به قرار گرفتن در یک شرایط دشوار باشد.
اما در حالت از دست دادن اعتماد به نفس، احساس بی پناهی به صورت های زیر خود را نشان می دهد:
آمیخته با انواع دیگر دردهای هیجانی، آمیخته با انواع دیگر علائم از دست دادن اعتماد به نفس، تداوم یافتن بیش از یک زمان معقول و شدیدتر بودن بیش از یک حد معقول.
هر یک از عوارض بالا ممکن است به عنوان واکنش طبیعی به یک رویداد غم انگیز مثل مرگ نزدیکان یا از دست دادن کار پدید آید اما طولانی شدن بیش از حد آن باید به عنوان علائم احتمالی از دست دادن اعتماد به نفس مورد بررسی قرار گیرد.
خشم، اضطراب و نگرانی، بدبینی، بی تفاوتی، عدم تمرکز، بی تصمیمی، مشکلات حافظه ای، بی نظمی و… همأ اینها در صورت تشدید شدن در فردی که خالی از اعتماد بنفس است بسیار قابل تأمل و نگران کننده است. لذا فرد باید بطور جدی به دنبال راه حل و بیرون کشیدن خود از این ورطه باشد.
منبع :ویستا

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *